Incentive, Virksomhedsprofil

Hvorfor findes der stadig tv-serier, og hvorfor slutter de med en cliffhanger? (Samt et lille lifehack)

Til frokosten hos Incentive i dag snakkede vi om tv-serier. Der er nogenlunde enighed om, at Breaking Bad sætter standarden for serier. Bevares. Game of Thrones, Narcos, Homeland m.m. er da også gode serier, men Breaking Bad er jo "moderne kulturhistorie", som det vist blev sagt.

Diskussionen blev dog hurtigt drejet over på den adfærdsøkonomiske del af serieuniverset, hvor specielt to spørgsmål skabte debat:

  1. Hvorfor er serierne overhovedet delt op i afsnit i dag, hvor man streamer det hele, og hvor det ikke skal passe ind i en tv-stations programlægning?
  2. Hvorfor skal hvert afsnit ende med en cliffhanger?

Det første spørgsmål havde vi lidt svært ved at svare på. Men vi konstaterede (efter en hurtig søgning), at afsnittene for en given serie trods alt ikke har en fast længde i dag. Nogle afsnit i en serie er 39 minutter, mens andre i samme serie er 44. Måske et bevis på, at producenterne ikke længere er begrænset af, at en serie skal passe ind i en tv-stations program, der elsker runde start- og sluttidspunkter (19.00, 19.30 osv.).

Det andet spørgsmål havde vi forskellige teorier for. Specielt var vi usikre på, om en cliffhanger er mest nødvendig for serierne, der er produceret til tv, eller serierne der er produceret til streaming. Mit argument er, at hvis man følger en serie på tv, er producenten nødt til at sikre, at seeren også ser med den efterfølgende uge. Derfor cliffhangeren. Dette pres påhviler ikke de streamede serier. Udbyderne af streamingtjenesterne er i højere grad afhængige af, at seeren har lyst til at se afsnittet snart igen og i det hele taget bruge streamingtjenesten.

Har I gode teorier, der kan besvare spørgsmålene?

Hilsen Jonas

PS: Det lovede lifehack
Måske kender du det, at du har sindssygt svært ved at lægge iPad'en, når et afsnit af din yndlingsserie slutter med, at hovedpersonens liv hænger i en tynd tråd. Selvom klokken er 02:39, er du bare nødt til at se, hvad der sker med ham. 

Det er præcis samme problemstilling, som du stod i kl. 01:55, 01:12, 00:30 og 23.48, da du lige ville se ét afsnit mere.

Heldigvis findes der et super simpelt lifehack, som gør det uendelig let at pause serien til næste dag: Stop midt i afsnittet!

Mange afsnit er halv-kedelige fra 15. til 35. minut (for at blive i Breaking Bad-universet er det omtrent her, at Jesse Pinkman går på kunstmuseum). Så sæt uret til at ringe efter 20 minutter, hvis du mener, det er fornuftigst at sove. Når uret ringer, slukker du, hvis du har lyst. Hvis ikke, snoozer du 9-10 minutter, og ser om du så har lyst. Jeg garanterer, at du maks. snoozer et par gange, inden du lægger dig til at sove.

Hør flere lifehacks i Elektronista.

1 kommentar


Christian Stassen

Christian Stassen @ d. 16. oktober 2015 #2

Jeg har ikke tal paa dette, men jeg tror stadig at langt de fleste serier tjener mange af deres penge paa at blive vist paa TV. de amerikanske serier bliver vist paa kanaler i usa, modsat i danmark hvor man er noedt til at streame de fleste.

Det er derfor man stadig laeser meget om prime time spots, og for exempel blev mr robot lagt op af en anden serie (tror det var big bang theory) hvilket er en taktik de bruger for at proeve at faa en fanbase til at hooke paa en anden serie simpelthen fordi man tror at nogen af dem bliver haengende paa kanalen og dermed kan man faa dem med (det er ogsaa derfor der er en masse "up next" reklame spots paa kanalerne).

Dette forklarer selvf ogsaa cliffhangers, og det forklarer ogsaa den lidt bizarre maengde minutter afsnit varer, da der har vaeret meget research i hvor mange reklamer man kan sende hvornaar (afhangig af hvilken aldersgruppe man har med at goere, hvor godt et afsnit det er, hvornaar paa dagen det sendes osv.).

Der er MEGET LIDT der er tilfaeldigt her, saa hvis afsnittet er 41 minutter snarere end 39 minutter saa kan du roligt regne med der er en god grund, andet end blot den optimale maade man fortaeller historien.


Tak for din kommentar!
Skriv venligst en kommentar der er længere end 5 tegn

Skriv en kommentar

Log ind for at kommentere - eller opret en bruger

Incentive, Virksomhedsprofil

Incentive blogger om løst og fast