Arbejdet med PR...
Er det god PR, når man sidder på en "high class grillbar"..
Draghinomics gør op med europæiske dogmer
Det er ualmindelige forfriskende, at Draghi tager et opgør med den linje, der hidtil har været lagt i Berlin og Bruxelles.

Hvad koster 0,8%


Jonas Herby, Incentive
Af Jonas Herby, Incentive,
29 jun. 2012 13:54 - i kategorien Økonomi i Danmark - #Fordelingspolitik 

Auktionen over 800 MHz-frekvensbåndet, som skal give danskerne hurtigt mobilt bredbånd, er nu afsluttet. Mobilselskaberne TDC og Telias og Telenors fælles netselskab, TT-Netværket, har vundet i auktionen, som i alt har indbragt staten ca. 739 mio. kr.

Som en del af aftalen, skal TDC senest ved udgangen af 2015 sørge for, at 99,8 pct. af alle husstande, virksomheder og sommerhuse i 207 udvalgte postnumre har adgang til mobilt bredbånd med mindst 10 Mbit/s.

Penge i statskassen og dækning til en stor del af det yderste Danmark. Så er alle vel glade?

Ikke helt...

Jeg ville ønske, at man havde afkoblet dækningskravet fra auktionen og bagefter købt ydelsen for noget af provenuet fra auktionen.

Så ville vi nemmere kunne få svar på, hvad vi egentlig betaler for dækningskravet. Havde vi fået 10 mio. mere, hvis dækningskravet havde været 0,8% lavere?

Der kan selvfølgelig være noget auktions- og konkurrenceøkonomi, som gør at den valgte model har været optimal. Men modellen bruges ofte ved køb af offentlige ydelser - fx er bycykler i København finansieret gennem reklamer i byrummet. Og Ritts 5x5 boliger skulle finansieres gennem salg af grunde under markedspris.

Jeg synes, at det er en uskik. Har vi som borgere ikke krav på at vide, hvad tingene reelt koster?

1 kommentar

Nikola Cikusa @ d. 04. juli 2012 #1
Nikola Cikusa
90%
Enig - interessant betragtning, men bemærk, at TT-netværket i A-blokken på 2x10 MHz kunne og har købt sig ud af nogle nordjyske dækningsforpligtelser. Så vidt jeg ved var det dog indhyllet i auktionsdesignet på en sådan måde, at man ikke lige kan sætte helt specifikke kronebeløb på dækningskravet i det tilfælde.

Som økonom er det dog altid sjovt at høre på John Strand i disse tilfælde. Manden sagde, at vi ville ende i 100-500 mio. kr. til Etaten (http://ing.dk/artikel/129555-derfor-kommer-4g-auktion-ikke-over-milliarden). Han havde dog ikke lige sat sig ind i, at der var en mindstepris på hver blok på 50 mio. kr. Der var fire B-blokke og én A-blok, og 4 1 = 5 mens 5*50 mio. kr. = 250 mio. kr. Så vi kunne ikke komme under 250 mio. kr. med mindre der var blokke som ingen ville have - og den tanke er lidt nuts i et teleperspektiv, hvor man har licensen i 22 år, og når der er tale om så dejligt et frekvensområde. At han så heller ikke har regnet et forventet afkast på blokkene/licenserne ud, for at komme frem til en omtrentlig værdi osv. er naturligvis også noget hø (når han i hvert fald vil udtale sig derom).

Anyway, der kom jeg væk fra emnet - bottom line; enig, regeringen har generelt ikke så forfærdelig meget styr på teleområdet. Jeg orker eksempelvis slet ikke at komme ind på '10 Mbit/s oplevet hastighed'-problematikken (noget man aldrig ville kunne confirme i virkeligheden, når vi når til 2015).
Tak for din kommentar!
Skriv venligst en kommentar der er længere end 5 tegn

Skriv en kommentar

Log ind for at kommentere - eller opret en bruger

Jonas Herby, Incentive

Jeg blev færdig med studierne i 2006. Da jeg i sin tid skulle vælge job, gik jeg til min underviser, Jørgen Birk Mortensen, i faget Miljø- og ressourceøkonomi, som jeg syntes var superspændende. Jeg spurgte ham, hvordan man kunne arbejde med samfundsøkonomi og costbenefitanalyser. Og siden har jeg arbejdet som konsulent. Jeg arbejder i dag i Incentive, som er et konsulenthus med speciale i samfundsøkonomi, konkurrence og regulering, prissætning og markedsanalyser. Vi fjerner gætværk fra beslutninger.