Jonas Herby, Incentive

Prisen på cola

Grundlovsdag var jeg i biografen. En klassisk undskyldning for mig til at købe et stort bæger cola med isterninger.

Da jeg skulle vælge størrelse, undrede priserne mig dog en del.

Colapriser i biografen


Som de fleste (økonomer) vil bemærke, så er der nogle mærkværdige udsving i marginalprisen for en ekstra deciliter cola. Hvis man overvejer, om man skal købe en Børne eller Lille cola, så er marginalprisen 20 kr./L. Hvis man overvejer Lille eller Mellem cola, er marginalprisen 40 kr./L. For de næste skridt går prisen også ned og op...

Størrelse <-> Marg.pris (beklager formateringen, men upload af tabeller/billeder er ikke ligetil på denne blog...)
XL <-> 20 kr/L
Stor <-> 13 kr/L
Mellem <-> 40 kr/L
Lille <-> 20 kr/L

Hvad ligger der bag disse priser? Hvilke overvejelser har Nordisk Film gjort sig, inden de besluttede colapriserne?

  • Er det noget psykologisk? Forsøger man at undgå, at folk bestiller en mellem cola, når man gerne vil have dem til at vælge en stor eller XL?
  • Afspejler priserne en mærkværdig omkostningsstruktur?
  • Er priserne sat lidt tilfældigt? Har man ikke regnet på det?

Der er ca. 12-13 mio. biografgæster på et år i Danmark. Så forskellen mellem god og dårlig prissætning godt løbe op i millioner på et år...

Hvad tror I ligger bag?

/Jonas

PS: Uanset hvad så virkede det på mig. Jeg købte en Stor, selvom jeg havde overvejet en Mellem :-)

5 kommentarer


Esben  Hvid Jørgensen

Esben Hvid Jørgensen @ d. 11. juni 2012 #2

Sjov observation.

Jeg synes også det er interessant hvordan man knytter et navn til hver mængde, for at få køberen til at købe mere. Jeg kan jo ikke som voksen mand bestille en børnesodavand, selv om det i virkeligheden er den mængde jeg har lyst til. Jeg har selv lagt mærke til hvordan børnestørrelsen er vokset - nogle steder er det næsten en ½ liter!

Det må kunne udvides til andre markeder - fx at kalde den lille pakke kondomer for "Jomfrupakken", eller at kalde den lille sandwich for "Pigesandwich" og den store "Mandesandwich".


Christian Kolding

Christian Kolding @ d. 11. juni 2012 #3

Kunne det være noget med behavioural relativity at gøre? Lidt i stil med http://danariely.com/the-books/excerpted-from-chapter-1-–-the-truth-about-relativity-2/


Jonas Herby, Incentive

Jonas Herby, Incentive @ d. 12. juni 2012 #4

@Esben: Ja, navnene betyder garanteret noget. På IP snakkede vi faktisk om, at det virkede som om at man var blevet lidt "smartere" med navnene, så de ikke (som vi husker det fra "gamle dage") går fra "Stor" til "Mega XL", men - som her - fra "Børne" til "XL", så man rent faktisk får en (relativt) stor, når man bestiller en "Stor". Kombineret med at den mindste hedder "Børne" og er lige så stor som en "Stor" for 15 år siden, har det nok øget salget betragteligt ;-)

@Christian: Tak for linket. Måske er det, Nordisk Film har forsøgt. Og de vil rent faktisk helst have, at vi køber en Stor. Jeg synes dog, at det er lidt anderledes her, da der selvfølgelig også var menuer med cola og popcorn, som kun var marginalt dyrere end colaen alene (jeg nudgede dog mig selv, og unlod at købe dem... http://www.inudgeyou.com/nudge-eating-habits-wansink-visits-denmark/)


Peter Juel Jensen

Peter Juel Jensen @ d. 12. juni 2012 #5

@Esben - Jeg tænkte over at det er underligt at de overhoved har en XL sodavand. Så selvom de er blevet "smartere" med navnene, er de ikke gået hele vejen og f.eks. adopteret Starbucks venti/grande navne der helt fjerner det pinlige ved at gå efter det største på kortet. Måske er det fordi der stadig er nogen biografgængere der nyder at gå XL i sodavand.


Tobias Rasmussen

Tobias Rasmussen @ d. 22. juni 2012 #6

Man skal da bare købe en XL og så dele med sin sidemand ;)


Tak for din kommentar!
Skriv venligst en kommentar der er længere end 5 tegn

Skriv en kommentar

Log ind for at kommentere - eller opret en bruger

Jonas Herby, Incentive

Jeg blev færdig med studierne i 2006. Da jeg i sin tid skulle vælge job, gik jeg til min underviser, Jørgen Birk Mortensen, i faget Miljø- og ressourceøkonomi, som jeg syntes var superspændende. Jeg spurgte ham, hvordan man kunne arbejde med samfundsøkonomi og costbenefitanalyser. Og siden har jeg arbejdet som konsulent. Jeg arbejder i dag i Incentive, som er et konsulenthus med speciale i samfundsøkonomi, konkurrence og regulering, prissætning og markedsanalyser. Vi fjerner gætværk fra beslutninger.