Prisen på cola

Grundlovsdag var jeg i biografen. En klassisk undskyldning for mig til at købe et stort bæger cola med isterninger.

Da jeg skulle vælge størrelse, undrede priserne mig dog en del.

Colapriser i biografen


Som de fleste (økonomer) vil bemærke, så er der nogle mærkværdige udsving i marginalprisen for en ekstra deciliter cola. Hvis man overvejer, om man skal købe en Børne eller Lille cola, så er marginalprisen 20 kr./L. Hvis man overvejer Lille eller Mellem cola, er marginalprisen 40 kr./L. For de næste skridt går prisen også ned og op...

Størrelse <-> Marg.pris (beklager formateringen, men upload af tabeller/billeder er ikke ligetil på denne blog...)
XL <-> 20 kr/L
Stor <-> 13 kr/L
Mellem <-> 40 kr/L
Lille <-> 20 kr/L

Hvad ligger der bag disse priser? Hvilke overvejelser har Nordisk Film gjort sig, inden de besluttede colapriserne?

  • Er det noget psykologisk? Forsøger man at undgå, at folk bestiller en mellem cola, når man gerne vil have dem til at vælge en stor eller XL?
  • Afspejler priserne en mærkværdig omkostningsstruktur?
  • Er priserne sat lidt tilfældigt? Har man ikke regnet på det?

Der er ca. 12-13 mio. biografgæster på et år i Danmark. Så forskellen mellem god og dårlig prissætning godt løbe op i millioner på et år...

Hvad tror I ligger bag?

/Jonas

PS: Uanset hvad så virkede det på mig. Jeg købte en Stor, selvom jeg havde overvejet en Mellem :-)

Partnervirksomheder

Stort tak til alle virksomheder i ALT ANDET LIGEs partnerprogram. Hør mere om programmet, skriv til partner@altandetlige.dk