Incentive, Virksomhedsprofil

Er stud.polit'en ikke nyttemaksimerende?

Som stud.polit er man en perfekt, fuldt informeret, nyttemaksimerende maskine. På ethvert givet tidspunkt vælger man netop det bundt af goder, der er bedst for én selv. På spørgsmålet "Hvordan går det", er stud.polit'ens eneste, mulige svar: "Optimalt!". 

Thi stud.polit'en kender ikke til dårlige valg eller fejl. Kun uheld og budgetbegrænsninger. 

Sådan var det i hvert fald engang. Men jeg er begyndt at tvivle på dagens stud.polit. Enten er han ikke klar over, at vinderchancerne i forårets "Den Økonomiske Udfordring" er overordentlig høje lige nu. Eller også er han ikke nyttemaksimerende (for der er trods alt tale om en middag for to på MASH).

Måske Varians "A model of sales" beskriver stud.polit'ens problemstilling meget godt. Hver enkelt stud.polit er i tvivl om, hvorvidt han 

  1. skal sætte en høj pris (lille indsats) og satse på, at Incentive enten ikke er særlig grundige med vurderingerne, eller at konkurrencen fra andre stud.polit'er er lav.
  2. skal sætte en lav pris (stor indsats) og slå alle andre på kvaliteten.

Under alle omstændigheder er spørgsmålet ikke særlig kompliceret: Hvornår udskriver Helle Thorning-Schmidt valg?

Gæt, med udgangspunkt i ”bagsiden af en konvolut”-beregninger, data, spilteori, osv., hvornår Helle udskriver valget. Så kommer du på MASH med din udkårne (eller går vældig mæt derfra!) Der sættes stor pris på kreativitet :-)

Hvis ikke vi får jeres bud inden deadline d. 12. april, går præmien til Saxo Bank-direktør Lars Seier Christensen, som forleden gav sit bud på Facebook

I Varians model er det usandsynligt, at alle får samme profit. Der vil altid være en vinder. Måske gælder det også Den Økonomiske Udfordring? Én af jer render med titlen, bøffen og vinen...

0 kommentarer


Tak for din kommentar!
Skriv venligst en kommentar der er længere end 5 tegn

Skriv en kommentar

Log ind for at kommentere - eller opret en bruger

Incentive, Virksomhedsprofil

Incentive blogger om løst og fast