Jonas Herby, Incentive

What Is Seen and What Is Not Seen

I 1848 skrev Frédéric Bastiat sit berømte essay "What Is Seen and What Is Not Seen".

Selvom læringen var rimelig klar, så går politikerne stadig jævnligt galt i byen, når de med maksimalpriser og anden regulering, forsøger at hjælpe forbrugerne. Men af og til får de en lille reminder fra markedet.

Nu har Yousee hævet prisen for 800.000 kunder for at dække tabet som følge af EU's nye makspriser for roaming. Peter Kurrild-Klitgaard har skrevet et glimrende indlæg om det i Børsen her.

Hvad betyder seen and unseen?

Bastiats centrale pointe var, at mange af de aktiviteter, politikerne kan iværksætte er karakteriseret ved, at de er nemme at se i modsætning til de aktiviteter, de samtidig ødelægger. Når Trump fx skaber 100 jobs i industri X ved hjælp af skattepenge, glemmer han (og vælgerne), at han samtidig ødelagde jobs i andre industrier i forbindelse med skatteopkrævningen. Og at antallet af ødelagte jobs sandsynligvis var højere end 100.

I kan læse Bastiats essay her.

Man kan selvfølgelig ikke afvise, at Yousee benytter lejligheden til at forsøge at påvirke markedet eller statuere et eksempel. Men som Bastiat har lært os, så er der helt sikkert en ikke-set effekt, som vi bør forholde os til.

2 kommentarer


Frederik Plum Hauschultz

Frederik Plum Hauschultz @ d. 08. maj #1

Det er en vigtig pointe, men det må også være muligt at blive enige om at der simpelthen er noget galt med prissætningen i teleindustrien. Hvorfor koster det mere at ringe fra Malmö til København end fra Århus til København? Det kan simpelthen ikke være marginalomkostningerne - der er mere vand i Kattegat end Øresund.

Mit bud vil være at teleindustrien udnytter, at det er meget nemt som forbruger at sammenligne de faste omkostninger ved et abonnement. Det er knapt så nemt at danne sig et overblik over hvordan et telefonselskabs prissætning i 45 forskellige lande vil spille sammen med ens gennemsnitlige ferieplaner, dermed bliver det bare ikke en konkurrenceparameter.


Jonas Herby, Incentive

Jonas Herby, Incentive @ d. 09. maj #2

Hej Frederik

Jeg kender ikke noget til omkostningsstrukturen i teleindustrien, men det er da et godt spørgsmål, hvad det er, der gør det så dyrt. Det er ikke mit indtryk, at konkurrencen i Danmark fejler noget. Hvis den gør det i andre europæiske lande (og det har jeg hørt, men ikke tjekket), så ville en anden løsning end regulering af priserne være (de-)regulering af telemarkedet i de enkelte lande.

Der er mange komplicerede produkter i verden, og mobiltelefoni er/var bestemt et af dem. Nogle selskaber havde allerede opdaget, at der var et marked for at tilbyde simple produkter og tilbød samme, lave takst i mange lande. Det er jo heller ikke så mange år siden, at produkterne var betydeligt mere komplekse i Danmark. Så med tiden var vi nok/måske alligevel endt i en situation, hvor man for en fast pris, kunne tale så meget man ville i hele verden.

Min point er bare, at man meget nemt risikere, at man gør mere skade end gavn, når man indfører regulering, fordi man ikke kan se "What Is Not Seen".

Ofte virker det som om, at man først og fremmest tænker "Kunne man potentielt løse dette problem med regulering", og hvis svaret er ja, regulerer man. Jeg kunne personligt godt tænke mig, at man i stedet tænkte "Kunne det tænkes, at markedet selv - måske på sigt - løser dette problem bedre end regulering?", og hvis svaret var ja, undlod man at regulere. Og så fokuserede man de politiske ressourcer på de store problemer her i samfundet...

Jeg vil lige understrege, at det er min personlige holdning og altså ikke et udtryk for Incentives holdning.


Tak for din kommentar!
Skriv venligst en kommentar der er længere end 5 tegn

Skriv en kommentar

Log ind for at kommentere - eller opret en bruger

Jonas Herby, Incentive

Jeg blev færdig med studierne i 2006. Da jeg i sin tid skulle vælge job, gik jeg til min underviser, Jørgen Birk Mortensen, i faget Miljø- og ressourceøkonomi, som jeg syntes var superspændende. Jeg spurgte ham, hvordan man kunne arbejde med samfundsøkonomi og costbenefitanalyser. Og siden har jeg arbejdet som konsulent. Jeg arbejder i dag i Incentive, som er et konsulenthus med speciale i samfundsøkonomi, konkurrence og regulering, prissætning og markedsanalyser. Vi fjerner gætværk fra beslutninger.