Der er intet så spændende som at tage hul på et nyt studieår – for slet ikke at tale om det første møde med polit-studiet. Hvert år når vi nærmer os september, er der en særlig form for nostalgi, der griber mig i erindringen om 1. september 1968. Ikke fordi det var ’1968’; men fordi jeg det år startede på polit-studiet. Vi sad 220 forventningsfulde polit-studerende i auditorium B i Studiegården (Studiestræde 6). For mange af os blev mødet denne septemberdag med de økonomiske teorier og modeller en blanding af åbenbaring og livslang passion – ikke mindst takket været et meget, meget engageret lærerkorps bestående af bl.a. Ellen Andersen, Bodil Nyboe Andersen, Poul Buch Hansen, Axel Mossin, Erling Olsen, Niels Thygesen og Anders Ølgaard. Åbenbaring, fordi modellerne kunne bruges til at forstå underliggende sammenhænge, som ikke umiddelbart kan observeres. Passion, fordi teorierne giver en indsigt, der – brugt med omtanke - kan bidrage til at forbedre de materielle livsvilkår for store dele af befolkningen, hvis de bliver omsat til politisk handling. Her skal det erindres, at krisen i 1930erne og vareknapheden under 2. verdenskrig stadig var i erindring i 1968 – en gentagelse skulle om muligt undgås. Det kunne en realistisk økonomisk teori med afsæt i virkeligheden helt øjensynligt bidrage til.
Hertil kom at netop i 1968 var polit-studiet, bl.a. som en konsekvens af at de studerende havde fået større indflydelse, blevet omorganiseret og støvet af. Der var blevet indført årsprøver, samtidig med at fagenes indhold var blevet gennemgået kritisk. Nu skulle hovedvægten lægges på samspillet mellem abstrakte økonomiske teorier og virkeligheden – ikke helt så megen ’snak’ som tidligere; men heller ikke en fortabelse i matematiske tåger. De økonomiske modeller og deres anvendelse kom i centrum for uddannelsen. Det krævede (som noget nyt) et kursus i videregående matematik, at økonometri blev introduceret på studiet, samtidig med at relationen til ’virkeligheden’ blev fastholdt, idet fagene: ’samfundsbeskrivelse’, ’økonomisk historie’ og ’økonomisk metode’ blev bevaret – det var de ’ældre’ professorer bl.a. Poul Nørregård Rasmussen og Svend Aage Hansen garanter for.
Tidens hjul har drejet, og vi skriver nu 2011
Jeg har nu ikke længere nogen direkte kontakt til polit-studiet, bortset fra at jeg er censor og derigennem får et vist indblik i fagenes indhold og tilrettelæggelse. Det har ved flere lejligheder givet mig anledning til at udtrykke min undren over den ensidighed, der i stigende grad gør sig gældende navnlig inden for faget makroøkonomi. Den efter min mening overdrevne fokusering på de generelle ligevægtsmodeller giver ikke den afbalancerede undervisning i makroøkonomisk teori og metode, som de studerende med rimelighed kunne forvente. En afbalanceret undervisning mellem teori og virkelighed er for mig at se en faglig forpligtigelse navnlig på årsprøverne, hvor de grundlæggende teorier må forventes at blive præsenteret. Det er jo vanskeligt at forholde sig kritisk til et fags indhold, som man lige har påbegyndt, her påhviler der de fagansvarlige lærere en særlig forpligtigelse. På overbygningen er problemet ikke så stort, dels fordi de studerende har faglig ballast med fra årsprøverne, dels fordi valgfriheden er væsentligt større – der er langt bedre mulighed for at vælge undervisernes ’kæpheste’ til og fra. Ligeledes har der indtil i år været et betænkeligt fravær af fagene ’økonomisk metode’ og ’den økonomiske teoris historie’ på årsprøverne. Denne mangel er der delvist blevet rettet op på, idet der på 3. årsprøve nu er indført et obligatorisk fag med titlen ’ Philosophy of Science’. Desværre er indholdet helt overvejende af videnskabsteoretisk karakter – løsrevet fra de specifikke metodologiske problemstillinger, der knytter sig til økonomiundervisningen. Der er snarere tale om en form for erstatning for faget ’filosofikum’, der var obligatorisk for universitetsstuderende indtil begyndelsen af 1970erne. Det lå dengang på det første semester, hvilket betød, at mange studerende satte et spørgsmålstegn ved relevansen af faget: ’hvad skal vi med filosofikum?’ dvs. videnskabsteori, når vi knap nok har snuset til den faglige viden. Det krævede dengang som nu et betydeligt pædagogisk talent at overbevise de studerende om fagets relevans. Filosofikum blev derfor ikke taget alvorligt og fjernet fra det obligatoriske pensum. Sådan skulle det nødigt gå for faget ’økonomisk metode’; men der er en risiko, kan jeg sige, idet jeg var censor på faget her ved sommereksamen. Indholdet er som nævnt helt overvejende videnskabsteoretisk – det tager ikke afsæt i de mere specifikke metodemæssige overvejelser, der bør inddrages ved brugen af økonomisk teori og modeller på virkeligheden. Naturligvis havde jeg gerne set et specielt fokus på de makroøkonomiske modeller – ikke mindst på de modeller, der benyttes så flittigt i det danske økonom-miljø: ADAM og DREAM.
De økonomiske modeller bruges i valgkampen
Brugen af de økonomiske modeller har gået sin sejrsgang. De er nu blevet direkte inddraget i valgkampen. Ikke mindst her er det vigtigt at kende deres potentialer og begrænsninger. DREAM-modellen er således kommet i det politiske søgelys dels som supporter for bl.a. liberal alliances økonomiske politik, dels som overdommer i en stribe tvister mellem finansministeren og oppositionen. Rollen som overdommer har DREAM fået tildelt bl.a. gennem ’vismændenes’ brug af modellen i beregninger over den mere langsigtede udvikling i dansk økonomi. DREAM-modellen benyttes til at give hhv. regeringens ’genopretningsplan’ og oppositionenens ’Fair Løsning’ økonomiske karakterer. Så sent som 1. september –en uge inde i valgkampen, udsendte ’vismændenes’ sekretariat en pressemeddelelse, der præciserede den af vismændene ved hjælp af DREAM beregnede effekt af regeringens tilbagetrækningsreform på de offentlige budgetter til 17 mia. kr. (afrundet) – dog med den tilføjelse af der var en usikkerhed på beregningen på +/- 2 mia.kr. Her kunne jeg som fagøkonom have ønsket mig, at ’vismændene’ og deres sekretariat havde haft et kursus i økonomisk metode (eller måske endnu bedre metodologi); for så var de ikke gået i den ’fælde’ over for offentligheden at foregive, at effekten på de offentlige budgetter af den foreslåede tilbagetrækningsreform kan beregnes med den præcision 9 år ud i fremtiden. Herved gjorde ’vismændene’ sig til overdommere i en politisk diskussion, hvor de burde vide, at det faglige fundament slet ikke er solidt nok til at gennemføre en sådan’effekt-beregning’ uden samtidig at redegøre for den betydelige usikkerhed, der knytter sig hertil. Hvilke forbehold burde være nævnt? Først og fremmest, at vismændene havde tilpasset SMEC-modellen, så den giver samme resultater som DREAM-modellen, Det burde ikke gå ubemærket hen at en konjunkturmodellen SMEC tvinget til at give samme beregningsresultater, som en generel ligevægtsmodel. I vismændenes egen formulering:
’Frem til 2020 er det sikret, at der er samme saldoforløb i de to fremskrivninger med SMEC og DREAM, og desuden er det tilstræbt samme udvikling i bl.a. BNP, ledighed, forbrugs- og investeringskvote’, Dansk Økonomi, maj 2011, s. 234.
SMEC-modellens empiriske forankring bliver svækket, når der ’tilstræbes samme udvikling i BNP, ledighed, forbrugs- og investeringskvote’ som fastlagt i DREAM-modellen. Problemet er, at generelle ligevægtsmodeller bygger på en stribe meget restriktive antagelser, der ikke er empirisk underbygget. Alene antagelsen om, at arbejdsmarkedet vil være i strukturel ligevægt inden for den valgte periode (frem til 2020) er jo mildt sagt ’heroisk’ Ser vi på det historiske forløb, jfr. figur 1, så har ledigheden siden 1970 snarere lignet et bjerglandskab end et marked i strukturel ligevægt. DREAM-modellens beregning gælder kun for en økonomi, der er i makroøkonomisk balance herunder fuld beskæftigelse. Hvis der f.eks. fortsat er arbejdsløshed frem mod år 2020 – hvilket nok er et sandsynligt forløb vurderet på fortidens erfaringer og den annoncerede økonomiske politik, så vil tilbagetrækningsreformen have en helt anderledes (og langt mindre) effekt på de offentlige budgetter. I så fald betyder en efterlønsreform mv. snarere en omfordeling af beskæftigelsen end en forøgelse af beskæftigelsen – og vil efterlade arbejdsløsheden (stort set) uforandret. Betydningen heraf for de offentlige budgetter vil jeg komme ind på nedenfor. Her skal det blot anføres, at hvis efterlønsreformen fører til en højere ungdomsarbejdsløshed, end der ellers ville have været, hvilket ikke kan afvises, så er der ligefrem en risiko for, at antallet af unge på førtidspension vil øges. Det betyder mange spildte arbejdsår i fremtiden, der ligefrem kan risikere at øge budgetunderskuddet i forhold til, hvad det ellers ville have været!
Denne diskussion af afhængigheden mellem valget af metode og model ligger ’lige til højrebenet’ i faget ’Philosophy of Science’, ikke mindst hvis hovedvægten blev lagt på ’økonomisk metode’. Jeg skal hermed anbefale, at dette fag integreres stærkere med polit-studiets øvrige fag og placeres tidligere, f.eks. på 3. semester – og at den store skare af ’politter’, der igennem årene ikke har fået et sådant kursus i løbet af deres studieforløb får tilbud om ’efteruddannelse’ i økonomisk metode. Det ville formentlig kunne bidrage til en diskussion af, med hvilken præcision økonomer kan udtale sig om effekten af den foreslåede økonomiske politik.
Hvor sikre er data?
Bevæger vi os uden for DREAM-modellens antagelse om fuld strukturel beskæftigelse og kikker på ’virkeligheden’ f.eks. de faktiske tal for ledigheden, så er det bestemt heller ikke her en nem opgave med et entydigt svar. Lad os kaste et blik på arbejdsløshedstallene. Her hersker der også uenighed om, hvilken metode der med størst fordel kan anvendes. Prøv at se på figur 1. Den viser dels tal fra Danmarks Statistik og dernæst tal fra OECD. Danmarks Statistiks benytter det antal personer, der modtager arbejdsløshedsdagpenge eller kontanthjælp, som grundlag for sin statistik. En betingelse for at modtage disse ydelser er, at personen ’står til rådighed’ for arbejdsmarkedet (i princippet her og nu). Det betyder, at f.eks. ledige personer, der overgangsvist er i aktivering og finansieres af en anden ’kasse’, bliver trukket ud af statistikken, ligesom personer, der enten er på efterløn eller som slet ikke modtager offentlige ydelser, men alligevel ønsker at få et job heller ikke er med i den officielle ledighedsstatistik. Kritikken af denne meget snævre definition på (registreret) arbejdsløshed har fået Danmarks Statistik til at offentliggøre hhv. et netto-tal for arbejdsløsheden (de hidtidige tal) og et brutto-tal, hvor personer på aktivering er inkluderet. Det har dog ikke løst problemet med de forskellige tal, idet også ’brutto-tallet’ i 2010 lå væsentligt under det tal, som OECD har offentliggjort for den danske arbejdsløshed. Men sådan har det ikke altid været tilbage i 1980’erne og 1990erne lå DS-tallene højere end OECD-tallene. Forskellen kan henføres til det forhold, at opgørelsesprincipperne er afgørende forskellige. OECD baserer sine tal på stikprøveundersøgelser, hvor økonomerne rent faktisk har spurgt personer uden arbejde, om de ønskede at påtage sig et arbejde (og om de mente sig i stand til det).
I figur 1 ses det, at tilbage i 1980erne var Danmarks Statistisk tal væsentligt større end OECD-tallene, som udtryk for, at der (formentlig) var et betydeligt antal personer, der modtog dagpenge eller kontanthjælp, uden reelt at ønske et job, der var opstået en form for ’ledighedskultur’. Det blev der i 1990erne søgt gjort op med, idet der både kom ’gang i 1990erne’, det vil sige, at der blev skabt jobs – og samtidig blev der strammet op med hensyn til på hvilke vilkår og hvor længe, der kunne opnås dagpenge – arbejdsløshedsdagpengene ophørte med at være en form for ’tag-selv-bord’.
Den opstramning har nu tilsyneladende vendt sig til sin modsætning, idet de survey-baserede tal fra OECD nu overstiger tallene fra Danmarks Statistik både brutto- og netto-tallene. Arbejdsløsheden opgøres i dag både af OECD og EU til at ligge mellem 7 og 8 procent, hvilket svarer til niveauet i midten af 1990erne. Disse statistiske forskelle er også med til at skabe usikkerhed om, hvor stort det reelle arbejdsudbud den ’strukturelle’ arbejdsløshed egentlig er.
Og så til budgetunderskuddet.
Som allerede nævnt i indledningen har det for mig som metodeorienteret økonom været en tankevækkende oplevelse, hvorledes ét tal for det strukturelle budgetunderskud i 2020 opgjort til 47 mia. kr. totalt har kunnet dominere den økonomisk politiske debat og nok så overraskende ikke er blevet udfordret af de i dagspressen så ofte citerede fagøkonomer. ’Tallet’ og den fagøkonomiske tilslutning har været så total, at ingen i det politiske miljø har magtet at sætte spørgsmålstegn ved tallet, som sigtet for den foreslåede økonomiske politik. På trods af, at beregningen er gennemført på en generel ligevægtsmodel med deraf følgende restriktive antagelser om både de økonomisk aktørers adfærd og de markedsmæssige institutioner (såkaldt perfekt konkurrence) er tallet (de 47 mia.kr.) ikke blevet anfægtet. Forestillingen om, at dansk økonomi af sig selv skulle kunne øge beskæftigelsen, har helt domineret den politiske diskurs – enten med forslag om at forringe arbejdsmarkedsrelaterede sociale ydelser eller ved at arbejde 12 minutter længere. Så dominerende har diskursen været, at Statsminister Lars Løkke Rasmussen uanfægtet kunne begrunde efterlønsreformen med et udsagn om, at enhver (jo) ved, at et øget udbud af arbejdskraft skaber sin egen efterspørgsel’ – hvilket ydermere blev sekunderet af ’overvismanden’ Hans Jørgen Whitta-Jakobsen, der til Information udtalte, at det var med hensyn til sammenhængen mellem udbud af arbejdskraft og beskæftigelse er lige så sikkert, som ’at vand fryser’ ved nul grader. Altså at der er tale om en økonomisk sammenhæng af samme karakter som et naturvidenskabeligt fænomen. (Jeg skal her forbigå at temperaturen ’0 grader’ oprindeligt blev defineret som netop den temperatur, der måles, når ferskvand ved et tryk på én atmosfære fryser. Her kunne et metodekursus have gjort underværker, dels ved at påpege, at der er afgørende forskelle mellem forklaringsmodeller i naturvidenskab og samfundsvidenskab og dernæst, at hvis ’beskæftigelse’ defineret som ’udbud af arbejdskraft’, så er udsagnet indholdsløst.)
Hvis vi løsriver den økonomiske argumentation fra de forhold, der gælder i en generel ligevægtsmodel og i stedet kaster et blik på de faktiske forhold (’virkeligheden’), så kan der påvises en empirisk klar sammenhæng mellem arbejdsløshed og saldoen på de offentlige budgetter, jfr. figur 2. Det er indiskutabelt, at de to tidsserier bølger i takt. Når arbejdsløsheden stiger, så svækkes budgettet og vice versa. Dette er trivielt, så snart vi har forladt ligevægtsmodellens antagelse om konstant strukturel arbejdsløshed. Årsagssammenhængen hertil er også lige ud ad landevejen, idet en stigning i arbejdsløsheden forårsaget af en nedgang i den økonomiske aktivitet vil mindske de offentlige indtægter (mindre skatteprovenu) og øge de sociale udgifter (dagpenge mv.). Det er den såkaldte automatiske budgetreaktion, der kendetegner enhver velfærdsstat. Når beskæftigelsen, navnlig i den private sektor falder, så har det en umiddelbar effekt på de offentlige budgetter. Og tak for det siger dels de arbejdsløse; men også private virksomheder og de (endnu) beskæftigede lønmodtagere, idet denne automatiske budgeteffekt pumper købekraft ud i samfundet, og medvirker herved til at bremse nedturen (recessionen). For eksempel, da boligboblen bristede og kreditklemmen strammede til i 2008/09, så bremsede den automatiske budgetreaktion faldet i beskæftigelsen. Hertil kom så – dog i mindre skala en ekspansiv finanspolitik, hvilket tilsammen skabte et stort hul på statsbudgettet. Et hul der er fortsat ind i 2010 og 2011, for beskæftigelsen er forblevet uforandret lav. Dette hul er det stort set umuligt at spare væk, da reducerede udgifter et sted på budgettet uvægerligt vil øge udgifterne andre steder. Dette gør sig i hvert fald gældende, når besparelserne har den konsekvens, at beskæftigelsen reduceres. Hertil skal lægges, at tallene for den offentlige budgetsaldo notorisk er vanskelige at beregne ud i fremtiden, hvilket alene forløbet gennem 2010 er et illustrativt eksempel på. Helt frem til efteråret 2010 skønnede finansministeriet, at underskuddet ville blive tæt på 100 mia. kr. – men, hovsa, så kom der et ekstraordinært gunstige regnskaber fra pensionskasserne, der øgede afkastbeskatning i størrelsesordenen 40 mia. kr. Set i dette perspektiv, hvem tør så med sin faglige integritet i behold give et præcist bud på budgetsaldoen blot et eller to år frem i tiden – otte år frem må lyde som rent gætværk, hvis usikkerheden ikke præciseres.
Lad os i stedet vende os mod de kausale sammenhænge, som må antages at gælde mellem arbejdsløshed og offentlig budgetsaldo. Jeg har beregnet korrelationskoefficienten mellem de to størrelser; for perioden 1982-2010, baseret på OECD-tallene blev resultatet (-0,79), altså en bekræftelse af den forventede negative sammenhæng. Tallet må naturligvis ikke overfortolkes, men giver en statistisk indikation af, at den kausale sammenhæng ikke kan afvises på et historisk grundlag. Naturligvis er der mange forstyrrende elementer, som en sådan beregning ikke kan tage højde for – bl.a. vil finanspolitiske indgreb svække den statistiske sammenhæng. En ekspansiv finanspolitik med det sigte at mindske arbejdsløsheden, vil, hvis den lykkes, mindske arbejdsløsheden, men samtidig forværre budgetbalancen – dette vil være særlig udtalt ved skattelettelser, hvor beskæftigelseseffekten vil være beskeden. Men uanset, at der har været ført en aktiv finanspolitik og gennemført adskillige vækstpakker både i 1990erne og i 2000erne, så dominerer den automatiske budgeteffekt beregningerne. En simple regressionsligning (der ligesom korrelationen ikke må overfortolkes) giver en indikation af størrelsesforholdet mellem ændringer i arbejdsløsheden og den dertil knyttede ændring i budgetsaldoen i fortiden.
Regressionsligningen har en hældning, der i runde tal siger, at et fald i arbejdsløsheden på én procent point (f.eks. fra 7½ pct. til 6½ pct.) i den historiske periode i gennemsnit har fundet sted samtidig med, at budgettet blev forbedret med knap 2 pct. af BNP. Her er det, at man skal vare sig fra at overfortolke resultatet – og navnlig vare sig fra at benytte det som afsæt for en prediktion af effekten i fremtiden. Dog vil jeg på baggrund af teoretiske og metodiske refleksioner føle mig rimelig tryg ved at konkludere, at der også i de nærmeste år vil være en sådan samvariation mellem ledigheden og budgetsaldoen.
Tillad mig derfor at slutte med en af Keynes’ one-liners, (som en slet skjult opfordring til, at faget den ’økonomiske teoris historie’ atter blev et obligatorisk fag på polit-studiet):
‘Look after unemployment, and the Budget will look after itself’
Jesper Jespersen er professor i økonomi på Institut for Samfund og Globalisering på RUC. Før det underviser i international økonomi på Copenhagen Business School. Blev i januar 2009 udpeget som adjungeret professor ved Aalborg Universitet. Jesper Jespersen er erklæret tilhænger af John Maynard Keynes’ bidrag til økonomisk teori.. Professor i økonomi på Institut for Samfund og Globalisering på RUC. Tidligere underviser i international økonomi på Copenhagen Business School.
41 kommentarer
Altid spændende læsning. Men jeg er dog ikke helt enige i alle dine betragtninger, f.eks. vedr. arbejdsløshed og udbud af arbejdskraft. Det er klart, at et udbud så at sige vil "skabe sin egen efterspørgsel". En blog herinde formulerede det meget godt: Hvis udbuddet af arbejdskraft ikke har betydning, er det heldigt, at det er i Danmark, og ikke i Tyskland, der er 2 millioner jobs (eller hvor meget der nu er, det har jeg ikke lige gidet at finde ud af præcist). Tilpasningen foregår jo ved en mindre vækst i lønningerne osv.
Desuden synes jeg, der mangler en erkendelse af, at DREAM gruppen og andre jo godt er klar over, at der er usikkerheder ved deres tal. Men hvad er alternativet? Vi skal jo have en eller anden fælles referenceramme, når vi skal vurdere finanspolitiske effekter på langt sigt, så vi ikke ryger ud i en eller anden syg 70er situation. Så jeg synes, at du mellem dine meget interessante ord mangler at opskrive et alternativ.
Jeg har et enkelt spørgsmål: Hvad er navnet på den model, som man bør bruge til at beregne effekten af de tiltag, du nævner (eksempelvis afskaffelse af efterlønnen)? Såfremt man slet ikke bør anvende specifikke modeller, hvad skal man så konkret gøre?
Tak for endnu et indlæg. Spændende læsning som altid.
Mvh.
Men det er da ret rørende, at Jesper vil de studerende på polit det så godt. Måske afspejler det, at hans eget universitet mere eller mindre bevidst ikke udbyder en akkrediteret økonomiuddannelse, og at han derfor, som professor i "velfærdsstatsanalyse", føler sig sat lidt på sidelinjen?
Men det har stået på i årevis nu, og jeg orker personlig ikke mere at gå i rette med, at eksempelvis DREAM modellen ikke skal bruges til at forudsige BNP om to år (som den fremstilles som i Politiken i mandags). Argumenterne preller ganske enkelt af, og de samme fejl og grove forsimplinger bliver gentaget igen og igen når der skal tales til koret. Det er utroligt trættende i længden.
Så lad dette være en slet skjult opfordring til Jesper om dog at skrive om det, du er professor i. Det du ved noget om. Alle disse komiske forsimplinger af moderne makroteori begynder at blive en smule pinlige. Og det er faktisk venligt ment.
Naturligvis er de fleste seriøse økonomer klar over, at alle beregninger er behæftet med usikkerhed. Det kom jo også frem i 'vismændenes' pressemeddelelse +/- 2 mia. på budgeteffekten af tilbagetrækningsreformen i år 2020 - men jeg ville ikke turde tage et væddemål endsige 'blåstemple' en økonomisk politik på det grundlag.
@ også til Mads - modeller er uundværlige. Det er økonomernes hædersmærke, så meget desto vigtigere, at de er realistiske, troværdige og bliver brugt med omtanke. I modsat fald sætter 'økonomerne' deres indflydelse over styr.
Jeg er f.eks. meget betænkelig ved den gang massage, som SMEC-modellen (der i sin oprindelse er baseret på empiriske estimationer) er blevet udsat for, så dens resultater svarer til DREAM- modellens langt mere idealiserede beregninger. Desuden burde det gentages hver gang, der lægges beregninger frem, at jo længere ude i fremtiden (og her taler jeg om år - ikke tiår) der prognosticeres, jo mere usikre i ordets egentligste betydning bliver skønnene for den økonomiske udvikling.
Jeg foretrækker empirisk robuste og enkle empiriske sammenhænge, der har en solid teoretisk fundering og som er grundigt testede på historiske data.
Heraf mine betænkeligheder ved DREAM og andre generelle ligevægtsmodeller. Det kunne være interessant at se, hvorledes DREAM-modellen har det med at forklare fortiden - f.eks. 40 år bag ud i tiden.
Tak for jeres kommentarer
"Jeg har beregnet korrelationskoefficienten mellem de to størrelser; for perioden 1982-2010, baseret på OECD-tallene blev resultatet (-0,79), altså en bekræftelse af den forventede negative sammenhæng. Tallet må naturligvis ikke overfortolkes, men giver en statistisk indikation af, at den kausale sammenhæng ikke kan afvises på et historisk grundlag."
Til orientering for nye studerende (andre ved det godt). En korrelation siger INTET om kausal sammenhæng.
"Det er jo netop jeg har tegnet kurven over de sidste 40 års arbejdsløshed; for derved at illustrerer, at der ikke i et 40 års perspektiv er noget der minder om en en-til-en sammenhæng mellem udbud og efterspørgsel efter arbejdskraft."
Hvad skulle år for år fluktuationer i arbejdsløshed dog kunne sige om den mulige langsigtede sammenhæng mellem arbejdsudbud og beskæftigelse? Tror du moderne økonomer mener, at en en-til-en sammenhæng i sidstnævnte størrelser på langt sigt skulle give sig udslag i en konstant arbejdsløshed år-for-år over 40 år? Det ville da være helt vildt og noget helt nyt!
Som Henrik også antyder: At man ikke kan se en langsigtsligevægt skyldes jo forskellige fluktuationer. Det ændrer jo ikke ved, at man bare kan se ud i den virkelige verden, hvor der sjovt nok er en hel del flere jobs i Tyskland end i DK, netop fordi udbuddet af arbejdskraft er markant større i Tyskland end i DK. Hvis det var efterspørgselsbestemt (som du antyder), ville man jo ikke nødvendigvis se denne sammenhæng.
Selvom du er træt af den lange debat med Jesper Jespersen er det stadigt spændende at læse om som studerende. Jeg har fuld forståelse for din frustrationer og kan da også synes det kan være lidt ufine metoder JJ anvender, når han viser en figur med 5 eller 6 år interval op mod finanskrisen til at understøtter, hvordan DREAM tager fejl.
På den anden side synes jeg, at Jesper Jespersen har nogle gode pointer i manglerne af den økonomiske metode på studiet. Selvom vi har nogle enormt gode redskabsfag på studiet synes jeg det kan være problematisk, hvordan vi næsten aldrig oplever en underviser skyde modellerne vi arbejder med ned (i hvert fald på BA-delen). Det er meget sjældent at vi forholder os kritisk til tingene. Vi bliver skolet i at regne på en masse modeller og acceptere efter endt øvelses time samtlige antagelser. Der er ingen, som rækker hånden op og spørger om det ikke er lige lovlig en voldsom antagelser. Til eksamerne, bliver vi testet i forståelsen af lærebogen, men aldrig spurgt om det ikke er en lidt voldsom antagelse, når Mankiw skriver at der er et trade-off mellem efficiens og lighed. Det er også svært at gøre, for Mankiw har jo allerede sat præmissen op for argumentet, så det er indiskutabel i hans framework.
Det skal ikke forstås som en kritik af lærerbøgerne på polit og de gode redskaber vi får, men synes du ikke at det er en mangel, at vi som studerende, bliver skolet i meget tekniske færdigheder, men lidt glemmer de mere alment dannende fag?
Mvh. Martin
Mht metode: jeg er enig i at oekonomiske modeller meget ofte misbruges - det ser jeg baade i kraft af mit arbejde hvor jeg ser anvendt oekonomi hver dag, gennem de studier jeg har foretaget (og stadig foretager) - og ved laesning af dine indlaeg hvor du jo som e.g. HJ paapeger laver nogle ekstremt simple fejl saasom at komme med et eller andet kausalitetsargument ud fra et korrelationstal - du glemmer jo at paapege at korrelation ikke medfoerer kausalitet (som Heino viste os paa tredje aarsproeve er korrelationen mellem antal ynglende solsorte og dansk BNP vaekst over 90% - har du laert om spurious regressions? jeg tvivler naar jeg laeser dit indlaeg).
Ud fra en metode betragtning, hvorfor mener du dog at de (ny-)keynesianske modeller er bedre end "ligevaegtsmodellerne"? For det foerste er moderne makroteori ikke delt saa haardt op - der findes mange eksempler paa "blandinger" af de to approaches. For det andet, hvis endelig jeg skulle vaelge en model ud fra et metode grundlag ville jeg helt klart ikke vaelge ny-keynesianske. Approachet her er jo, noget simplificeret: 1) vi antager nogle sammenhaenge i oekonomien, uden at basere det paa mikrooekonomiske sammenhaenge (Note1: mere moderne teorier soeger at finde mikrofundamenter for disse) 2) vi viser at traeghed i priser kan lede til faenomener som vi observerer i dagligdagen 3) vi viser at modellens parametre skal vaere af en meget stor stoerrelse for at forklare disse faenomener - stoerre end hvad der er realistisk, 4) vi finder paa et twist til modellen for at goere dette mere realistisk.
Du er nok af en anden opfattelse, men jeg mener dette er en meget daarlig tilgangsmaade. Det er "overfitting at its worst". Det svarer lidt til general to specific vs specific to general i oekonometri - fra et videnskabsteoretisk synspunkt er foerstnaevnte klart at foretraekke, ligesom jeg mener at "ligevaegtsmodellernes" approach om at antage at individer optimerer hvilket meget hurtigt foerer til en model der kan forklare de fleste ting i verden omkring os er at foretraekke. Der er jo heller intet i ligevaegtsmodeller der siger at modellen hele tiden er i ligevaegt - blot at modellen vil soege mod LV hvis ikke der er shocks. Du siger saa at arbloeshed mm kan vaere vedvarende - det er der intet i "ligevaegtsmodeller" der tilsiger de ikke kan vaere. Den eneste antagelse der foretages er at disse shocks ikke er "explosive", dvs at teknologi ikke gaar mod uendelig eller mod nul.
Som det er blevet sagt flere gange i denne debat og ogsaa i tidligere debatter burde du komme med et mere konkret alternativ. Henvis venligst til et paper i et anerkendt tidsskrift som vi kan laese for at indse hvor taabelige vi er.
ydermere: ligesom DREAM ikke skal bruges til kortsigtede forecasts skal man heller ikke bruge nutidens arbejdsloeshedstal til at sige noget om hvordan verden ser ud om 20-30 aar siden. Nu er jeg selv i den "aldersgruppe" saa maaske er det nememre for mig at huske hvordan verden saa ud for 20 aar side, saa lad mig lige opsummere: der var ikke noget der hed DVD, heller ikke noget der hed CD i de flestes oejne - computerspil koerte via kassettebaand og floppy disks, og naar man var faerdig med level1 maatte man vende baandet. Internettet var endnu noget ingen rigtigt vidste hvad var - og at have "online venner" eller at ytre sig via blogs istedet for laeserbreve var utopisk. Mobiltelefoner vejede lige saa meget som et nyfoedt barn, baerbare computere saa meget som en voksen - og for at navigere computeren maatte man skrive "DIR://" "Tree" osvosv. Take that var nogle fyre under 20 - og de var lige formet for foerste gang (og ikke 30-40aarige guys som formede for anden gang som nu).
Konjunkturerne dengang var heller ikke for super, men med mindre du tror at Nyrup's kickstart har vaeret en make-or-break begivenhed i de sidste 20 aar tror jeg nemt vi kan vaere enige i at dagens situation - og den for 5 aar siden og 5 aar fra nu - ikke var super afhaengig af om arbejdsloesheden dengang var 1% eller 10%.
sidst: du, og andre ny-keynesianere kan have ret i at det ville vaere at foretraekke at staten brugte lidt penge for at saette skub i tingene. men hvor var du/i med sidelange blog indlaeg, haard kritik osvosv da tidligere tiders regeringer ikke lavede lige saa store nedskaeringer i de gode tider? problemet er jo at vi ikke var prudent nok i de gode tider til at spare op til de slette - saa realiteten er bare at et yderligere forbrug ikke er holdbart. eller tror du at graekenland har fat i den lange ende?
@MP: jeg ved ikke hvilke forelaesninger du har vaeret til, men jeg synes der konstant var kritik af modellerne - den kom selvf ikke i form af "denne model er noget lort" men snarere "denne model er ikke god til at forudse xyz, saa nu kigger vi paa en anden".
Det var netop ikke et forsøg på at kritisere anvendelsen af modellerne og hvordan man prøver at approche forskellie teorier fra forskellige modeller. Kritikken lyder på den skoling man får vha. de mange modeller, som man eksempelvis sidder og nørkler med i øvelsestimerne og som "man" for ofte accepterer.
Et modsat eksempel var da Michael Andersen i adv. macro gik fuldstændig amok (som han nu gør) da han begyndte at tale om kvantitets ligningen, pengeneutralitet etc. Han råbte op om, hvordan "de" (ny klassikerne?) var kommet af sted med at postulere det og fortsatte ellers i 15 minutter med et vredes udbrud.
Hvorefter han gik videre med kvantitets ligningen og fortalte, hvorfor det alligevel var smart.. Dette synes jeg var en af de få gange jeg oplevede en underviser kraftigt kritisere modellen og som du skriver: ja, det er noget lort, men på den anden side kan man.......
Et andet eksempel er hele begrebet nytte. Hørte du nogensinde en studerende spørge, hvad der lå i det begreb? Hvordan det var defineret? Hvorfor nytten oftest var opgjort i penge? etc etc..
Igen er det netop ikke for at kritisere de gode indsigter man får af teorierne. Ej heller for at postulere, at det ikke bliver gjort i en mindre grad, men om vi vil det eller ej bliver vi til en vis grad skolet i en masse tekniske færdigheder, som jeg er sikker på er super anvendelige i et finansielt institut. Desværre er jeg bange for, at vi giver afkald på mange "mere dannede" fag/metoder, som man ser på andre samfundsvidenskabelige studier og dermed læner os mere op (for meget?) af de naturvidenskabelige studier. Er det ikke et trade-off der bør diskuteres?
Endvidere tror jeg der er mange, som ville være enig i, når jeg siger at BA-delen på polit er 4.,5. og 6.g? Er det ønskværdigt?
mht matematik som du naevner saa vil jeg igen sige at man skal kravle foerst. hvis vi alle kun skriver essays om dit og dat er det svaert at blive enige, eller i det mindste at sige hvordan man er uenig. hvad betyder en friktion? som jeg skrev ovenfor, man er noedt til at give en ide om hvad det er man mener, og det goeres nemmest vha matematik. naar man saa har gjort det kan andre forstaa ens tanker, og man kan faa tal paa om ens ide er realistisk eller ej. den gode oekonom starter med en intuitiv ide/tanke, formulerer den herefter matematisk&statistisk saa godt som muligt, analyserer modellen, fremlaegger modellens resultater, og derefter kritiserer modellen og kommer med forslag til forbedringer samt analyser af hvad andre antagelser ville medfoere. manglen paa det sidste er hvad du kritiserer, men jeg mener ikke politstudiet er specielt ringe til at fostre denne tankegang - det er nok naermere mange studerende der ikke gider saette sig ned og goere dette meget tidskraevende arbejde. men ja, der er selvf ogsaa plads til forbedringer paa polit, synes dog ikke det er saa slemt som du siger.
mht 4/5/6, saa er det maaske slemt paa polit, men havende undervist paa CBS kan jeg fortaelle dig at det ikke er saa slemt paa polit. det er nok mere bare holdningen til arbejde vs fritid der ikke er som den maaske burde vaere i samfundet generelt, fremfor et polit problem
just my 5 cents
Om polit så er gode eller dårlige til at fostre den sidste tankegang med kritikken kan vi så diskutere. Spørgsmålet kunne så være om det er de studerende der er for dovne til at sætte sig nok ind i modellerne eller om det er en generel mangel ved studiet, at det efter min mening - til tider - bliver en skoling i at løse modeller (ta' log, differentier og sæt lig nul - du kender parolen). Her kunne det være interessant, hvis man i højere havde mere "dannende" fag der var med til at give en mere kritisk tilgang til det man laver vha. andre samfundsvidenskabelig redskaber og teorier, som man kan hente fra andre studier. Også selvom man vil sidde i en bank og fag som teorihistorie, videnskabsteori, sociologi er irrelevante i den sammenhæng). Dette skal JJ krediteres for at påpege, også selvom han måske (for ofte) sætter tingene ud på en spydspids og giver afkald på noget af sin faglighed for politikens læseres skyld.
mht. CBS og gymnasiet synes jeg er irrelevant for os - det er vel deres "problem". Jeg videreførte egentligt bare hele "dannelses" tankegangen, som universitetet står for og stiller spørgsmålstegn ved metoden. Debatten kørte jo også herhjemme med en gammel sur professor, som var træt af, at de studerende kaldte universitet for skole og læsningen for lektier (http://politiken.dk/debat/ECE1365734/der-er-gaaet-mcdonalds-i-universitetet/).
Det er selvfølgelig også meget nemt for mig at sidde at kritisere og jeg har egentligt heller ikke gjort mig nogen længere tanker med det. Det har bare undret mig meget blandt mig selv og mine medstuderende at debatten stort set er ikke eksisterende og egentligt kun bliver taget op af JJ.
@Patrick Kofod Mogesen.
Nej, der tænkes ikke på forbrugeroverskud.
Ja, der bliver gennemgået de ting du nævner. Og igen bliver der sat forskellige framework op for, hvad der gælder i den givne model mht nytten. som Cstassen og jeg lige har diskuteret.
Jeg synes egentligt bare at begrebet "nytte" er et utroligt abstrakt begreb, som man ligesom bare acceptere under nogle givne forudsætninger. Og nej jeg har ikke tænkt mig, at vi skal læse en hel kandidatgrad i filosofi for at forstå begrebet "nytte". Det ville sikkert også bare forvirre vores lidt forsimplede tilgang til samfundet mere end nødvendigt.
Et eksempel taget direkte ud fra arbejdsmarkedskommissionens rapport er følgende nytte for at være i beskæftigelse: h(w [1 − τ] , 1 − le), hvor h er en stigende og konkav funktion. Dvs. din nytte er givet ud fra din disponible indkomst og din fritid. Er det ikke lidt sjovt, at det er de to parametre alle mennesker i Danmark agerer ud fra, eller? Og igen, inden du ryger i flæsket på mig. Det er slet slet ikke den her fundamentale kritik af økonomisk teori og metode JJ har gang. Jeg synes bare det er underligt, hvor lidt de antagelser bliver diskuteret.
Link: (s.80 i den endelige rapport) http://www.amkom.dk/endelig-rapport.aspx
Tak for de mange bidrag til debatten om betydningen af den 'øknomiske metode' og dermed for de analytiske resultaters begrænsninger. Det er jo vigtigt, at vi som universitetsuddannede økonomer ikke 'oversælger' produktet.
Der efterlyses endnu en gang, hvilket alternativ(er), der kan peges på, som har valgt ikke at begrænse den makroøkonomiske analyse af antagelsen om generel ligevægt. Helt naturligt ville det være at pege på Paul Davidson, Post Keynesian Macroeconomic Theory, (2nd ed.): a Foundation for Successful Economic Policies for the Twenty-First Century, Edward Elgar, 2011. Tony Lawson, Economics and Reality', Routledge, 1997 har længe været en best seller. Og som en form for forbrugeroplysning vil jeg lige nævne, at 'Macroeconomic Methodology', Edward Elgar, 2009/2011, nu er kommet i paperback til £ 25.
Hvad værre er, så forekommer det mig, at den makroøkonomiske diskussion om de økonomiske teorier og modellers manglende realisme og dermed medansvar for den dybe økonomiske krise, som de vestlige økonomier befinder sig i er gået uden om 'økonomisk institut' - bortset fra Katarina Juselius. Tilbage i 2009 havde det britiske ugemagasin 'The Economist' en sigende forsidetegning, der viste en traditionel lærebog i økonomi under nedsmeltning med følgeteksten 'Where it went wrong and how the Crisis is changing it'. Og går man langs hylderne i f.eks. boghandlen knyttet til London School of Economics, så bugner de i dag af litteratur, der i varierende grad giver konstruktive bud på 'how the Crisis is changing it' (økonomisk teori). Kritikken er benhård, navnlig over for antagelserne om 'efficiente markeder', 'rationelle forventninger' og 'generel ligevægt' for nu at citere Paul Krugman, så er hans synspunkt, 'that much of the past 30 years of macroeconomics was “spectacularly useless at best, and positively harmful at worst.” (the Economist, 19-26 July 2009. Og køen ved håndvasken er lang. Kan det vireklig være rigtig, at 'der ikke er noget at komme efter på Økonomisk Institut, at undervisningen i makro kan fortsætte stort set uforandret.
@ HJ
Tak for din 'venligt mente' kommentar.
Jeg er dog ked af, at det i den grad trætter dig at læse mine indlæg. Så træt, at du end ikke orker at læse indenda. For havde du f.eks. læst, hvad jeg skrev om arbejdsløshed og budget, kunne du have sparet dig din lange belæring og kausalitet og korrelation - og brugt kræfterne mere konstruktivt:
’Når arbejdsløsheden stiger, så svækkes budgettet og vice versa. Dette er trivielt, så snart vi har forladt ligevægtsmodellens antagelse om konstant strukturel arbejdsløshed. Årsagssammenhængen (kausaliteten!, min tilføjelsen) hertil er også lige ud ad landevejen, idet en stigning i arbejdsløsheden forårsaget af en nedgang i den økonomiske aktivitet vil mindske de offentlige indtægter (mindre skatteprovenu) og øge de sociale udgifter (dagpenge mv.). Det er den såkaldte automatiske budgetreaktion, der kendetegner enhver velfærdsstat. Når beskæftigelsen, navnlig i den private sektor falder, så har det en umiddelbar effekt på de offentlige budgetter.’
Så tilsvarende hvis det er med de 'briller', du har læst mig bog, så er det ikke overraskende, at du læser dig frem til 'en del misforståelser og grove forsimplinger'. Du skulle prøve med et par andre briller, eller i det mindste forklare, hvori disse 'misforståelser og grove forsimplinger' består.
Ligeledes er Keynes citater også er begyndt at trætte dig; men du slipper ikke så let, idet du lige skal have et fra forordet til The General Theory:
'Those, who are strongly wedded to what I shall call "the classical theory", will fluctuate, I expect, between a belief that I am quite wrong and a belief that I am saying nothing new. It is for others to determine if either of these or the third alternative is right'.
@ Jesper. En gennemgang af fejlene og manglerne ved din bog, vil jeg simpelthen spare dig for. Det ville blive alt for grimt (og jeg har kun et sæt briller). Men det er da godt at se, at bogen sælger godt, og er kommet som paperback. Måske har markedsmekanismen alligevel noget over sig? Det er da lidt ironisk. Mht. de øvrige bøger, så er det trist, at det netop er bøger (som normalt koster en mindre formue). Til nye studerende kan det i øvrigt oplyses, at bøger i den økonomiske disciplin ikke står højt på kvalitetsranglisten. Det er ofte her forskere repeterer, hvad de har skrevet tidligere i tidsskrifter (og forlag er SYGE efter at få folk til at skrive en bog - det er gratis arbejdskraft for dem, og det fylder deres kataloger). Så det er meget, meget sjældent, at noget nyt findes dér. Sådan var det måske i gamle dage, men tiden går jo, og tingene ændrer sig med den. Nu er det i tidsskrifterne, det mest nye står, og dem kan I studerende få gratis gennem biblioteket (online). Så Jesper, var der måske noget i et tidsskrift, der kunne anbefales de studerende?
@ Jesper. Du omgår sandheden meget lemfældigt, når du hævder, at krisen og deres implikationer er gået udenom økonomisk institut (undtagen Katarina). Fordi man ikke optræder i Politiken og Information hver anden uge med fejlbehæftede udsagn om økonomers måde at arbejde på, betyder det da ikke, at vi ikke læser og studerer (og, gys, selv forsker i) implikationerne af krisen. Det er da noget direkte underligt noget at sige - du kommer her jo ikke, men er kun censor i nogle fag du ikke kan lide (et mystisk arbejde i øvrigt). Hvad vil du egentlig have? Et kollektivt hara-kiri? En offentlig undskyldning. At vi lukkede i skam? Vi havde i øvrigt et temasymposium om dette emne den anden uge; men o.k. vi er ikke så højtråbende og selvhøjtidelige, så det kommer måske ikke så klart frem i offentligheden, hvad der sker. Men der sker meget, og er sket rigtig meget siden 1968 (tror jeg, jeg har kun været her siden 1995).
@ Jesper. Og Krugman. Krugman den strik. Ham sætter du sig jo gerne i bås med, og han holder sig jo ikke tilbage i New York Times med at være højtråbende. Det er da til tider også underholdende. Men hans seneste akademiske arbejde med Eggertsson, det er såmænd en Ny-Keynesiansk generel ligevægtsmodel:
www.princeton.edu/~pkrugman/debt_deleveraging_ge_pk.pdf
Jeg har forstået kritikken af efficiente markeder og rationelle forventninger; der er blevet arbejdet med alternativer i dekader; dvs. før krisen også (men det overser alle bøgerne i London formentlig behændigt). Men det med det forfærdelige ved "generel ligevægt" er for mig meget underligt. Er partiel ligevægt bedre? Igen, som jeg skrev for flere år siden til Jesper i Dagbladet Information: I moderne makro (og økonomi i det hele taget), er ordet "ligevægt" blot et udtryk for modellens udsagn om diverse variable. Hverken mere eller mindre (så det kan være et udsagn om ufrivillig arbejdsløs f.eks.). "Generel" ligevægt afspejler blot, at man ønsker at medregne effekter fra alle markeder i en model, så risikoen for fejlslutninger minimeres. Men til ingen verdens nytte. Jesper har med en vis succes fået overbevist Informations læsere om, at der er to slags økonomer: "Ligevægtsøkonomer" og så "Keynesianere". Det er helt som i min gymnasietid da økonomi i samfundsfag var noget om dumme Friedman mod gode Keynes. Men der er sket meget siden. Rigtig, rigtig meget.
PS. Som opfølgning på omtalen af Jespers artikel i mandagens Politiken, kan jeg oplyse, at Peter Stephensen har et lille indlæg i dagens Politiken hvor han gennemgår 2-3 fejl og misforståelser i Jespers artikel - dette svar er dog ikke at finde på nettet. Det er jo også seriøst, så derfor gemmes det nok lidt af vejen.
"Jesper Jespersen tager fejl.
POLITIKEN bragte 5.9. en kommentar af Jesper Jespersen vedrørende økonomiske generelle ligevægtsmodeller og disse modellers begrænsninger.
Analysen baserer sig desværre på en række misforståelser og faktuelle fejl.
JESPER Jespersen indleder med at beskrive, hvorledes Det Økonomiske Råd i maj i år tog fejl med hensyn til deres fremskrivning et kvartal frem. Han skriver: »Økonomerne havde kigget i deres krystalkugle: ligevægtsmodellen«. Dette er en misforståelse: DØR's fremskrivninger er frem til 2020 baseret på den keynesianske konjunkturmodel Smec. Denne model er helt på linje med de principper for en keynesiansk krise, som Jesper Jespersen beskriver senere i sit indlæg.
ANDEN misforståelse forekommer i figuren vedr. Dream-fremskrivning. Figuren er ikke hentet fra en faktisk fremskrivning.
Dream benytter sig frem til 2020 af en tilpasningsmekanisme, der sikrer konsistens med Smec.
Den tredje fejlopfattelse er et kunstigt opstillet modsætningsforhold mellem keynesianske kortsigtsmodeller og strukturelle langsigtsmodeller.
De er ikke alternativer, men komplementerer hinanden og har således begge deres berettigelse.
Første type egner sig - som navnet siger - til kort-og mellemfristede konjunkturanalyser.
Anden type egner sig til at analysere samspillet mellem de langsigtede strukturer i samfundsøkonomien, dvs. demografisk udvikling, formueopbygning, arbejdsstyrke og offentlige finanser.
De fleste professionelle økonomer er keynesianere på kort sigt og ikkekeynesianere på lang sigt. På kort sigt fungerer markederne mindre godt.
Dette åbner muligheden for keynesianske tilstande ( arbejdsløshed, for lav efterspørgsel osv.). På længere sigt virker markederne imidlertid bedre, og arbejdsløsheden antages at tilpasse sig et strukturelt niveau og under efterspørgslen forsvinde. Denne tankegang er utrolig udbredt.
Den benyttes af økonomer i banker, ministerier og interesseorganisationer ( f. eks. Arbejderbevægelsens Erhvervsråd).
Fremtrædende økonomer fra Joseph Stiglitz til Paul Krugman hylder princippet, der måske på et tidspunkt også vil vinde anerkendelse hos Jesper Jespersen."
Et par hurtige spørgsmål/kommentarer til dit indlæg:
1. ” DREAM beregnede effekt af regeringens tilbagetrækningsreform på de offentlige budgetter til 17 mia. kr. (afrundet) – dog med den tilføjelse af der var en usikkerhed på beregningen på +/- 2 mia.kr. Her kunne jeg som fagøkonom have ønsket mig, at ’vismændene’ og deres sekretariat havde haft et kursus i økonomisk metode (eller måske endnu bedre metodologi); for så var de ikke gået i den ’fælde’ over for offentligheden at foregive, at effekten på de offentlige budgetter af den foreslåede tilbagetrækningsreform kan beregnes med den præcision 9 år ud i fremtiden
Mener du, at det slet ikke giver mening at ”regne så langt ud i fremtiden”? I så fald kunne jeg godt tænke mig at høre dit svar til Poul Schou, som du totalt ignorerede (se spørgsmål/svar delen er denne tråd http://altandetlige.dk/blog/poulschou/stort-danmarks-holdbarhedsproblem-465 ). Hvordan når du frem til hvad man med fordel kan og bør regne på (fx, må man forstå, miljøspørgsmål) og ting man ikke kan/bør regne på (antageligt ting som budgetbalance)?
2. ” Hvis der f.eks. fortsat er arbejdsløshed frem mod år 2020 – hvilket nok er et sandsynligt forløb vurderet på fortidens erfaringer og den annoncerede økonomiske politik, så vil tilbagetrækningsreformen have en helt anderledes (og langt mindre) effekt på de offentlige budgetter.”
Hvor meget mindre er ”langt mindre”, Jesper? Er dette (jf"den annoncerede politik") baseret på en formel analyse, eller gætter du? Antagelserne der ligger til grund for Rådets analyser er i det offentlige rum. Må vi få at vide hvordan du fremstiller din… prognose?
3. ” Forestillingen om, at dansk økonomi af sig selv skulle kunne øge beskæftigelsen, har helt domineret den politiske diskurs – enten med forslag om at forringe arbejdsmarkedsrelaterede sociale ydelser eller ved at arbejde 12 minutter længere.”
Det er fair at rejse spørgsmålet, men du lyder lige så skråsikker på det korrekte i din mening som andre synes at være om det modsatte. Hvis du så indlysende har ret, så vis os noget empiri der udfordrer ”ortodoksien”. Det vil da i det mindste være lidt konstruktivt.
4. "Det er indiskutabelt, at de to tidsserier bølger i takt. Når arbejdsløsheden stiger, så svækkes budgettet og vice versa. Dette er trivielt, så snart vi har forladt ligevægtsmodellens antagelse om konstant strukturel arbejdsløshed."
Det er stadig trivielt i en generel ligevægtsmodel. Ledighedsprocenten er jo ikke konstant , andet i en tænkt langsigtet tilstand hvor systemet ikke forstyrres af stød. Men det sker jo hele tiden. Hvad er pointen, Jesper?
5. Årsagssammenhængen hertil er også lige ud ad landevejen, idet en stigning i arbejdsløsheden forårsaget af en nedgang i den økonomiske aktivitet vil mindske de offentlige indtægter (mindre skatteprovenu) og øge de sociale udgifter (dagpenge mv.).
Kunne man forestille sig arbejdsmarkedsreformer der forbedrer statsfinanserne (mindsker adgang til visse overførsler fx) og nedbringer ledigheden, siden arbejdsduelige individder nu vælger at tage et job? Hvorfor skulle slige tiltag lede til beskæftigelse? Tja...måske fordi de modvirker...hvad kaldte du det?... en "ledighedskultur i visse kredse"?
Synes du stadigvæk at kausaliteten er ”lige ud af landevejen”, Jesper?
http://www.economist.com/node/14031376
En til misforståelse: Det er ikke SMEC der tilpasser sig DREAM. Det er DREAM der tilpasser sig SMEC frem mod 2020.
Det er i hvert fald åbenbart, at metodemæssige - eller måske retter metodologiske - spørgsmål, er der mange af, hvilket i sig selv, skulle jeg mene, burde berettige til at et sådant fag blev integreret i økonomiundervisningen.
Dernæst er det nok vigtigt ,at alle der deltager i debatten præciserer, hvilke dele af den økonomiske teori, der især fokuseres på - for metodespørgsmålene inden for økonomiens mange grene er stærkt varierende. Som jeg dog håber, det er fremgået af mine tidligere indlæg, er det helt overvejende brugen af generelle ligevægtsmodeller i makroøkonomiske analyser, der er i mit fokus. Ofte eksemplificeret ved (mis)brugen af DREAM-modellen til vurdering af den fremtidige udvikling i dansk økonomi.
@Peter Stephensen svarer jeg i Politiken; men vedr. ’vismændenes’ brug af modeller, synes jeg, vi skal lade dem tale for sig selv, idet de i deres seneste halvårsrapport, Dansk Økonomi, maj 2011 (s. 234) skriver, at ’frem til 2020 er det sikret, at der er samme saldoforløb i de to fremskrivninger med SMEC og DREAM, og desuden er det tilstræbt samme udvikling i bl.a. BNP, ledighed, forbrugs- og investeringskvote’, hvordan dette sammenfald er etableret fremgår ikke af rapporten.
@Morten Isaksen,
Du vil bemærke, at 'The Economist' konkluderer, at 'macroeconomists must understand finance, and finance professors need to think harder about the context within which markets work. And everybody needs to work harder on understanding asset bubbles and what happens when they burst. For in the end economists are social scientists, trying to understand the real world. And the financial crisis has changed that world.'
Her skal man nok især hæfte sig ved 'trying to understand the real world', der ikke hidtil har været tilstrækkeligt prioriteter i makroøkonomi - måske på grund af metodevalget?
Der kan bestemt siges meget pænt om generel ligevægtsteori med hensyn til at forstå, hvorledes et idealiseret markedssystem kunne fungere under forskellige strukturelle antagelser; men - for nu at citerer Roger Backhouse, professor i History and Philosophy of Economics, - 'some of the economists who developed [general equilibrium theory] have said that if somewhat thinks it describes the real world, they do not understand it. The classic statement of general equilibrium theory, the so-called Arrow-Debreu world, describes a world that could not possible (fremhævet) exist... p. 178 i bogen ' The Puzzle of Modern Economics. Science or Ideology? - udgivet på Cambridge University Press, 2010.
@ Carl-Johan Dalgaard
Stiller 5 vigtige spørgsmål, hvoraf svarene på et par af dem allerede ligger i den oprindelige tekst; men læsningen afhænger som altid af, hvilket sæt briller man vælger at sætte på næsen: 1. mon ikke jeg kan finde en upræcis formulering i Jespers tekst eller 2. når Jesper nu har brugt tid og energi på at skrive dette indlæg, mon det så udelukkende er for at kritisere polit-studiet eller kunne der mon være noget, som vi i fællesskab konstruktivt kunne bygge videre på?
Jeg havde håbet på det sidste par briller var blevet bragt i anvendelse.
Anyway Carl-Johan har brugt tid på at stille spørgsmål og har derfor krav på svar:
1. Mener du, at det slet ikke giver mening at ”regne så langt ud i fremtiden”?
Det kan der jo i følge sagens natur ikke gives noget entydigt svar på. Det afhænger af, hvad der regnes på. Men fastholder vi det makroøkonomiske perspektiv, så ved vi, at den finanspolitiske holdbarhed, som var i fokus ,er ekstremt følsom over for bl.a. valget af diskonteringsfaktor, så alene det forhold burde mane til eftertanke, når beregninger heraf fremlægges for offentligheden - endsige indgår i den politiske rådgivning.
Det er bl.a. sådanne følsomhedsberegninger jeg gennemgik i min bog 'Miljøøkonomi', 1998, som Poul Schou så venligt refererede til, heri advarede jeg mod ukritisk at basere miljøpolitikken på sådanne beregninger, navnlig hvis dette forhold ikke var gjort til genstand for en grundig diskussion. Det er de fleste miljøøkonomer så udmærket klar over, hvilket bl.a. fremgik af den omfattende diskussion af dette spørgsmål - bl.a. i kølvandet på Stern-rapporten, der i nogen sammenhænge ligefrem anbefalede en diskonteringsrate på nul!
2. Hvor meget mindre er ”langt mindre”, Jesper?
I artiklen begrunder jeg, at de budgetmæssige konsekvenser af tilbagetrækningsreformen kun kan opgøres med stor usikkerhed, idet en fortsat høj arbejdsløshed vil mindske effekten. De 17 mia. kr. er baseret på den meget optimistiske forudsætning, at alle (arbejdsegnede) der er berørt af reformen, kommer i arbejde - en anden meget pessimistisk forudsætning er, at beskæftigelsen lades uberørt, i så fald består budgetændringen af de ændringer på de sociale budgetter, der måtte opnås, herom kan der kun gisnes, idet arbejdsløshedsdage er højere end gennemsnittet for efterløn, omvendt er kontanthjælp lavere. Nu har jeg ikke et sekretariat til at gennemføre disse beregninger; men hvis vi sagde, at et tal midt imellem, var det mest sandsynlige ville der være tale om 8-9 mia. kr. - er det så 'langt' mindre end 17 mia. kr.? Det skabte i hvert fald en del politisk postyr, da ugebrevet A4 nåede frem til 14 mia. kr. i stedet for 17 mia.kr.
Så til Carl-Johan vil jeg svare, at det væsentlige her er den usikkerhed der knytter sig til beregningen, snarere end om jeg bruger udtrykket 'langt mindre' eller 'mindre'.
3. 'Det er fair at rejse spørgsmålet, men du lyder lige så skråsikker på det korrekte i din mening som andre synes at være om det modsatte. Hvis du så indlysende har ret, så vis os noget empiri der udfordrer ”ortodoksien”. Det vil da i det mindste være lidt konstruktivt.'
Ja, og det er præcis med den intention, at jeg bringer figuren med de to arbejdsløshedskurver - diskuterer både usikkerhed med hensyn opgørelsen, og efterfølgende både det høje gennemsnit og den betydelige variation, der ikke med rimelighed kan karakteriseres som 'fuld strukturel beskæftigelse'.
Men meget afhænger af de briller man læser teksten med.
4. Det er stadig trivielt i en generel ligevægtsmodel. Ledighedsprocenten er jo ikke konstant , andet i en tænkt langsigtet tilstand hvor systemet ikke forstyrres af stød. Men det sker jo hele tiden. Hvad er pointen, Jesper?
Prøv f.eks. at se på Velfærdskommissionens (2006), tabel 3.2, s. 110 beregning af udviklingen i dansk økonomi fra 2010 ved hjælp af DREAM: i perioden 2010-2040 falder beskæftigelsen med 12 pct. men arbejdsløsheden forbliver uændret! (eller i følge tabellen stiger marginalt fra 4,6 til 4,8 pct.).
Så oprigtigt, jeg forstår ikke den kommentar - et af problemerne med den generelle ligevægtsmodel er jo, at arbejdsløsheden er bestemt af de strukturelle forhold (og aktørernes såkaldte 'markedsmagt'), mens efterspørgslen er negligeret!
5. Kunne man forestille sig arbejdsmarkedsreformer der forbedrer statsfinanserne (mindsker adgang til visse overførsler fx) og nedbringer ledigheden, siden arbejdsduelige individder nu vælger at tage et job? Hvorfor skulle slige tiltag lede til beskæftigelse? Tja...måske fordi de modvirker...hvad kaldte du det?... en "ledighedskultur i visse kredse"?
Synes du stadigvæk at kausaliteten er ”lige ud af landevejen”, Jesper?
Problemet er, at alt kan tænkes (hypotetisk), så derfor må hypoteserne testes og sættes sammen til en model, der afhængig af konteksten formentlig kan benyttes til at belyse nogle udviklingstendenser, hvorom det for dem alle gælder, at de er behæftet med betydelig usikkerhed, hvilket bør diskuteres.
Med hensyn til kausaliteten gør jeg eksplicit opmærksom på i teksten, at den er påvirket af mange faktorer; men at der i den analyserede periode, hvor der i de fleste af årene har været en betydelig ufrivillig arbejdsløshed (efterspørgselseffekten er signifikant) er en teoretisk set forholdsvis simple (ikke mindst med hensyn til fortegnet) kausal sammenhæng, der løber fra arbejdsløshed til budgetsaldo. Hvilket som nævnt allerede Keynes havde gjort opmærksom på.
Men alligevel tak for spørgsmålene, håber på lidt mere positive briller næste gang; men det må ikke overskygge de væsentlige forhold, at metoden spiller en afgørende rolle, og at alle beregninger er behæftet med betydelig og ofte ikke kvantificierbar usikkerhed. Forhold, som jeg håber vil indgå i undervisningen på polit-studiet i fremtiden.
Det er et rigtigt, rigtigt godt eksempel på, at vi slet ikke har en metodediskussion her. Vi har at gøre med, at du skriver generaliserende og direkte fejlagtige ting om generelle ligevægtsmodeller. Som vanligt. Og når fejl påpeges, så gemmer du det ind under kategorien "metodeuenighed". Nix. Den går bare ikke. Heller ikke med udråbstegn.
For dette tilfældes vedkommende: I et utal af modeller (partielle og generelle ligevægtsmodeller med rationelle forventninger og hele pivtøjet), da er efterspørgselsforhold medbestemmende for det strukturelle arbejdsløshedsniveau. Så det er ikke et spørgsmål om at benytte en given "metode", det er et spørgsmål om at du simpelthen ikke kender litteraturen godt nok - set med mine briller. Som du plejer at sige "Læs min bog". Her vil jeg sige: læs min ph.d.-afhandling (eller de der fra publicerede artikler som kan tilgås fra min hjemmeside); den indeholder stort set ikke andet end modeller, hvor den strukturelle ledighed bestemmes af efterspørgselssiden. Endda af det pengepolitiske regime, og af graden af inflationsstabilisering. M.m.m.
Så jeg mener det er vigtigt, at forstå hvad man snakker om, inden man kaster sig ud i vidtløftige "metodediskussioner". Og som før nævnt, da slet ikke i den indledende undervisning. Så ender vi netop med, at de studerende ikke vil forstå noget som helst.
Overfor fejl, da er mine briller ikke positive eller negative. De retter heldigvis bygningsfejl uden tøven.
Så du ikke min kommentar? Jeg gentager: Det er ikke SMEC der tilpasser sig DREAM. Det er DREAM der tilpasser sig SMEC frem mod 2020.
Ved gennemlæsning af dit indlæg så jeg en anden svipser: du skriver der er fuldkommen konkurrence i DREAM. Det er ikke tilfældet. Der er imperfekt konkurrence som giver anledning til mark-up prisdannelse som i ADAM og SMEC.
Så tager vi den lige en gang til. I har tilsyneladende ikke forstået, hvilken betydning det har, at der a priori (bemærk ordet a priori) stilles det krav til den analysemodel der benyttes, at den skal holdes inden for et system af GENEREL LIGEVÆGT. Der er en righoldig metodologisk litteratur, der diskuterer de videnskabsteoretiske konsekvenser af at benytte hhv. Open System analysis i modsætning til Closed System analysis - det giver i en række sammenhænge en fundamentalt forskellig analyse og dermed resultater - det gælder navnlig inden for makroøkonomi, hvor 'fundamental usikkerhed' må antages at spille en væsentlig rolle.
Har man først valgt close system analysis dvs, general equilibrium framework, så ændres resultaterne ikke metodologisk - uanset at man indarbejder hysteresis-effekter, imperfekt konkurrence, asymmetrisk information, efficiency wage, menu-cost og andre forsøg på at tilnærme de enkelte markeder til virkeligheden - derimod kan det ændre vejen og tiden det tager inden en ny generel ligevægt etableres.
SMEC-modellen er (ligesom ADAM) i dag konstrueret på basis af antagelsen om generel ligevægt - alle efterspørgselseffekter dør ud efter en vis tilpasningsperiode. Og det er ydermere tilstræbt, at SMEC og DREAM giver samme output - jfr. min forrige kommentar. Det er derfor også åbenbart, at f.eks. hysteresis-effekter i det omfang, at de påvirker strukturrelationerne fører til en anderledes generel ligevægt - et forhold som bl.a. Finn Østrup, CBS netop påviste i sin disputats for 10 år siden i sin kritik af statiske generelle ligevægtsmodeller - hans disputats er stadig særdeles læseværdig.
Tillad mig her afslutningvis at understrege, at denne metodologiske diskussion af, hvilke begrænsninger der a priori lægges udover en makroøkonomisk analyse, når Generelle ligevægtsmodeller (ukritisk) anvendes, kører i højt gear internationalt. Jeg har allerede givet nogle centrale litteraturhenvisninger. Jeg kommer lige fra Helsinki, hvor International network of Economic Methodology havde årskongres - og netop spørgsmålet om, hvordan USIKKERHED og REALISME bedst sikres i økonomisk analyse, var det centrale tema. Dette tema kunne måske også have relevans for polit-studiet.
Fra dit svar til mit 3. spørgsmål forstår jeg, at du åbenbart mener Figur 1 dokumenterer, at generel ligevægtsrammen er ”urealistisk”, siden vi empirisk observerer (tidsvarierende) ledighed. Man må dermed forstå, at du mener vedvarende ufrivillig ledighed er umulig i generel ligevægt. For i modsat fald ville du antageligt have overvejet den mulighed, at dataserien (også) kan fortolkes som selvsamme ”langsigtede” ledighedsniveau, der forskydes over tid som konsekvens af fx strukturpolitiske tiltag (jf i øvrigt Henrik’s bemærkninger ovenfor). Det er en skam at du ikke kender din ”fjende” bedre, Jesper. For ærligt talt, så kan figuren hverken bruges til at kaste lys over relevansen af generel ligevægtsrammen (da forløbet er forenelig med en sådan), eller om øget arbejdsudbud (med tiden) leder til øget beskæftigelse. Men dette faktum vil jo nok desværre ikke afholde dig fra at postulere noget sådan i fremtiden.
Mit 5. spørgsmål er snævert knyttet til spg 3, siden du insisterer på at forklare korrelationen mellem budgetbalance og ledighedsprocent som en kausal effekt af ledigheden på statsfinanserne, og altså at den ikke skal tilskrives fx strukturpolitiske tiltag.
Jeg gjorde i al stilfærdighed opmærksom på, at selvsamme korrelation – helt eller delvist – kan tilskrives faktorer der samtidigt påvirker statsfinanser og ledighed. Konkret kan korrelationen potentielt (helt, eller delvist) netop tilskrives strukturpolitik. For bevidst at spille djævlens advokat foreslog jeg specifikt, at en begrænsning af fx kompensationsgrad eller dagpenge perioden måske leder flere til at søge, og tage, job. Dette vil lede til en direkte reduktion i udgifterne (fordi man mindsker adgangen til offentlige ydelser) og kan lede til lavere ledighed. Du kan så – subjektivt – vælge at anse denne mulighed for at være ”urealistisk”. Det må du om. Pointen er, at du fagligt set ikke kan adskille de to fortolkninger, og du kan dermed heller ikke på sagligt grundlag slutte som du gør.
Siden du nu insisterer på at indrage Keynes, så tillad mig at gøre opmærksom på, at Keynes udmærket forstod denne type problemstilling. I hans interessante diskussion af Tinbergens bog (”Professor Tinbergens Method”, Economic Journal, 1939) advarer han specifikt mod ”udeladt variabel” bias, og den fejlfortolkning af korrelationer dette kan lede til. Ja, man kan vel sige han advarer imod at fortolke data så lemfældigt som du insisterer på at gøre i dit blogindlæg.
Det er rigtigt at Finn har mange eksempler på, hvordan strukturledighed påvirkes af andet end udbudssideforhold. Men som jeg nævnte, det har jeg i al beskedenhed også påvist i et utal af artikler (for snart 20 år siden). Men det er ikke i en doktorafhandling, men i tidsskriftsform. Men uanset hvad, så dør efterspørgselseffekterne ALDRIG ud i modellerne. Det er derfor de bliver kaldt strukturelle. Min pointe var blot, at du fejlagtigt skrev, at i alle generelle ligevægtsmodeller var efterspørgslen negligeret i bestemmelsen af den strukturelle ledighed. Men godt du kom i tanke om Finn (som, med al respekt Finn, ingenlunde var først ude med det); så ved du jo godt at det var fejlagtigt?
Og så slutter du jo som ofte af med at referere til en konference, hvor verden heldigvis blev reddet. En rigtig "cliffhanger"! Kunne vi mon få at vide, hvordan man bedst sikrer usikkerhed og realisme i makroøkonomisk analyse. Det er vel ikke forbeholdt studerende?
Det er tydeligt at du har set lyset hvad angår kritisk realisme, og åbne/lukkede systemer. Jeg var også fascineret af system-analyse, termo-dynamik, feedbacks osv. engang i 90'erne, og det skulle såmænd ikke undre mig om du havde fat i et eller andet. Begrebet "fundamental usikkerhed" kan jeg huske helt tilbage fra 80'erne.
Problemet er at begreberne ikke er operationelle endnu. Din opgave som professor er ikke at påpege problemerne, men at gøre dem operationelle. Du minder mig om en cancer-læge der bruger al sin tid på at drille de andre læger med at de ikke kan helbrede deres patienter. Tag den hvide kittel på, og kom igang!
Til dette vil du måske svare: nej, jeg er metodolog. Men den holder ikke. Først skal metoden være operationel. Derefter kan metodologien gå igang med at klassificere den. Hvis metodologien bruger sin tid på at klassificere fremtidige hypotetiske metoder, er vi gået i luftkastel-mode.
http://krugman.blogs.nytimes.com/2011/09/13/how-much-hoc-to-add-wonkish-and-methodological/
Tilgengæld burde enhver polit-studerende kunne nikke genkendende til netop den tilgang.
http://gregmankiw.blogspot.com/2011/09/krugman-on-barro.html
Tak for din henvisning. Jeg troede faktisk at alle læsere forlængst var faldet fra.
Ja, Krugman har et problem efter han har affejet de seneste 30 års forskning i makroøkonomi som i bedste fald uanvendelig og i værste direkte skadelig, jfr. bl. Economist. Så han sæger tilbage til 'temporære ligevægtsmodellert' a la Hicks, der var på mode for ca. 40 år side. Jeg skrev speciale om disse modeller i sin tid. Men er det ikke lige lovligt tilbageskuende?
@ Peter, du vil gerne have nogle lidt mere operationelle anvisninger. Det er et svært emne at inddrage usikkerhed i den makroøkonomiske analyse; men i al ubeskedenhed kunne du måske have glæde af at læse mit kapitel 6 - og så kan vi tage den der fra.
venlig hilsen til alle fra
Jesper
Et blogindlæg om miljøøkonomi på langt sigt kunne være rigtig interessant!
Med venlig hilsen
Morten
Kære Jesper. Den kommentar med Krugman slap du simpelt hen for let henover. Du tordner mod generelle ligevægtsmodeller, som du ikke mener giver mening, fordi du mener efterspørgselssiden spiller en ubetydelig rolle og udbudssiden bestemmer det hele. Du sætter lighedstegn mellem ligevægt og det, at der ikke kan være ufrivillig arbejdsløshed. Men er der ikke noget, du har misforstået? IS-LM modellen ER en generel ligevægtmodel, hvor efterspørgselssiden bestemmer det hele, en generel ligevægtsmodel, hvor udbudssiden reelt er fraværende, og hvor der kan være ufrivillig arbejdsløshed i ligevægten. Hvorfor er det, at du ikke omfavner denne model med glæde? Er det fordi, det er en generel ligevægtsmodel? Er det fordi det invaliderer dine argumenter mod generelle ligevægtsmodeller?
"En gennemgang af fejlene og manglerne ved din bog, vil jeg simpelthen spare dig for. Det ville blive alt for grimt (og jeg har kun et sæt briller)."
Det er ærgeligt, at du ikke vil komme med et par eksempler, særligt når nu JJ konstant refererer til sin egen bog, som jo trods alt en doktorafhandling.
Når det er sagt så synes jeg du gør et fremragende job her på bloggen, og jeg ville ønske, at der var nogle journalister der læste med.
JJ har nogle interessante generelle metodologiske overvejelser, og kender uden tvivl Keynes' værker ret godt, men hans synspunkt vedr generel ligevægt står han så vidt jeg kan se helt alene med, i hvert fald hvis man begrænser feltet til anerkendte fagøkonomer og top-tidsskrifter. Krugman er jo eksempelvis lodret uenig. Han argumenterer så vidt jeg kan læse mig frem til blot for at de generelle ligevægtsmodeller skal konstrueres mere Keynesiansk, og på intet tidspunkt imod selve brugen af modellerne.
Desværre bliver den meterologiske debat uinteressant (det modsatte burde være tilfældet) når den konkret kommer til at omhandle moderne makro, som JJ enten ikke kender til, eller bevidst misrepræsenterer.
Desuden har JJ ikke evnet at henvise til et tidsskrift der dækker hans forskningsområde (jeg tror ikke Økonomi & Politik og Information gælder).
Jeg vil dog takke alle for at deltage i debatten. Man bliver unægtelig en del klogere.
Jens
Af de "sociale antagelser" du nævner, såsom rationelle forventninger og nyliberalistisk idealisme, da er det vel kun første begreb, som er en antagelse. Og Nyliberalistisk idealisme ser jeg ikke så meget af i moderne makroøkonomi (dér tror jeg, du skal vende blikket mod den Østrigske skole), så det kan jeg ikke forholde mig til. I relation til monetarister tror jeg desuden du, som mange, blander den politiske debattør Friedman sammen med økonomen Friedman (og han brugte i øvrigt ikke rationelle forventninger i sine hovedbidrag - det er han for gammel til).
Antagelsen om rationelle forventninger er under stadig kritik i professionen, og det er helt mainstream ikke at tage den for pålydende. Men dette er endnu ikke opdaget/forstået af alle økonomer (især ikke dem med bagudskuende forventninger). Men begge Nobelpristagere fra i år har f.eks. lavet bidrag om ikke-rationelle forventninger (se min blog for en kort genvej: http://blog.hjeconomics.dk/2011/10/10/sargent-and-sims-2011/). Og på listen af tidligere modtagere er der flere. Så det er ret almindeligt.
Det er ikke snobberi som gør, at jeg ikke er så vild med Jespers bog, og jeg er i øvrigt ikke selv polit (men jeg underviser - helt fordomsfrit - ved polit.-studiet). Jeg bedømmer den selvfølgelig udelukkende på indholdet (og som økonom, ikke som ekspert i offentlig forvaltning som den er en afhandling i - andet ville være upassende af mig). Men jeg må dog indrømme, at indenfor økonomi har jeg ikke set så meget revolutionerende i danske doktorafhandlinger på det seneste. Der skrives simpelthen ikke rigtig nogen mere. Det ligger ikke i den p.t. gældende publikationskulturen. Det kan man så lide eller ej; men sådan er verden.
Skriv en kommentar