Polit vs. Ha Almen/MAT

Svar på indlæg
Af Victor Vincent Garp @ 31 jan. 2017 21:07

Hej med jer.

Jeg står til sommer, ligesom mange andre unge og fortabte, og skal vælge, i hvilken retning jeg skal med mit liv uddannelsesmæssigt. Jeg ved, at lignende debatter og spørgsmål gang på gang er ført og stillet her på siden, men jeg vil dog tillade mig at hive den frem.

Først lidt om mig:

Jeg er 19 år, og færdiggjorde gymnasiet i sommer. Efter, til sommer, et års tid med sjov, spas og daller, føler jeg mig klar til at kaste mig ud i en bachelor. 

Jeg føler mig overbevist omkring, at jeg uddannelsesmæssigt lander på én af følgende uddannelser:

Polit, Ha Almen, Ha MAT, Statskundskab.

Lad os med det samme få adresseret elefanten i rummet - statskundskab.

Statskundskab: Gennem gymnasiettiden har jeg hele tiden følt, at samfundsfag var lidt mit fag. Jeg har fundet faget relativt nemt, ligetil og ikke mindst spændende - modsat matematikken er det somme tider rart, at der ikke altid kan sætter to streger under resultatet. Dog synes jeg, at fremtidsudsigterne som statskundskaber ikke lyder mega sexet. Et job som politiker, embedsmand eller deslige. Gab. Oplys mig endelig, skulle jeg tage fejl.

Polit: Favoritten. I min verden, så ved man hvad man får - det sikre valg. En uddannelse, som favner bredt i alle økonomiens facetter. Mit indtryk er, at uddannelsen er Ha Almen såvel som HA Mat overlegen, når det kommer til det makroøkomiske - igen: Oplys mig endelig, skulle jeg tage fejl.
Jeg er dog bange for, at uddannelsen går op i lange, tunge og kedelige bøger. Jeg frygter ligeledes, at uddannelsen ikke fanger de entreprenante sider af faget økonomi - er man klædt på til at starte egen virksomhed, hvis man ønsker det?

HA Almen: Outsideren. CBS repræsenterer i min verden i højere grad det innovative, friske og tidssvarende - dog med fare for at blive substansløst. Jeg havde i gymnasiet gennem hele 1.G set frem til at få erhvervsøkonomi i 2.G - føj for en skuffelse. Magen til substansløst fæces - lad nu det ligge.. Pointen er, er jeg frygter samme oplevelse på CBS - hvad er jeres erfaringer? Er man bedre klædt på til en karriere i det private med en HA Almen?

HA MAT: Wildcard. Lyder som den uddannelse, der på CBS kommer tættest på polit. Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg godt kan lide at rode med tal - hvordan adskiller uddannelsen sig fra HA Almen og ikke mindst polit -  tager jeg helt fejl, når jeg skriver ovenstående?

Kære venner. I kan nok mærke, at jeg er mere eller mindre på bar bund, og mange af de ting jeg skriver er sikkert helt eller delvist forkerte. Så please: enlighten me!

Svar og citér
Victor Vincent Garp

Victor Vincent Garp

Antal indlæg: 1
Medlem siden: d. 31. januar
Af Wilson Zhou @ 2 feb. 2017 15:25

Hej

Sammenligning - HA Mat og polit

Jeg går på cand.merc.mat og har færdiggjort HA Mat. Jeg har forstået det på den måde at polit arbejder med mere teori og beviser end HA Mat. Mange eksamener på polit er uden lommeregnere og udledninger osv skal udledes i hånden. Det er kun i Mikroøkonomi og erhvervsøkonomi dette er på HA Mat.

Jobs som hos nationalbanken er typisk politter, men der er få cand.merc.mat'ere (HA Mat). cand.merc.mat er nok mere i bank-branchen eller konsulentbranchen hvor der bliver konsulteret i data-baseret strategiske beslutninger.

Svar og citér
Wilson Zhou

Wilson Zhou

Medlem siden: d. 02. februar
Af Francis Frøsig @ 2 feb. 2017 17:34

Jeg har taget en bachelor i International Business på CBS, er ved at færdiggøre cand.oecon på CBS og har igennem tiden både taget fag på polit og cand.merc.mat. Hvis jeg skulle vælge om, ville jeg have valgt HA MAT.

Som Wilson skriver, har HA MAT den fordel, at den umiddelbart nok er lidt mere praktisk orienteret end polit. Paradoksalt nok ender man alligevel som udgangspunkt med at have både mere matematik end på polit og har allerede på 4. semester nået det samme "niveau" i mikro- og makroøkonomi, som polit'erne når, når de har gennemført Mikro/Makro III.

Det er her mit indtryk, at man på polit godt kan køre lidt død i mikro/makro-fagene undervejs, da de fylder en stor del af uddannelsen og pga eksamensformen kan virke ret udmattende, hvis ikke man er godt dedikeret. Der giver HA MAT lidt pusterum med nogle "blødere" fag som afsætning og organisationsteori. Og selvom visse erhvervsøkonomiske fag kan virke ret tynde, når man lige sidder med det, synes jeg ofte, at man alligevel senere ender med at blive glad for at have været igennem det. Desuden lærer man ret tidligt i forløbet på HA MAT i både datalogi og statistik at programmere, hvilket kan være til gavn, når man skal søge job i det private. Derfor mener jeg, at man får en rigtig god kombination af det hele på HA MAT.

Begge uddannelser har til gengæld den fordel, at kandidaten mere eller mindre kun består af valgfag. Dvs. at man nemt som cand.merc.mat'er kan hoppe over og tage et par sjove kandidatfag på polit og omvendt, hvis man gerne vil have lidt fra begge verdener.

HA Almen er jo derimod primært erhvervsøkonomi. Som jeg ser det, er den store ulempe, at man aldrig når op på det samme tekniske niveau, som man gør på HA MAT eller polit, hvilket gør det ret svært at skifte til en kandidat i økonomi, hvis man halvvejs igennem finder ud af, at man har valgt forkert. Det er til gengæld forholdsvist nemt at gå fra en bachelor i HA MAT eller polit til en kandidat i erhvervsøkonomi. Desuden udbyder polit også en række stærke erhvervsøkonomiske kandidatfag.

Man skal i øvrigt huske på, at man på HA Almen kun har retskrav på at komme ind på en cand.merc.-linje, men det er ikke sikkert, man ender på sin førsteprioritet. Det kan derfor godt være lidt ærgerligt at ende på en kandidatuddannelse, man egentlig ikke helt havde lyst til og hvor hele første år er fastlagt. Dog kan man langt hen ad vejen gøre noget ved dette problem ved at vælge de rigtige valgfag.

Hvis du er til tal, tror jeg hurtigt, du vil kede dig på statskundskab. De har kun to indledende fag i økonomi og ét i kvantitative metoder, hvorefter det primært bliver filosofi, sociologi og politik. Min erfaring var i hvert fald, at man ret hurtigt kommer til at savne matematik, hvis ikke man får lov til at arbejde med det.

Svar og citér
Francis Frøsig

Francis Frøsig

Medlem siden: d. 09. januar 2016
Af Mikael Olai Milhøj @ 12 feb. 2017 19:04

Altså, nu skriver du lidt om at starte egen virksomhed. Findes der en uddannelse for det? Det tror jeg ærligt talt ikke. Det handler nok mere om at få en god idé og at turde springe sig ud i det. Hvis du vil starte egen virksomhed og have noget "at falde tilbage på", så er alle fire uddannelser ganske glimrende. 

1) Man læser nok endnu flere bøger på statskundskab end på polit. Man kan nu også blive andre ting end bare det, du nævner. Lobbyist, konsulent, you name it. 

2) Polit give ren god grundlæggende introduktion til de tre traditionelle hovedgrene inden for økonomi: Mikroøkonomi, makroøkonomi og statistik. Det, der måske mangler, er noget mere finansielt - men det kan man supplere op ved siden af. Kandidaten er valgfri, så man kan dygtiggøre sig enten i en specifik retning (mikro, makro, økonometri, finansieirng) eller evt. fortsætte med at male med den brede pensel. Jobmulighederne har jo traditionelt set også været offentlig forvaltning, men mit indtryk er, at politter bliver valgt i stigende grad både blandt store private virksomheder og store (og små) konsulenthuse. 

3) Der er ærligt talt ikke noget friskt eller innovativt ved at tage den mest klassiske uddannelse på CBS ;). Det er dog heller ikke en ulempe, for HA.almen er en god og respekteret uddannelse, hvilket - synes jeg og givetvis mange virksomheder - vægter højere end buzzwords :) 

4) I det store hele ikke den store forskel mellem HA.mat og polit. Vi tager "tit" fag på hinandens studier og "konkurrerer" om de samme jobs. 

Jeg tror ikke, du skal være bange for at lukke mange døre hverken med 1, 2, 3 eller 4 - i virkeligheden afhænger mange af dine fremtidige muligheder mest af, hvilket slid du udviser på universitetet. Af og til kan man ikke se skoven for bare træer. Så hvis du synes, at polit er din favorit nu, hvorfor så ikke give det et skud? 

(OBS - du kan jo få en idé om bredden i jobmulighederne ved at kigge nederst på siden under "partnere", hvilket giver en idé om, hvem der ansætter politter. Alternativt skal du prøve at kigge rundt på siden her og finde nogle af de mange artikler om forskellige politters studiejob & fuldtidsjob - det kan måske også hjælpe dig på vej). 

Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Antal indlæg: 157
Medlem siden: d. 06. september 2010
Af Helene Ø. @ 23 feb. 2017 09:36

Hej Victor. 

Der er meget matematik på polit, og der er mange tunge bøger - men har du interesse for økonomi og samfund, så vil du sikkert finde dem spændende. Min holdunderviser i matematik underviser også på HA.mat, og så vidt jeg forstår på ham, er den helt store forskel, at det de beregner med CAS, beregner vi med pen og papir. Dermed er det jo også en selvfølge, at vi regner med "pæne" tal, og deres regnestykker nok er større, så det kræver en lommeregner. I matematik bruger vi meget tid på beviser, og i andre fag det økonomisk intuitive. Generelt er polit meget teoretisk, hvorimod jeg forstår på mine venner fra CBS, at deres studier er mere praktiskorienteret og mere "fremme i skoene". 
Jeg stod i samme overvejelser som dig, mellem polit og CBS. Jeg har ikke fortrudt mit valg :) Men husk, man kan altså godt vælge om. 

Svar og citér
Helene Ø.

Helene Ø.
I redaktionen

Antal indlæg: 12
Medlem siden: d. 25. august 2016