Cand.Oecon vs Cand.polit

Svar på indlæg
Af Kim Mortensen @ 2 maj 2017 17:06

Jeg står i den situation at jeg skal vælge mellem Cand.Polit og Cand.Oecon(Odense). 
Pt. er jeg igang med min bachelor i Odense, men har kraftige overvejelser om, at flytte til København og læse kandidaten der.
Mit spørgsmål er: Hvordan strukturen og fokus er forskelligt i KBH kontra i Odense. Jeg har hørt en del om, at KBH skulle være mere case-orienteret, hvilket må siges at have været en mangelvare i Odense. 
Desuden har jeg læst mig til (om det er rigtig eller ej skal jeg ikke kunne sige) at niveauet er væsentlig højere i KBH.
Hvis nogen af jer selv har foretaget skiftet fra BSc.Oecon til Cand.polit vil jeg meget gerne høre fra jer! Eller hvis I blot kender noget til uddannelsen. 

Svar og citér
Kim Mortensen

Kim Mortensen

Antal indlæg: 5
Medlem siden: d. 03. juli 2014
Af Nich Sørensen @ 4 maj 2017 21:04

Jeg flyttede selv fra BSc.oecon i Odense til Cand.polit på KU. Jeg starter på mit speciale efter sommerferien. Strukturen er således, at din kandidatprofil opbygger du selv, dvs, at du har kun valgfag og et kæmpe katalog at vælge imellem. Måske bliver du tvunget at tag MACRO C og MICRO C, det kommer an på dit pensum er i overenstemmelse med KU's.

Det er meget subjektivt omkring cand.polit vs cand.oecon, selv iblandt mine venner som flyttede med er meningerne delte. Nu kommer jeg med mine subjektive holdninger.

Jeg er glad for jeg skiftede fra SDU til KU. Jeg føler at lærerne er mere engageret og har en passion for deres emner. Jeg føler jeg har lært dobbelt så meget på cand.politen end jeg gjorde på bsc.oecon, men det skyldes nok fordi jeg friviligt læste en del bsc.polit pensum op, da jeg følte mine klassekammeratter lige var den tand skrappere, som derefter kun gavnede mig i sidste ende. Jeg elsker det med at hele kandidaten er en stor valgfagsfest og dermed kunne jeg skræddersy min egen profil op.

Jeg har dog hørt, at de har ændret kandidaten, så du nu skal vælge en fagpakke som på SDU (Makroøkonomi, Mikroøkonomi, Regnskab, Finansiering, statistik, osv.) men hæng mig ikke op på det. Hvis du har flere spørgsmål så kan du endelig skrive til mig, enten på siden her eller over PM.

Svar og citér
Nich Sørensen

Nich Sørensen

Antal indlæg: 8
Medlem siden: d. 18. september 2015
Af Kim Mortensen @ 5 maj 2017 14:08

Hej Nich
Tak for din glimrende response, det gav mig svar på en del af mine ubesvarede spørgsmål og overvejelser. 

Ja det er helt korrekt at de har lavet en række profiler, som man skal vælge imellem, dog stadig med meget stor valgfrihed. Min tanke er umiddelbart at kaste mig over finansierings profilen. 

Jeg har desuden lige nogle flere spørgsmål til dig (og evt andre) som jeg håber du vil svare på:

1) Synes du der er forskel på den måde hvorpå de stiller opgaverne på KU kontra SDU? Her tænker jeg især på, at KU skulle være mere case-orienteret og det at man skal løse et problem fra den virkelige verden.

2) I forhold til at læse BSc.polit pensum op, har du så bare sammenlignet fagbeskrivelser fra begge uddannelse og læst op det som du mangelede, på de fag du havde på SDU?

3) Hvilket sprog foregår forelæsningerne hovedsageligt på?
Personligt synes jeg at kvaliteten blandt de engelsktalende lektorerne på SDU var meget lav! Hvordan synes du kvaliteten har været af de engelsktalende på KU?

Det er vist alt jeg lige kunne komme i tanke om :)

Svar og citér
Kim Mortensen

Kim Mortensen

Antal indlæg: 5
Medlem siden: d. 03. juli 2014
Af Nich Sørensen @ 8 maj 2017 09:16

1) Alle skriftlige eksamer jeg har været til, undtagen skatteret, har været uden hjælpemidler og sværhedsgraden er ikke nedjusteret (subjektivt), så det er noget du skal være obs på. Der er mange case competitions heroppe, men mere på fagplan har jeg ikke oplevet det. Selvfølgelig i fag som Skatteret og Corporate Finance er der blevet inddraget rigtige eksempler, og i især skatteret, arbejdede vi kun med rigtige cases, men ellers ikke så vidt jeg husker. 

2) Ja, pretty much.

3) Engelsk og engelsk... Undtagen i Skatteret. Jeg syntes at lærerne er meget engageret og dygtige! Der har været  intet der. Til sammenligning til SDU, ja, der var nogle undervisere på SDU som ikke var de skrappeste til engelsk, men ellers syntes jeg de var ok. Det problem er der ikke på KU. 

Svar og citér
Nich Sørensen

Nich Sørensen

Antal indlæg: 8
Medlem siden: d. 18. september 2015