Forberedelse til økonomistudiet

Svar på indlæg
Af Sara J. @ 16 jul. 2017 11:33

Hej 

Jeg har søgt ind på økonomistudiet (oecon) som førsteprioritet og håber på at komme ind. 
Det er to år siden jeg afsluttede gymnasiet, så matematikken er ikke helt så frisk som den kunne være. Jeg har inde på bookboon hentet bogen grundlæggende matematik for økonomer og starter med at læse i den. 
Har i ellers nogle andre råd, der kan give mig en god start på økonomistudiet (med erhvervslinjen). Jeg har i forvejen lidt viden om swot-analyse, porters five forces, target price (driftsøkonomi) og andet vedr. strategi og virksomheder, men jeg ved selvfølgelig ikke om man har om alle disse på studiet. 
I vil måske nok ikke råde mig til ikke at se på noget i her i ferien, men da jeg er meget bekymret for at få det svært mht fagligheden i løbet af studiet vil jeg gerne se på nogle ting, mens jeg har tid og overskud, således at jeg kan få en god start.

På forhånd tak!

Svar og citér
Sara J.

Sara J.

Antal indlæg: 1
Medlem siden: d. 16. juli
Af Rasmus Larsen @ 16 jul. 2017 14:36

Jeg ville egentlig ikke se på noget inden studiestart, men det skader ikke at støve de grundlæggende matematiske færdigheder af. Der er rigtig meget matematik, som skal regnes med pen og papir, og det er særligt de basale regneregler samt differential- og integralregning, man har brug for.

Erhvervsøkonomi er der ingen grund til at se på. Man har det først på andet semester, og det omhandler hovedsageligt grundlæggende finansieringsteori og bogføring (jeg genkender ikke rigtig nogle af de ting du nævner).

Svar og citér
Rasmus Larsen

Rasmus Larsen

Antal indlæg: 7
Medlem siden: d. 25. august 2011
Af Jakob Saugbjerg Kristensen @ 17 jul. 2017 10:04

Hej Sara,

Matematik er helt klart det du bør læse op på, hvis du vil forberede dig. Personlig kan jeg anbefale Knut Sydsæters grundbøger i matematik for økonomer: Matematisk Analyse Bind I og Matematisk Analyse Bind 2 samt hans Lineær Algebra.

Ellers vil jeg anbefale at gennemføre følgende kurser på Khan Academy:

Lineær Algebra

Multivariable Calculus

Integral Calculus

Differential Equations

Svar og citér
Jakob Saugbjerg Kristensen

Jakob Saugbjerg Kristensen

Antal indlæg: 591
Medlem siden: d. 27. maj 2011
Af Mikael Olai Milhøj @ 17 jul. 2017 10:16

Nyd din sommerferie og lad uni være uni, når du starter igen. Der skal læses og regnes meget på studiet, så ingen grund til at gå i gang før tid - du skal nok få det catchet hurtigt op. 

Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Antal indlæg: 158
Medlem siden: d. 06. september 2010