"Når et ungt menneske beslutter at blive økonom, er det næsten altid af idealistiske årsager" Whitta-Jacobsen, H. J. til Euroman. - Kort fra os til dig

Bjarke Modvig Lumby har pt. redaktørposten. Se resten af redaktionen her.

Pre-internship

Svar på indlæg
Johan Kjærgaard Johansen @ 31 oktober 2011 15:46
Johan Kjærgaard Johansen
2 indlæg
15%

Hej alle

Jeg regner med at søge et pre-internship i 2012. Jeg er tidligere stud.polit som er skiftet til matematik med linjefag i økonomi for at have mulighed for at læse computational finance som kandidat. Jeg er netop begyndt så vil have afsluttet mit første år ved sommerferien 2012.

Eftersom det er begrænset med erfaring om dette emne på matematik vil jeg spørge i dette forum.

Jeg ville høre om der er nogle herinde på forummet som har erfaringer med pre-internships på første år, her tænker jeg, hvad fik I ud af det, hvad gjorde I for at få tilbudt et pre-internship etc.

Jeg vil gerne på dette pre-internship for at danne mig et indtryk af hvilke afdelinger jeg finder interessante samt se hvordan arbejdsmiljøet er i forskellige banker.

Jeg har researchet lidt og fundet at Goldman Sachs og JP Morgan har programmer for første års studerende. Er der andre banker som har samme programmer?

christian stassen @ 01 november 2011 09:44
christian stassen
23 indlæg
30%

Spoerger du om det internship man har sommeren aaret foer man efter planen graduerer (summer internship), eller om det man kan have i foraaret aaret foer ens summer internship (spring internship)? alle de store banker burde have begge dele, isaer summer internship

Johan Kjærgaard Johansen @ 02 november 2011 10:59
Johan Kjærgaard Johansen
2 indlæg
15%
Jeg spørger om det der hedder spring internship. Men vil også gerne høre hvis du har erfaringer fra et summer internship.

christian stassen @ 02 november 2011 11:05
christian stassen
23 indlæg
30%
jeg kender kun Goldman's Securities division:

Springternships er typisk meget intense, en uge lange, og gaar ud paa at netvaerke en hel masse og loese en masse smaa opgaver - alt fra en statistisk undersoegelse til en matematisk/finansiel brainteaser til markedsupdates. Man skal hele tiden vaere up to date paa markederne.

for at faa et, skal du typisk lave en ansoegning, og hvis der er networking arrangementer i DK skal du ogsaa gaa til dem. Din ansoegning skal bare foelge deres online ting.

Et springternship er klart den bedste maade at se lidt paa branchen og hvad den handler om, og er klart den bedste maade at faa et summer internship, som saa igen er klart den bedste maade at faa et fuldtidsjob. Du laerer meget om branchen og faar set anvendelser af teorien (hvis ellers du har taget nogle finansieringsfag)
Adam Tejs @ 28 december 2011 18:02
Adam Tejs
11 indlæg
15%
Hej Johan,

Det er en rigtig god ide at søge ind på et spring-internship. Hvis man gør det godt på et spring-internship er det ofte nemmere at sikre sig et summer-internship. Og uden et summer-internship er det næsten umuligt at blive ansat direkte efter graduation.

Du spørger hvilke banker: Så vidt jeg ved har samtlige IB i London en form for spring-internship eller spring-week. Dvs. Goldman, JPM, MS, Deutsche, Credit Suisse, Barclays, UBS, BNP, RBS, BofA, Nomura og HSBC. De fleste af programmerne er bare en introduktion til Front Office. Men nogle af programmerne f.eks. GS og JPM er division specifikke, dvs. man skal vælge om man vil Securities/S&T eller IBD. Hvis du læser matematik og har fokus på comp finance vil jeg helt klart anbefale securities.

Skriv hvis du har flere spørgsmål.