Hvorfor gør vi gode gerninger?
Ulrik fra Incentive er blevet interviewet om hans ph.d...
Skal alle erhvervsuddannelser have samme..
Hvorfor have ens karakterkrav, når karakterernes betydning for at fuldføre er vidt forskellig, afhængig af uddannelsen?

Johan Mathiesen Dam har pt. redaktørposten. Se resten af redaktionen her.

DR laver tv-serie om økonomi - Vil du være med?

Svar på indlæg
Anders Johansen @ 27 jan. 2012 12:03
Anders  Johansen
3 indlæg
10%

DR laver tv-serie om økonomi – vil du være med?

Økonomi er i den grad på dagsordenen i samfundet og i debatten i disse år. Der er imidlertid en stor del af befolkningen, der føler, at det går henover hovedet på dem - og i øvrigt at økonomi er sådan ca. det kedeligste, man overhovedet kan beskæftige sig med.

DR2 og producer Anders Johansen (bl.a. ”Spise med Price”) har derfor sat sig for at lave underholdende, begavet og oplysende serie med arbejdstitlen ”Økonomi for dummies”, og vi er på udkig efter talenter, der dels brænder for emnet og dels synes, at det kunne være sjovt at prøve kræfter med tv-mediet.

Du er mellem 22 og 35 år (yngre økonomer og PhD-stud. også meget velkomne) , du har humoristisk sans og en grundlæggende viden om (og en endnu større passion for) makroøkonomi, men også lyst til at formidle den i originale billeder og letforståelige mikro-perspektiver.

Hvis dette lyder som noget for dig, så lav en video-optagelse (den tekniske kvalitet er ikke afgørende), hvor du i løbet af 3-5 minutter – og med brug af (mindst) én rekvisit efter eget valg, forsøger at give dine  uvidende (men videbegærlige/nysgerrige) medborgere svar på et af følgende spørgsmål: 

-          Hvorfor skal vi ha’ GANG i forbruget?? Vi har jo for få penge!

-          Hvad er Bruttonationalproduktet? (og hvad skal det bruges til?)

-          Én gang for alle: Hvad er en obligation?

-          Hvem f… bestemmer renten?  (og hvorfor er den lav, når det går skidt?)

Send optagelsen til DR senest tirsdag d. 7.2. (gerne før), enten ved at uploade den til You Tube (opret en lukket kanal / gør videoen ikke-public) og send linket til Anders Johansen på asj@dr.dk, eller upload din fil til drop box, You send it eller lignende og send besked pr. mail.

DR publicerer ikke optagelsen på nogen måde. Den anvendes alene med denne talentsøgning for øje. 

Anders Park Egedal @ 27 jan. 2012 12:35
Anders Park Egedal
328 indlæg

Medlem af redaktionen

Kom også gerne med forslag til en god professor, der kunne være sjov at have med i sådan en serie her.

Casper Nordal Jørgensen @ 27 jan. 2012 20:54
Casper Nordal Jørgensen
16 indlæg
Hvis i mangler inspiration, vil jeg virkelig anbefale Friedmans "Free to Chose" serie på PBS fra 80'erne.
Der er en dude der har lagt noget op, http://miltonfriedman.blogspot.com/, ved dog ikke om der er copyright på.

Jeg ser frem til resultatet, men må indrømme, at de overfor givne 'prøvespørgsmål' for mig lyder en kende useriøse.
Økonomi og økonomisk teori er et meget vigtigt emne. De første diskussioner kan spores tilbage til Platons 'Republikken'. Grækernes og siden da de katolske teologers overvejelser inden for det økonomiske felt drejede sig primært om den 'sande' pris af en vare. Denne diskussion kan spores helt op til Marxs første bind af Kapitalen, men først med Menger blev fundamentet for en 'moderne' økonomisk tilgang til 'sand' prisfastsætning grundlagt.
Vores felts grundlægger, dvs. som andet end moralfilosofiske overvejelser eller forretningsmæssigt budgetstyring, kan nok bedst siges at være Thomas Malthus. Denne fik med bogen 'Principles of Political Economy' fra 1820 udgivet den første bog om de økonomiske principper, hvor Malthus slår fast, at økonomisk teori er teorien om allokering af knappe ressourcer.
Dette har mere eller mindre været grundpillen vi har beskæftiget os med siden.

Derfor må enhvert forsøg på at præsentere hvad vi økonomer beskæftiger os med, kaste et blik på de økonomiske principper (der findes mange bøger her, se Mankiw, Bernanke, Krugman, Obstfeld), men bør specielt tage udgangspunkt med - det på sin vis filosofiske - spørgsmålet om knappe ressourcer.

God fornøjelse

kilde:
Robbins, Lionel, "A History of Economic Thought: the LSE Lectures", 1998
Casper Nordal Jørgensen @ 27 jan. 2012 21:04
Casper Nordal Jørgensen
16 indlæg
Mht. gode professor
Vi har utroligt mange kompetente på ØI, skulle man alligevel nævne et par stykker, kunne - en ikke rangeret - liste være:
Hans Jørgen Whitta-Jacobsen - Vores overvismand. Har tidligere arbejdet for DR (så vidt jeg ved)
Peter Birch Sørensen - Vores tidligere overvismand. Emner: Skatte- og pengepolitik.
Henrik Jensen - Fast blogger; penge- og makroøkonomi
Carl-Johan Dalgaard - Fast blogger; Vækst- og udviklingsøkonomi.
Claus Tustrup - Vismand og fantastisk forelæser i Økonomiske Principper.

Friedman laver et stærkt kneb ved at give en kort præsentation af et emne, for derefter at deltage i en paneldiskussion med forskellige eksperter og meningsdannere omkring emnet.
Andreas Meyer @ 30 jan. 2012 05:50
Andreas  Meyer
8 indlæg
15%
Teori kunne evt. gennemgås med illustrationer som f.eks.
http://crisisofcredit.com/
Anders Johansen @ 30 jan. 2012 12:25
Anders  Johansen
3 indlæg
10%
Til Casper Nordal. Tak for lutter gode input.
M.h.t. niveauet - kan godt forestille mig, at spørgsmålene kan forekomme "useriøse" for en fagperson. Ikke desto mindre er alle spørgsmål stillede af folk fra målgruppen - og jeg har bunker af dem (nogle meget værre). Ikke fordi vi som målgruppe sigter skarpt efter åndsamøber, men fordi økonomi af rigtig mange anses for et usædvanligt vanskeligt felt (flere af spørgsmålstillerne er veluddannede voksne, dog ikke indenfor økonomi:-)). Kan også tænkes at jeg søger "over målet" blandt folk med en akademisk tilgang, men jeg er overbevist om, - det viser dit svar jo også, at der findes økonomer eller studerende, der netop via det faglige engagement er i besiddelse af en passion, der kan brænde igennem på skærmen. Men altså også gerne (i denne sammenhæng) en lyst til at formidle uden for egen kreds så at sige, og gerne at gøre det med humor og "lyst til leg". Så kom bare an!
Henrik Jensen @ 4 feb. 2012 03:14
Henrik Jensen
1 indlæg
Tak til Casper for fantastiske forslag til ansatte, som kunne medvirke ( :-) ). Man skulle jo ikke tro det, men alle de nævnte falder desværre for aldersgrænsen!
Anders Johansen @ 10 feb. 2012 17:14
Anders  Johansen
3 indlæg
10%
Tak for mange fine henvendelser og videoer allerede! Vi har imidlertid fået flere henvendelser fra brugere, der opdagede opslaget for sent - så deadline er hermed udskudt for yderligere interesserede. Du kan således endnu nå at give dit bud og sende det, så vi har det tirsdag d. 21. februar - spread the word. Og til Henrik Jensen - det er bestemt tanken i serien at gøre brug af diverse ældre medborgere (herunder mere eller mindre medievante professorer og eksperter) ofg deres viden - men jer kender vi allerede lidt til :-) - altså ingen aldersdiskrimination her, blot en jagt på nye talenter
Anders Park Egedal @ 16 sep. 2012 17:58
Anders Park Egedal
328 indlæg

Medlem af redaktionen

Samuel Clements @ 21 sep. 2012 19:17
Samuel Clements
1 indlæg
65%

Morsomt at se, og selvom jeg erkender, at det er vigtigt at være pædagogisk, må sige det virkelig står skidt til, hvis Huxi slutter 1. afsnit af ved at konstatere, at naturkatastrofer kan være en udmærkede stimulant for økonomien.

Det er jo det rene vrøvl! Det er påfaldende, at der ikke bliver påpeget, at var man foruden naturkatastrofer ville pengene jo ikke sidde og lave ingenting. Så ville de være ude i samfundsøkonomien, eller i Afrika, eller hvor man nu kan forestille sig, at de bedst forrentes.

Ærger jeg mig lidt over.

Patrick Kofod Mogensen @ 21 sep. 2012 19:28
Patrick Kofod Mogensen
536 indlæg

Medlem af redaktionen

Samuel Clements sagde:

Morsomt at se, og selvom jeg erkender, at det er vigtigt at være pædagogisk, må sige det virkelig står skidt til, hvis Huxi slutter 1. afsnit af ved at konstatere, at naturkatastrofer kan være en udmærkede stimulant for økonomien.

Det er jo det rene vrøvl! Det er påfaldende, at der ikke bliver påpeget, at var man foruden naturkatastrofer ville pengene jo ikke sidde og lave ingenting. Så ville de være ude i samfundsøkonomien, eller i Afrika, eller hvor man nu kan forestille sig, at de bedst forrentes.

Ærger jeg mig lidt over.

Jeg tog nu det sidste som værende en vittighed :)