Spørgsmål fra en (måske) kommende polit

Svar på indlæg
Af Tvivleren Tvivleren @ 26 feb. 2012 20:53

Hej alle :)

Der går ikke længe inden, at jeg skal finde ud af, hvad jeg skal efter gymnasiet, og jeg har pt. flere forskelliger studier i spil. Siden jeg er her, kan I nok godt regne ud, at polit-studiet har fanget min interesse. Jeg har dog et par spørgsmål, der nok kræver lidt mere insider viden, end hvad min studievejleder kan tilbyde, og derfor ville jeg gerne høre jer herinde.

Først og fremmest, min familie har i mange generationer været fuld af mellemledere. Jeg vil dog godt tage den hele vejen til tops, såfremt det viser sig, at jeg har evnerne til det. Vil det være muligt at skræddersy kandidaten til en toplederposition, eller vil jeg være bedre tjent med en uddannelse fra CBS? Da jeg så på udbudet af kandidatfag, synes jeg ikke, at der var mange "management" fag, men jeg har måske taget fejl?

Hvordan er matematikken på studiet? Lige nu ligger jeg til 10 mundtligt og 7 skriftligt, vil det være tilstrækkeligt, eller er studiet fyldt med dem, der scorede 12/12 på Mat A? 

Hvordan er det sociale? Jeg kan sagtens acceptere, at det ikke er et studie proppet med piger, men det betyder meget for mig, at jeg har det godt på min uddannelse. Jeg falder heller ikke ind under den forestilling, jeg har om den klassiske polit-studerende med massere penge og altid i slips og skjorte. Er der plads til at være lidt anderledes derinde, eller vil man hurtigt blive dømt ude, hvis man ikke lige orker at springe i en skjorte hver morgen? 

Håber I kan hjælpe mig :)

Mvh.

Tvivleren

Svar og citér
Tvivleren Tvivleren

Tvivleren Tvivleren

Antal indlæg: 3
Medlem siden: d. 26. februar 2012
Af Frederik Amris @ 26 feb. 2012 22:01

Hej,

Hvad angår mængden af managementfag og om hvor vidt du skal vælge det ene eller andet hvis gerne vil være topleder, ved jeg ikke. Men hvad angår matematikken, vil jeg ud fra egen erfaring mene, at såfremt du ligger på 10 mundtligt og 7 skriftligt skulle det ikke være noget problem. Personligt lavede jeg ikke ret meget i mat A på gymnasiet, hvilket jeg også måtte lide under i starten af 1. semester.

Du skal forberede dig på, at hvis du vælger polit studiet, er tilgangen til matematik lidt anerledes end i gymansiet (i hvertfald fra mit gymnasium). Den væsentligste forskel ligger i, at vi ikke bruger nogle former for CAS værktøjer, og derfor laver alt i hånden så og sige. Det vender man sig hurtigt til, og på mange måder er det selvfølgelig også en langt bedre måde at lære matematik, hvis man altså gør noget ud af det.
Jeg har heller ikke indtryk af, at alle der startede på samme tid som mig var vanvittigt skrappe til matematik i begyndelsen af semesteret.
Hvad angår det sociale, er det vel hvad man gør det til - der er i hvertfald masser af gode initiativer :).
Håber det besvarede nogle af dine spørgsmål.
Svar og citér
Frederik Amris

Frederik Amris

Antal indlæg: 12
Af Thomas Motzfeldt @ 26 feb. 2012 22:27

Jeg går på 6. Semester på Polit og jeg har stadig tilgode at se en studerende med skjorte og slips til en forelæsning/øvelse.

Det er ligegyldigt hvad du får i mat a på gymnasiet, da det er fundementalt anderledes det du skal lære her. Det eneste det kræver er massere af gåpåmod og hårdt arbejde.

Det sociale på studiet virker rigtig fint hvis man vil det - og jeg vil gætte på ca. 30% piger.

Jeg tvivler på at man på nogen måder kan skræddersy en toplederuddannelse, det kræver talent og at man er villig til at lægge en stor portion arbejde bagefter studiet.
Politter kan godt lide fag med matematik, så jeg tror du skal kigge på CBS for at finde den type fag. Derudover mener jeg at din tilgang er forkert til det at studere, du skal vælge hvad du synes er spændende, ikke hvad der giver dig vejen til toppen af erhvervslivet.

Hvis du bor i København, så kan du jo komme til en forelæsning en dag, så kan du med egne øjne se hvilken type mennesker der går på studiet. Der er ca. 200 til forelæsningerne, så ingen vil lægge mærke til dig, bare rolig.
Svar og citér
Thomas Motzfeldt

Thomas Motzfeldt

Antal indlæg: 914
Medlem siden: d. 09. september 2010
Af Morten Isaksen @ 26 feb. 2012 22:56

Thomas Motzfeldt sagde:
Jeg går på 6. Semester på Polit og jeg har stadig tilgode at se en studerende med skjorte og slips til en forelæsning/øvelse.

Det er ligegyldigt hvad du får i mat a på gymnasiet, da det er fundementalt anderledes det du skal lære her. Det eneste det kræver er massere af gåpåmod og hårdt arbejde.

Det sociale på studiet virker rigtig fint hvis man vil det - og jeg vil gætte på ca. 30% piger.

Jeg tvivler på at man på nogen måder kan skræddersy en toplederuddannelse, det kræver talent og at man er villig til at lægge en stor portion arbejde bagefter studiet.
Politter kan godt lide fag med matematik, så jeg tror du skal kigge på CBS for at finde den type fag. Derudover mener jeg at din tilgang er forkert til det at studere, du skal vælge hvad du synes er spændende, ikke hvad der giver dig vejen til toppen af erhvervslivet.

Hvis du bor i København, så kan du jo komme til en forelæsning en dag, så kan du med egne øjne se hvilken type mennesker der går på studiet. Der er ca. 200 til forelæsningerne, så ingen vil lægge mærke til dig, bare rolig.

Meget enig med Thomas (måske bortset fra, at man indimellem ser et par jakkesæt).

Ang. toplederuddannelsen, så har polit en høj signalværdi, fordi det er mere kvantitativt ift. mange CBS-fag. Men polit er ikke målrettet erhvervslivet på samme måde som CBS er, så overvej de mere "hårde" linjer på CBS (generelt alt med finansiering) f.eks. AEF, FIR, FSM, MAT, cand.oecon, o.lign.

Svar og citér
Morten Isaksen

Morten Isaksen

Antal indlæg: 22
Medlem siden: d. 08. september 2010
Af Tvivleren Tvivleren @ 26 feb. 2012 23:37

Mange tak for de gode svar allerede :)

Det er godt at høre, at det ikke er et studie besat af folk i skjorte og slips, men langt mere casual end jeg havde forventet.

Og nu er det ikke fordi, at jeg kun ville vælge polit, hvis det kan skræddersys til en position som topleder. De fag bacheloren indeholder tiltaler mig meget, og jeg kan faktisk rigtig godt lide matematik, når jeg kan bruge det i praksis. Jeg var bare meget bange for at matematikken var for hård, når jeg "kun" står med 10/7, og ville derfor vælge lidt mere bløde fag, men det lader heldigvis ikke til at være tilfældet.

Nu siger den sidste person, at polit ikke er målrettet mod erhvervslivet, hvor jeg gerne vil ende. Betyder det at jeg måske i virkeligheden skulle overveje noget andet? Cand.oecon fra Aarhus måske?
Svar og citér
Tvivleren Tvivleren

Tvivleren Tvivleren

Antal indlæg: 3
Af Thomas Motzfeldt @ 26 feb. 2012 23:58

Pointen er at CBS er meget bedre til at integrere deres studerende i erhvervslivet end Universitetet er. Det de fleste politter gør, er at få et studierelevant arbejde og dem er der rigtig mange af. Allerede fra omkring 3. Semester er der mange der får jobs hvor de arbejder 15-20 timer om ugen. (jeg var selv blandt dem)

Cand.polit og Cand.oecon er meget lig hinanden, bortset fra at der er flere studiejobs i København end i Odense og Århus.
Svar og citér
Thomas Motzfeldt

Thomas Motzfeldt

Af Jakob Saugbjerg Kristensen @ 27 feb. 2012 00:24

Hej Tvivler,

Jeg var selv meget i tvivl mht. studievalg, men heldigvis er de ældre studerende gode til at vejlede. Tjek derfor evt. den tråd jeg startede for ½ år siden: Polit vs. MatØk

Den handler ganske vidst mere om forskellen på Polit og MatØk på KU, men der er en del gode svar hvad angår studiet generelt. Bl.a. sammenlignes der også med MatØk på CBS.

Hvad angår niveauet i matematik så lå jeg selv på den pæne side af 10 i matematik fra gymnasiet, men hængte lige med r*ven i vandskorpen i første matematikeksamen på polit. Omvendt er det min opfattelse at andre studerende der kom med andre karakterer har klaret sig bedre. Så som Thomas skriver handler det i meget høj grad om hvor meget arbejde man er villig til at lægge i det.

Svar og citér
Jakob Saugbjerg Kristensen

Jakob Saugbjerg Kristensen

Antal indlæg: 592
Medlem siden: d. 27. maj 2011
Af Thomas Motzfeldt @ 27 feb. 2012 00:32

Forresten må man tage 30 ects point fra andre uddannelser (de fleste fag er normeret til 7,5 point) og du skal næppe have flere end 4 af de der ledelsesfag, jeg gætter på at et enkelt er nok.

En anden mulighed er at supplere din cand.polit med en MBA, så kommer du nok også langt. Hvis du samtidigt har fået fedtet dig ind på et ivy-league universitet et semester, så har du masser af signalværdi. Et helt andet spørgsmål er om man reelt bliver bedre til noget med det :-)
Svar og citér
Thomas Motzfeldt

Thomas Motzfeldt

Af Kasper Breinbjerg @ 27 feb. 2012 09:08

Hej Tvivler

Matematikken skal du ikke bekymre dig for meget om. Dengang jeg startede for snart 5 år siden, der kunne man starte selvom man havde været sproglig i gymnasiet (ja, det er så længe siden), og de sproglige klarede sig lige så fint som de matematiske. Det vigtige er ikke at lade sig skræmme af matematikken. Hvis du ligger med 7/10 i matematik, så burde du sagtens kunne klare det. Det kræver en del arbejde, men det gør alle uddannelser, hvis du vil gøre dig forhåbninger om en toplederpost. Og når du først er på studiet, så arbejder alle hårdt op til eksamen, så det kommer helt af sig selv. Det er bare med at finde sig en god læsegruppe.

Der er mange der gør sig den illusion, at der er en speciel uddannelse, der kan køre en direkte til en toplederpost. Det findes ikke! Toplederposter i erhvervslivet bliver, efter min overbevisning, lige så meget fordelt efter personlighed og engagement, som de gør efter uddannelse. Man kan i hvert fald hurtigt konkludere, at Polit ikke er et dårligt udgangspunkt at have, hvis du vil have en lederpost. Uden at tale andre uddannelser ned, så er det mit indtryk, at når man skal ansættes, så lægger cheferne meget vækt på at man er polit, og det giver er godt forspring i forhold til så mange andre uddannelser, ikke altid pga. det man har lært, men fordi de ved, at man på relativt kort tid kan sætte sig ind i omfattende materiale og fortolke det på en forståelig måde.

Mht. det sociale liv, så findes der masser af det, hvis du har lyst til det. Der er masser af muligheder, og det er en rigtig vigtig del af studiet. Det er lidt nemmere at kæmpe sig igennem 5 - 7 års uddannelse, hvis man har nogle gode venner på studiet og kan afreagere med en god omgang udklædningsfest i ny og næ.

Jeg synes du skulle tage at komme til åbent hus på studiet på fredag. Her kan du få mange flere svar fra de studerende og få en yderligere præsentation af fag og det sociale liv, og blive overbevist om at polit er det rigtige svar.

http://aabenthus.ku.dk/oversigt/oekonomi/

Og mht. dine bekymringer og alle jakkesættene, så tror der er flere der går i joggingbukser end i jakkesæt, så der skal du ikke have de store bekymringer. Derudover begynder der at kommer flere og flere piger på studiet, det er vist oppe på 40%. Ellers deler vi campus og fredagsbar med nogle af de stuider med den største andel af piger, så heller ingen bekymringer der.

Svar og citér
Kasper Breinbjerg

Kasper Breinbjerg

Antal indlæg: 8
Medlem siden: d. 12. juni 2011
Af Henriette Nylander @ 28 feb. 2012 12:03

Hej Tvivler,

Jeg er meget enig i de andre svar. Slipsefyre er generelt ikke en politting! :) Først når vi er færdige i hvert fald.

Tilgængæld må jeg sige, jeg er lidt uenig i, at man ikke skal overveje det med matematikken rigtig meget. Jeg kan blandt andet sige, at frafaldet for fem år siden var rigtig højt, hovedsageligt på grund af de sproglige studerende dengang kunne komme ind.

Der er en grund til, man skal have matematik på A-niveau og et vist snit. Det blev netop indført for at frafaldet og dumpeprocenten ikke skulle blive så højt. Men du er jo over det snit fornemmer jeg. (Karakterer i andre fag er der også krav til.)

Jeg selv valgte først at læse økonomi i februar i 3. g, hvor jeg på daværende tidspunkt havde afsluttet Matematik B i 2. g, så jeg besluttede mig for at læse selv og så gå op på A-niveau. Så man kan sige, jeg har haft en del mangler i forhold til andre MatAstudenter. Jeg klarede den dog der, og jeg klarer den stadig. Så det handler om, man kan lide matematik og kan lide at regne og læse meget. Desuden differentieres og integreres der meget uden lommeregner, så hvis man hader det, så er Polit nok mindre fedt.

Polit er dog også meget andet end matematik. Matematik er kun et værktøj. Vi læser jo økonomi. Men hvis man ikke er indstillet på, at det fylder meget og kan gøre ondt, så kan det blive lidt noget andet end det man forventede.

Det med toplederpost er lidt et underligt syn på det, må jeg sige. Men på Polit findes der da store ambitioner blandt de studerende. Der er virkelig mange gode grunde til at vælge polit. Mikset af samfund, matematik, politik er sgu en vanvittig fed kombination.

Jeg er i dag rigtig glad for at få en virkelig fagligt høj uddannelse. På Polit har vi modsat mange andre studier rigtig mange timer, ugentlige afleveringer osv. Derfor er der også meget socialt på Polit. Det er rart at have en "klasse" ligesom i gymnasiet. Det har man i hvert fald de første år. Nogle gange kan det være svært med at finde tid til alle festerne og arrangementer, men så er det, jeg mener, at det mest sociale nogle gange sker, når man arbejder med sin læsegruppe.

Du skriver ikke så meget af, hvad du forventer, du skal lære på Polit, blot hvad du ønsker at blive, så det er lidt svært at vejlede.

Til gengæld kan jeg sige, at de 30 % piger, der går på Polit, er de smukkeste og sødeste af slagsen :)

Svar og citér
Henriette Nylander

Henriette Nylander

Antal indlæg: 7
Medlem siden: d. 16. juli 2011
Af Amalie Meyer @ 28 feb. 2012 16:31

Hej (måske) kommende polit :)

For at svare på dit spørgsmål om hvordan det sociale liv er på polit-studiet, så er det min opfattelse at polit-studiet er utrolig socialt, hvilket jeg tror skyldes alt den tid vi tilbringer sammen, i modsætning til andre studier, hvor der er meget selvstudie. Jeg synes vi har utrolig mange tilbud, såsom politrevy, fredagsbar-udvalg og PH-action (der er et udvalg som arrangerer Galla, Tour de Fredagsbar og mange andre sjove aktiviteter) med mere. Dertil er der politrådet som tager sig lidt mere af den seriøse og politiske del af studiet, idet de varetager de polit-studerendes interesser. Politrådet står imidlertid også for sjove arrangementer såsom Polit-fodboldsturnering og Bezzerwiser-konkurrence. Så som du kan se, så er der rigelige af sociale-tilbud.

Derudover har vi en cafe for politter, som vi kalder Cafelitten, hvor vi tilbringer rigtig meget af vores tid, hvis vi ikke lige sidder til en forelæsning eller har øvelsestimer. Cafelitten synes jeg er et super hyggeligt sted, hvor vi enten hænger ud, spiller spil (vi har playstation og bordfodbold - nok mest for drengene, men også helt almindelige klassiske brætspil), eller laver opgaver og afleveringer. Og jeg ved fra min tvilling, som går på CBS, at det er et tilbud som hun misunder utrolig meget. Generelt af mit indtryk fra hende, at vi har en del flere sociale tilbud end CBS, men det kommer nok også an på hvilket af studierne derude man vælger.

Når alt det er sagt, så oplevede jeg det som et kæmpe plus at være stud. polit, da jeg søgte job. Dertil så har jeg aldrig været en ørn i matematik (selvom jeg fik gode karakterer i gym), men jeg har altid synes det var sjovt at bruge... og det er efter min mening nok til at klare det her studie. Massere af gå på mod og et godt social liv.

Venlig hilsen

Amalie (4. semester)

Håber at se dig efter sommer!

Svar og citér
Amalie Meyer

Amalie Meyer

Antal indlæg: 1
Medlem siden: d. 28. februar 2012
Af Jakob P. @ 29 feb. 2012 05:54

Tænk at vælge studiet efter hvor mange piger der er...
Svar og citér
Jakob P.

Jakob P.

Antal indlæg: 7
Medlem siden: d. 27. maj 2011
Af Morten Isaksen @ 1 mar. 2012 22:23

@Jakob: Det er en blandt mange signifikante variabler :P
Svar og citér
Morten Isaksen

Morten Isaksen

Antal indlæg: 22
Medlem siden: d. 08. september 2010
Af Patrick Kofod Mogensen @ 1 mar. 2012 22:33

Morten Isaksen sagde:
@Jakob: Det er en blandt mange signifikante variabler :P

+1

Svar og citér
Patrick Kofod Mogensen

Patrick Kofod Mogensen

Antal indlæg: 554
Medlem siden: d. 29. januar 2011
Af Sune Malthe-Thagaard @ 6 mar. 2012 17:25

Det tager (mindst) 5 år at færdiggøre Universitetet, så du skal vælge det du synes er mest spændende. Alle jeg har hørt tale om karriere siger at det er motivationen, der driver værket. Det er motivationen der driver dig længst. 

Leder på topniveau er derudover mange ting. Anders Eldrup (scient.pol) er chef for DONG, men er oplært i det offentlige. Det samme kan man sige om hans kone Merete Eldrup (polit), der er chef på TV2. Lederne af Carlsberg og Danisco har derimod CBS uddannelser i bagagen. 

Politter kan også blive konsulenter i Boston Consulting Group osv. og derfra sikkert tage springet til private virksomheders ledelser.

Der er mange måder at komme til tops på hvis man har viljen, evnerne og ikke mindst motivationen. Derfor vælg med hjertet. Man kan sagtens målrette sin polit til det private, vil jeg påstå. Især hvis man krydrer det med fag på CBS hvis man finder på det. Man kommer dog lettest igennem polit, hvis man har almen samfundsinteresse. Hvis det er erhvervsøkonomi, der interesserer dig er polit et dårligt valg.

Svar og citér
Sune Malthe-Thagaard

Sune Malthe-Thagaard

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 23. september 2011
Af Sune Malthe-Thagaard @ 6 mar. 2012 17:28

... og der er helt sikkert færre jakkesæt og slips på polit end på cbs. Du kan jo evt. besøge læsesale det ene og andet sted ;)

Svar og citér
Sune Malthe-Thagaard

Sune Malthe-Thagaard

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 23. september 2011