Økonomisk Populærlitteratur

Svar på indlæg
Af Lene Troen Lundgaard @ 2 mar. 2012 09:46

Jeg kunne godt tænke mig at høre nogle bud på litteratur, man kan læse ud over pensum. Altså ikke nødvendigvis stram faglitteratur, som man kun vil læse med truslen om en eksamen i den anden ende, men litteratur, som også bare kan læses for nysgerrighedens skyld.

Jeg vil f.eks. gerne vide, om Adam Smiths værker er læsværdige, og om der findes nogle gode polit/statskundskabs-rettede bøger om det amerikanske samfund, BRIK-landene eller lignende?

Kom med dine bedste bud!

Svar og citér
Lene Troen Lundgaard

Lene Troen Lundgaard

Antal indlæg: 321
Medlem siden: d. 06. juli 2011
Af Thomas Motzfeldt @ 2 mar. 2012 13:28

Freakonomics af Stephen Levitt er oplagt.
Svar og citér
Thomas Motzfeldt

Thomas Motzfeldt

Antal indlæg: 914
Medlem siden: d. 09. september 2010
Af Adam Tejs @ 2 mar. 2012 15:24

"Irrational Exuberance" af Robert Shiller fra Yale er rigtig god.
Svar og citér
Adam Tejs

Adam Tejs

Antal indlæg: 14
Medlem siden: d. 11. september 2010
Af Esben Hvid Jørgensen @ 2 mar. 2012 18:10

Den handler ikke så meget om økonomi, men den er super spændende hvis man interesserer sig for samfundet generelt:

"The Next Hundred Years" af George Friedman.

Den fortæller, som titlen antyder, hvad der kommer til at ske af store begivenheder i verden de næste 100 år.

Svar og citér
Esben  Hvid Jørgensen

Esben Hvid Jørgensen

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 20. november 2010
Af Mikael Olai Milhøj @ 2 mar. 2012 19:21

"predictably irrational" hvis man er til adfærdsøkonomi.

"wealth of nations" hvis man er til teorihistorie.

Ellers ville jeg nok snarere anbefale folk at læse diverse blogs, hvis man gerne vil være en del af en økonomisk-teoretisk debat, uden at alt skal gå op i, at diverse betingelser og andet skal bevises.
Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Antal indlæg: 158
Medlem siden: d. 06. september 2010
Af Morten Isaksen @ 2 mar. 2012 19:31

"The Undercover Economist" af Tim Harford er en utrolig velskrevet og letlæselig bog - og så er den baseret på Varian kendt fra Mikro A+B!
Svar og citér
Morten Isaksen

Morten Isaksen

Antal indlæg: 22
Medlem siden: d. 08. september 2010
Af Thomas Motzfeldt @ 3 mar. 2012 00:45

Esben Hvid Jørgensen sagde:

Den handler ikke så meget om økonomi, men den er super spændende hvis man interesserer sig for samfundet generelt:

Den fortæller, som titlen antyder, hvad der kommer til at ske af store begivenheder i verden de næste 100 år.

George Friedman skal naturligvis ikke forveksles med sin navnebror Milton. Men bogen er ret god, man kan sige at det er vores tids nostradamus, der kommer med sin geopolitiske analyse af verdensmagtens fremtid. Sjov læsning.
Svar og citér
Thomas Motzfeldt

Thomas Motzfeldt

Antal indlæg: 914
Medlem siden: d. 09. september 2010
Af Patrick Kofod Mogensen @ 3 mar. 2012 14:06

Morten Isaksen sagde:
"The Undercover Economist" af Tim Harford er en utrolig velskrevet og letlæselig bog - og så er den baseret på Varian kendt fra Mikro A+B!

Varian er udgået af Mikro-pensum på polit, men mon ikke man kan følge med alligevel? :)

Svar og citér
Patrick Kofod Mogensen

Patrick Kofod Mogensen

Antal indlæg: 554
Medlem siden: d. 29. januar 2011
Af Jakob Saugbjerg Kristensen @ 3 mar. 2012 17:22

Thomas Motzfeldt sagde:

Esben Hvid Jørgensen sagde:

George Friedman skal naturligvis ikke forveksles med sin navnebror Milton. Men bogen er ret god, man kan sige at det er vores tids nostradamus, der kommer med sin geopolitiske analyse af verdensmagtens fremtid. Sjov læsning.

Den tredje navnebror, Thomas Friedman, har i øvrigt skrevet den meget populære bog "The World is Flat".

Er den økonomisk? Tjaeh bom bom - den lider under en udpræget mangel på integralregning.

Men er den populær? Tjek.

Er man lidt (populær)politologisk anlagt så kan jeg i hvert fald varmt anbefale den.

Er man til adfærdsøkonomi, så er Dan Ariely's bøger også være en læsning værd. "Predictably Irrational" var i hvert fald spændende læsning.

Senest har jeg læst Hernando de Soto's "The Mystery of Capital". Jeg er dog noget skeptisk overfor om argumentationen holder (han mener, lidt forsimplet, at fattigdom skyldes mangel på ejendomsret). Men den var nem at læse for en ikke-økonom og vakte min interesse for udviklingsøkonomi generelt.

Svar og citér
Jakob Saugbjerg Kristensen

Jakob Saugbjerg Kristensen

Antal indlæg: 592
Medlem siden: d. 27. maj 2011
Af Christian Brøns Schnohr @ 3 mar. 2012 18:36

Jeg må så sige at jeg ikke var synderlig vild med Friedmans bog. Det er ikke nødvendigvis en bog der skal være vanvittig faktuel, men det bliver ret arbitrært og grebet ud af den blå luft, især når man når til enden af bogen, da man så er så langt ude i fremtiden at ethvert bud er et gæt.

Til gengæld vil jeg gerne anbefale Bruce Bueno De Mesquita's bog "Predictioneer - One who uses math, science and the logic of brazen self-interest to see and shape the future". Bogen indeholder mange interessante cases, hvor forfatteren gennem brugen af computer-simulation og spilteori i mange tilfælde kan gætte sig til udfaldet af en krise, præsidentvalg mm. Han fortæller også om bogen her i The Daily Show: http://www.thedailyshow.com/watch/mon-september-28-2009/bruce-bueno-de-mesquita

Dog synes jeg hans tone var lige lovlig selvforherligende, da jeg læste bogen for to år siden, men hvis man kan se gennem fingre med det får man en god oplevelse.

Svar og citér
Christian Brøns Schnohr

Christian Brøns Schnohr

Antal indlæg: 1
Medlem siden: d. 19. august 2011
Af Esben Juel Hansen @ 5 mar. 2012 13:10

Noget af det mest interessante jeg har læst er "The evolution of cooperation" af Robert Axelrod. Den anvender simpel spil teori på samfundsmæssig adfærd, og er kort og letlæselig.

Svar og citér
Esben Juel Hansen

Esben Juel Hansen

Medlem siden: d. 30. oktober 2011
Af Tobias Vodstrup @ 8 mar. 2012 14:24

I en lidt anden boldgade kan jeg anbefale nogen naturvidenskabelige/matematiske populær-vidensskabs-bøger. Selvom de ikke er økonomiske er der nogen mange politter der ville finde dem spændene:

Simon Singh: "Fermats Store Sætning" - En let forståelig historie om løsningen af en af matematik-historiens største problemer.

Stephen Hawkings: "A brief history of time" - BOGEN indenfor fysik-populærvidenskaben.

Svar og citér
Tobias  Vodstrup

Tobias Vodstrup

Medlem siden: d. 08. marts 2011
Af Aske Lund Christiansen @ 11 mar. 2012 11:14

Poor Economics: A Radical Rethinking of the Way to Fight Global Poverty - Banerjee and Duflo

Fault Lines - Raghuram Rajan

Svar og citér
Aske Lund Christiansen

Aske Lund Christiansen

Antal indlæg: 10
Medlem siden: d. 01. juni 2011
Af Thomas Andersen @ 11 mar. 2012 16:48

Hvis man vil have en (relativt) let indføring i økonomiens store tænkere, er Robert Heilbroners "The Worldly Philosophers" et ganske fint sted at starte. Som økonom (og som samfundsfaglig akademiker!) BØR man kende til alt det, der gennemgås i bogen. Den kan helt klart anbefales for studerende på de tidligere år, hvor det (måske) kan være rart, at tænkerne og deres ideer bliver sat ind i en kontekst (frem for den noget atomistiske stil på studiet). Og så sker det sågar helt uden matematik! Herudover har jeg oplevet, at den er et godt sidebidrag i forhold til både Økonomisk Historie og Philosophy of Science.
Svar og citér
Thomas Andersen

Thomas Andersen

Antal indlæg: 9
Medlem siden: d. 03. juni 2011
Af Patrick Kofod Mogensen @ 11 mar. 2012 23:38

Thomas Andersen sagde:
Hvis man vil have en (relativt) let indføring i økonomiens store tænkere, er Robert Heilbroners "The Worldly Philosophers" et ganske fint sted at starte. Som økonom (og som samfundsfaglig akademiker!) BØR man kende til alt det, der gennemgås i bogen. Den kan helt klart anbefales for studerende på de tidligere år, hvor det (måske) kan være rart, at tænkerne og deres ideer bliver sat ind i en kontekst (frem for den noget atomistiske stil på studiet). Og så sker det sågar helt uden matematik! Herudover har jeg oplevet, at den er et godt sidebidrag i forhold til både Økonomisk Historie og Philosophy of Science.

Og så er den endda billig :) omkring 78 kroner inkl. postage & packing fra UK på amazon.

Svar og citér
Patrick Kofod Mogensen

Patrick Kofod Mogensen

Antal indlæg: 554
Medlem siden: d. 29. januar 2011
Af Søren Skotte Bjerregaard @ 14 mar. 2012 18:03

Hvis du er til udviklingsøkonomi kan jeg foreslå 'Development as Freedom' (1999) af Amartya Sen.

Bogen er letlæselig og han trækker på de fleste toneangivende analyser han har lavet gennem tiden (fik nobelprisen i økonomi i 1998). Han har også skrevet en række andre gode bøger eksempelvis "The Idea of Justice", som dog nok må karakteriseres som politisk filosofi.

'Poverty and Famines' er også et storslået værk, hvor han viser at sultkatastrofer sjældent er forbundet udbudet af fødevare falder, men snarere at visse samfundsgrupper under eksempelvis tørke mister købekraft og derfor sulter ihjel, selvom landets samlede fødevareproduktion ikke falder.

Jeg har aldrig selv læst hele Wealth of Nations af Adam Smith, men rygtet går på det er en meget tyk bog, som selvf. har guldkorn, men at der også er langt mellem snapsene.

Svar og citér
Søren Skotte Bjerregaard

Søren Skotte Bjerregaard

Antal indlæg: 5
Medlem siden: d. 12. marts 2012
Af Kasper Strassmann @ 14 mar. 2012 21:31

Jeg vil anbefale 'The Bottom Billion' af Paul Collier meget varmt. Super god og let læst debat om udviklingsøkonomi, hvor Collier stiller sig i midten af den til tider ret polariserede debat. Den kan også anskaffes temmelig billigt
Svar og citér
Kasper Strassmann

Kasper Strassmann

Medlem siden: d. 14. marts 2012
Af Simon B. Kristiansen @ 15 mar. 2012 04:00

Esben Juel Hansen sagde:

Noget af det mest interessante jeg har læst er "The evolution of cooperation" af Robert Axelrod. Den anvender simpel spil teori på samfundsmæssig adfærd, og er kort og letlæselig.

Kan kun give Esben ret; en god bog.

Har selv Freakonomics 1 og 2 og må indrømme at de skuffede mig fælt. De er populære fordi de implementerer økonomiske teorier og forståelse på hverdagsproblemer, men de bevæger sig aldrig over hvad man lærte som polit på første år og bliver derfor hurtigt kedelige - i mine øjne. 

Jeg har Alan Greenspans "Age of Turbulence" om hans tid som FED direktør stående i reolen men kan ikke udtale mig om den for jeg har endnu ikke vendt en side. Det samme gør sig gældende for Robert L. Heilbroners "The Worldly Philosophers: the Lives, Times and Ideas of the Great Economic Thinkers" som jeg ligeledes mangler at starte på, de ser dog begge pæne og lovende ud.

Jeg er også blevet opfordret til at læse "Liars Poker" af en studiekammerat, den skulle være rigtig god hvis man interesserer sig for Wall Street (ved ikke om den allerede er nævnt, kan ikke overskue at læse alle svarene).

Ohhhh, så overvejer jeg også at købe Sylvia Nasars "Grand Persuit", der lige som Heilbroners handler om de økonomiske teoratikere man lærer om på studiet og hvordan økonomiske begivenheder har været med til at støbe vores forståelse af økonomien.  

Svar og citér
Simon  B. Kristiansen

Simon B. Kristiansen

Medlem siden: d. 06. juni 2011
Af Oskar Harmsen @ 3 apr. 2012 21:45

Et par oplagte forslag der ikke er nævnt endnu er "Thinking Fast and Slow" af Daniel Kahneman, og "The Black Swan" af Nasim Nicholas Taleb.

Daniel Kahneman er tidligere vinder af nobelprisen i økonomi for ham og hans medforskers (Amos Tversky) grundlæggelse af det vi i dag kalder behavioural economics. Bogen 'Thinking Fast and Slow' gør rede for den udvikling psykologien har haft gennem de sidste 50 år, og er en saglig men ikke tungt-læst indføring i mange af de teorier der forsøger at forklare systematiske biases i vores måde at tænke på. Den er desuden ikke skrevet som en hetz mod økonomiske rationalitets-paradigmer. Den er ekstremt tankevækkende, og det burde være pensum-læsning på linje med al mikroøkonomi der forsøger at forklare agenters handling. Efter min mening er den af langt højere kvalitet end Dan Ariely's 'Predictably Irrational'.
Se evt. et kort TED-foredrag hvor han præsenterer et af de mange emner fra bogen: http://www.ted.com/talks/lang/en/daniel_kahneman_the_riddle_of_experience_vs_memory.html

Den anden bog jeg vil foreslå er "The Black Swan" af Taleb. Bogen præsenterer en af nyere tids mest indflydelsesrige teorier om den menneskelige forståelse. Især manglen på vores forståelse af ekstremt små sandsynligheder, vores tilbøjelighed til at efterrationalisere tilsyneladende uforudsigelige begivenheder og andre biases i vores forståelse af verden. Han er noget mere kritisk og overlegen i sin skrivestil end eksempelvis Kahneman, men det er tankevækkende læsning med vid betydning for økonomisk videnskab.

Svar og citér
Oskar Harmsen

Oskar Harmsen

Medlem siden: d. 02. april 2012