Økonometri a la Khan Academy
Ben Lambert fortsætter der, hvor Khan Academy slipper op...
I dag (næsten)! Deadline for Den..
Deadline i morgen kl. 16.00. En god mulighed for at redde sig en flaske fisk til weekenden!

Gode økonomibøger til sommeren

Svar på indlæg
Morten Hyrup Rasmussen @ 23 maj 2012 07:23
Morten Hyrup Rasmussen
2 indlæg
70%

Sommeren står på spring og derfor kunne det være fedt at høre, hvilke bøger om økonomi folk kan anbefale. 

Jeg har sev overvejet følgende bøger til ferien

- Keynes: Classic genereal theory of employment, interest and moeny

- Firedman: Capitalism and money

- Raghuram Rajan: How hidden factures still threaten the world economy

Har nogen læst dem? Kan de anbefales? 

Eller er der andre bøger om økonomi, som folk har fundet interessante, så må de meget gerne dele dem her :)

Mark Jøns @ 2 jun. 2012 14:53
Mark Jøns
1 indlæg
45%

"Raghuram Rajan: How hidden factures still threaten the world economy" synes jeg er en glimrende bog. 

Derudover vil jeg anbefalde dig:

Reinhart & Rogoff - This Time Is Different.

Michael Lewis - Liar's Poker. Måske ikke ligefrem en økonomi bog, mere finance. Men bestemt værd at læse.

Venligts

Mark

Mads Stolberg-Larsen @ 10 jun. 2012 16:54
Mads  Stolberg-Larsen
2 indlæg
90%
Selv om de som sådan ikke er økonomi bøger, vil jeg anbefale "Fooled by Randomness" og "The Black Swan" begge af Nassim Taleb.
Han skriver aggressivt, tankevækkende og provokerende. Og så er hans kritik af journalister i den første og økonomer i den anden virkelig noget der er værd at læse.
Jonas Herby, Incentive @ 13 jun. 2012 11:30
Jonas Herby, Incentive
4 indlæg
Hvis du vil underholdes og lære samtidig, kan jeg varmt anbefale
- Freakonomics (sjov med økonomi og data)
- The Armchair Economist (økonomisk teori på en interessant måde)
- Nudge (en økonomisk forklaring på hvorfor Homo economicus ikke altid er rationel - og hvad man kan gøre ved det).

Der er mange lignende bøger (fx More sex is safer sex), men de tre ovenstående har virkelig underholdt mig!

Desuden er der mange empirisk og teoretisk baserede historier, som kan gøre dig lidt mere interessant, næste gang du skal fortælle nogen, at du er økonom...
Morten Hyrup Rasmussen @ 14 jun. 2012 16:31
Morten Hyrup Rasmussen
2 indlæg
70%
Tak for de fine input!
Det er meget spændende litteratur, som I nævner, og jeg vil helt sikkert komme igennem flere af de bøger I anbefaler.

Undrer mig dog over en ting i forhold til "gamle klassikere", som bl.a. Keynes' hovedværk og bøger af Friedman, som jeg også nævner ovenfor.

Hvad er Jeres holdning til dem?
Er de for tunge til ferielæsning?
Eller ligger tankerne for tæt op af, hvad vi lærer på polit-studiet i forvejen?

Venlig hilsen
Morten

Erik Kofoed @ 14 jun. 2012 21:09
Erik Kofoed
36 indlæg
90%
Hold dig langt væk fra Keynes. Jeg har ikke selv læst The General Theory, men rygtet siger, at den er ufatteligt dårligt skrevet.

Hvis du mener Capitalism and Freedom, så har jeg læst den, og er faktisk også ganske god. Den er nok også i højere grad en populærvidenskabelig bog, end eks. Keynes' bog er.
Markus Bak-Hansen @ 15 jun. 2012 02:11
Markus Bak-Hansen
1 indlæg
55%
Jeg synes, man må skelne mellem at en fagbog fra 1930'erne naturligvis ikke er decideret let læsning og at den skulle være dårligt skrevet. Det sidste forekommer mig at være noget sludder. Derimod synes jeg, at der er meget mere økonomisk indsigt i The General Theory end i Friedmans politisk/økonomiske populærbøger. Så læs du bare Keynes alligevel :)
Johan Kjærgaard Johansen @ 15 jun. 2012 10:11
Johan Kjærgaard Johansen
7 indlæg
55%
Jeg tog Keynes - The General Theory med på ferien sidste år og synes bestemt ikke den er værd at læse. Den er skrevet på meget gammeldags engelsk (surprise) og den er meget tung at komme igennem. Det skal dog siges at jeg kun var 1½ år inde i studiet, så kan være jeg ikke var langt nok på studiet til at se lyset.

I stedet synes jeg du skal læse en af de 3 nedenstående bøger. Den sidste er nok mere en finansierings bog end en økonomi bog.

Robert L. Heilbroner - The Worldly Philosophers
Raghuram Rajan - How hidden factures still threaten the world economy
Mohamed El-Erian - When Markets Collide
Erik Kofoed @ 15 jun. 2012 15:51
Erik Kofoed
36 indlæg
90%
Markus,

Jeg kan sagtens se forskel på 'svær' og 'dårligt skrevet'. The General Theory indeholder ikke matematik (så vidt jeg er underettet), så det burde være til at følge med. Til gengæld har jeg fra flere forskellige - og uafhængige - sider hørt, at bogen skulle være dårligt skrevet og meget uklar. Jeg kan derfor ikke se idéen med at bruge en stor del af sommerferien på at læsen bogen; andet end at sige man har læst den naturligvis.

Læs hellere nogle af Jonas Herbys forslag.
Frederik Plum Hauschultz @ 15 jun. 2012 22:27
Frederik Plum Hauschultz
18 indlæg
80%
troll
Jacob Jacques Hermann @ 4 jul. 2012 11:44
Jacob Jacques Hermann
4 indlæg
45%
Jeg vil anbefale Michael Lewis, som Mark ogsaa har skrevet,men specielt hans bog "The big short" som udkom sidste aar. Baade faglig og underholdende hvis man er til det.
Ellers er der ogsaa "When Genuis falied" som handler om the Salomon brothers bail out i 1998, rigtig interessant, men maaske mere finance end oekonomi.
God sommer!
Morten Isaksen @ 4 jul. 2012 22:24
Morten Isaksen
22 indlæg
70%
@Jacob: "When Genius Failed" er om Long Term Capital Management!

Jeg har selv læst bogen, og jeg synes den er for lang. Til gengæld kan jeg varmt anbefale denne artikel om LTCM af Michael Lewis:

http://www.nytimes.com/1999/01/24/magazine/how-the-eggheads-cracked.html ?
Jacob Jacques Hermann @ 5 jul. 2012 10:18
Jacob Jacques Hermann
4 indlæg
45%
Morten Isaksen sagde:
@Jacob: "When Genius Failed" er om Long Term Capital Management!

Jeg har selv læst bogen, og jeg synes den er for lang. Til gengæld kan jeg varmt anbefale denne artikel om LTCM af Michael Lewis:

http://www.nytimes.com/1999/01/24/magazine/how-the-eggheads-cracked.html ?

Ja, men det var branchens top dawgs (Salomon brothers), som stod bag LTCM. Det var jo derfor det var sjovt at det fejlede! fordi de var de bedste..

Mette Fuglsang Damsgaard @ 9 jul. 2012 12:58
Mette Fuglsang Damsgaard
12 indlæg
15%

Kan anbefale "economist undercover" og "Logic of life" af Tim Harford - er dog i "pop-genren" ala Freakonomics, så lidt lettere at gå til med sommerferiehjerne end Keynes

Simon Harmat @ 9 jun. 2013 19:33
Simon Harmat
3 indlæg
80%

Jeg hi-jacker lige denne tråd for ikke at starte en ny. Men jeg vil gerne høre om hvilke bøger i vil anbefalde at læse før studiestart?

Nogle bøger som er en del af pensum?
Eller nogle bøger som kan gavne generelt på 1. semester ? 

Christian Kolding @ 9 jun. 2013 19:59
Christian Kolding
17 indlæg
75%

Hvis det er for sjov du har lyst til at læse, så vil jeg anbefale en af de mange populær-videnskabelige økonomi/finance-bøger der findes. Mange af dem er nævnt i denne tråd. Jeg kan personligt anbefale "Thinking, Fast and Slow" af Daniel Kahneman, som vil være sjov at have i baghovedet når du sidder med mikro-teori.

Hvis det er for at få et forspring, så er det typisk matematik, som folk knækker nakken på, så især matematisk analyse kan være nyttigt at være skarp til.

Alternativt kan du hygge dig med et MOOC over sommeren - der er *mange* kurser her: https://www.coursera.org/courses?orderby=upcoming, også en del der er relateret til økonomi og tilstødende discipliner. Vær opmærksom på at kvaliteten svinger meget, fra helt fantastiske til direkte ubrugelige.

Jakob Saugbjerg Kristensen @ 9 jun. 2013 20:05
Jakob Saugbjerg Kristensen
413 indlæg

Medlem af redaktionen

Simon Harmat sagde:

Jeg hi-jacker lige denne tråd for ikke at starte en ny. Men jeg vil gerne høre om hvilke bøger i vil anbefalde at læse før studiestart?

Nogle bøger som er en del af pensum?
Eller nogle bøger som kan gavne generelt på 1. semester ? 

Få fat i Economics af Mankiw. Den er alligevel pensum på 1. semester og kan uden problemer selvstuderes over sommeren. Uanset hvad man ellers måtte mene om manden så er han en uhyre pædagogisk tekstbogsforfatter. Kapitel 1-19 + 22 er pensum.

Simon Harmat @ 9 jun. 2013 20:14
Simon Harmat
3 indlæg
80%

Min spørgsmål mønter sig nok mest på bøger, som jeg kan få et "forspring" med eller ruster mig bedst til studiestart.  Men jeg kan med ro i sjælen bestille den nyeste udgave af Matematisk Analyse og begynde at læse en smule i den. Har nemlig lånt  Kalkulus af Tom Lindstrøm af en ven som læser aktuar, da jeg tænke at jeg sikkert kom til at købe en forkert udgave af Matematisk Analyse.

Ville det gavne at læse lidt om logik?  

Jakob Saugbjerg Kristensen @ 9 jun. 2013 20:22
Jakob Saugbjerg Kristensen
413 indlæg

Medlem af redaktionen

Simon Harmat sagde:

Min spørgsmål mønter sig nok mest på bøger, som jeg kan få et "forspring" med eller ruster mig bedst til studiestart.  Men jeg kan med ro i sjælen bestille den nyeste udgave af Matematisk Analyse og begynde at læse en smule i den. Har nemlig lånt  Kalkulus af Tom Lindstrøm af en ven som læser aktuar, da jeg tænke at jeg sikkert kom til at købe en forkert udgave af Matematisk Analyse.

Ville det gavne at læse lidt om logik?  

Det vil altid gavne at læse om logik, men det er ikke direkte anvendeligt i forhold til pensum.
Hvad angår Matematisk Analyse så er det denne her du skal have fat i:
http://www.academicbooks.dk/matematisk-analyse/knut-sydsaeter/9788205407428

Du kan også spare lidt penge og købe den brugt af en anden polit:

http://altandetlige.dk/bogbors/vis/matematisk-analyse-225

Generelt kan du finde pensumlisterne til 1. semester her:
http://www.econ.ku.dk/polit/undervisning_og_opgaver/lektionsplane13/1/

Mikael Olai Milhøj @ 9 jun. 2013 23:33
Mikael Olai Milhøj
140 indlæg

@Simon:

Jeg ville nok også kaste mig i krig med Mankiw i stedet. Matematikken får du nok mest ud af at øve med de andre, når du starter + Mankiw måske kan give dig en idé om, hvad du skal beskæftige dig med de næste 5 år :)

@Generelt

Jeg er i gang med at læse "The Clash of Economic Ideas". En bog på vist ca. 450 sider og som tager udgangspunkt i forskellige teoretiske diskussioner blandt økonomer op igennem tiderne. Den er let læselig og der er mange ting, man kan relatere til de ting, man gennemgår på de forskellige år på studiet. 

Ellers er - som Torben Mark også har pointeret i sin nyeste blog her på siden - "Nationernes Velstand", en dansk oversættelse af Adam Smiths berømte "Wealth of Nations", udkommet. Den er nok også et must read, hvis man er en sucker for teorihistorie (som jeg er). 

Lene Troen Lundgaard @ 10 jun. 2013 07:49
Lene Troen Lundgaard
202 indlæg

Medlem af redaktionen

@Simon: Regn alle opgaver i det første kapitel i Sydsæter, så er du allerede godt foran. Der gennemgås alle regnereglerne, og det er et kæmpe forspring at være helt hjemme i det.

Jeg kan også anbefale at læse Mankiws bog. Jeg læste den selv, før jeg begyndte på polit. For det første giver den en rigtig god introduktion til hvad du skal til at gå i krig med, og det er meget motiverende. For det andet er den meget pædagogisk, men måske også lidt lang, så jeg syntes i hvert fald det var federe at læse den for sjov, og med stor interesse, end hvis jeg skulle have talt siderne til dagens lektier var læst...

Simon Harmat @ 10 jun. 2013 16:15
Simon Harmat
3 indlæg
80%

Mange tak for de mange svar! Jeg vil give mig i kast med Mankiws og regne lidt på første kapitel i Sydsæter. Glæder mig rigtig meget til at komme igang! 

Rigtig god sommer til jer!