Jean Tirole har fået Nobelprisen i økonomi.
Jean Tirole har fået Nobelprisen i økonomi. Den er..
Blondinens hævn v. Shu-bi-dua
Handlingen i Blondinens Hævn kan ikke bruges som argument - Shu-bi-dua er mere troværdig. Dimensioneringsreformen er måske en god løsning.

Sommeroptaget!

Svar på indlæg
Maria Sjøberg @ 19 jul. 2012 15:34
Maria Sjøberg
6 indlæg
70%

Kære politter, jeg har brug for jeres råd!

Jeg har søgt ind på polit her til sommer, og er (uklogt, men uundgåeligt) begyndt at oddse på mine chancer for at blive optaget. Desværre har jeg opdaget en lille tabel på KUs hjemmeside, der viser antal ansøgere. Wow, der er mange! 352 1. prio, mener jeg.

Her kommer I så ind i billedet. Jeg har hørt at optaget skulle udvides med ca 50 studerende i forhold til sidste sommer. Er der nogen af jer der kan bekræfte dette, og ved I i så faldt hvor mange pladser der reelt er tale om?

Desuden har jeg læst i en anden tråd herinde, at der skulle være en del der frasiger sig deres studieplads, og at den således bliver fri til en anden. Ved I i den forbindelse om alle 9 stand-by-studerende endte med at blive optaget, og begyndte på uddannelsen sidste sommer?

Sikke en masse spørgsmål, som I nok kan høre er jeg lettere desperat, haha. Sikkert som mange andre i denne tid. 

Glæder mig til at høre jeres bud. :-)

Mange hilsner, Maria

Henriette Nylander @ 19 jul. 2012 23:06
Henriette Nylander
7 indlæg
90%
Hej Maria,

Det er jo desværre meget svært at spå om.

Jeg har set tallene og blev overrasket og også lidt trist, for jeg tror måske ikke, der bliver plads til alle med de tal. Så vidt jeg har kunne orientere mig, stiger antallet af pladser kun med 20 (nogle må meget gerne rette dette - jeg håber, det er flere!). Sidste år viser den hjemmeside, du henviser til, at alle kom ind på standby. Der er dog sket en stigning i antallet af ansøgere med første prioritet på godt 10 % i forhold til sidste år.

Når alt kommer til alt handler det i værste fald om snit. Som du nok har set var snittet sidste år på 6,1.

De seneste år viser, at der bliver optaget omkring antallet af førsteprioritetsansøgninger, så tror ikke der er voldsomt mange, der vælger fra i starten.

Jeg ved ikke, om det gjorde dig klogere. Man kan måske sige, at polit i værste fald kan ende med at afvise en beskeden brøkdel af, hvad andre uddannelser skal afvise, så tror ikke dine odds er så ringe.

Ovenstående er blot et bud, men jeg håber, vi ser dig til sommer. Held og lykke! :)
Mikael Olai Milhøj @ 20 jul. 2012 15:14
Mikael Olai Milhøj
141 indlæg
Hej,

Jeg mener, at vi er udvidet med ca. 30, så der starter 330, men ligesom Henriette, så skyd mig ikke op på det. Mener der blev udvidet, fordi man gerne vil undgå at afvise for mange. Min lille bøn er dog, at man får udvidet optaget endnu mere, når de nye forelæsningslokaler på CSS er færdige og det generelle lokalemangelproblem bliver udbedret.

Til dig, Maria, vil jeg sove roligt om natten. "Hvis alt går galt", er der også et fantastisk vinteroptag :)
Maria Sjøberg @ 29 jul. 2012 20:38
Maria Sjøberg
6 indlæg
70%
Tusind tak for jeres fine svar. Nu varer det ikke længe før alle vi ansøgere får besked. Og uanset bliver det dejligt at få en afklaring.

@Mikael: Har du erfaringer med vinteroptaget? Hvor mange pladser i forhold til ansøgere?
Henriette Nylander @ 30 jul. 2012 00:06
Maria Sjøberg @ 30 jul. 2012 00:26
Maria Sjøberg
6 indlæg
70%
Hej igen.

Ja, så kom den endelig, den liste! Jeg kan fortælle at det ser ud til at jeg får tilbudt en standbyplads, hvilket jeg er ovenud lykkelig for. Tænk at man så skal starte på sit drømmestudie senest til februar. Jamen det er da herligt!!! :-)

Mange tak for jeres søde svar herinde, I giver virkelig et godt indtryk. Glæder mig meget til at møde jer og jeres "artsfæller" i det virkelige studieliv.

/Maria

Thomas Motzfeldt @ 30 jul. 2012 10:01
Thomas Motzfeldt
848 indlæg

Medlem af redaktionen

Tillykke med det. Vi glæder os også til at møde dig, senest til januar! :-)
Peter Erling Nielsen @ 10 aug. 2012 10:41
Peter Erling Nielsen
13 indlæg
90%

Kære alle

Vi har en øvre grænse for optaget på 300, ligesom sidste år. Der er to nye ting: Vi har et standby på 30, hvilket betyder, at hvis der blandt de 300 er nogle, der takker nej (og det vil der være!), så kan man erstatte disse med ansøgere blandt de 30. Det kunne vi ikke sidste år, fordi ingen havde haft fantasi til at forestille sig, at vi kunne nærme os de 300. Det andet er - selvfølgelig - at vi har fået en rekordstørt ansøgertal, hvilket er rigtig, rigtig godt - de studerende bliver i gennemsnit dygtigere og mere motivere til at holde fast ved deres studieplads.

mvh

Peter Erling (som er meget tilfreds)

christian stassen @ 14 aug. 2012 14:21
christian stassen
65 indlæg
Peter Erling Nielsen sagde:

Kære alle

Vi har en øvre grænse for optaget på 300, ligesom sidste år. Der er to nye ting: Vi har et standby på 30, hvilket betyder, at hvis der blandt de 300 er nogle, der takker nej (og det vil der være!), så kan man erstatte disse med ansøgere blandt de 30. Det kunne vi ikke sidste år, fordi ingen havde haft fantasi til at forestille sig, at vi kunne nærme os de 300. Det andet er - selvfølgelig - at vi har fået en rekordstørt ansøgertal, hvilket er rigtig, rigtig godt - de studerende bliver i gennemsnit dygtigere og mere motivere til at holde fast ved deres studieplads.

mvh

Peter Erling (som er meget tilfreds)

Man kan saa diskutere hvorvidt universitetets/regeringens disposition i kun at have 300 paa oekonomi men 550 paa forskellige europaeiske sprog/kultur studier (regner man dansk med er det 800, regner man historie og filosofi med er det naesten 1100) og 350 andre paa asiatiske og mellemoestlige sprog/kultur studier er den samfundsoekonomiske mest optimale fordeling (samme kan siges om natscient studier)