Valg af computer til studie

Svar på indlæg
Af Kristian Folmer Madsen @ 9 aug. 2014 10:05

Jeg er blevet optaget på økonomi på KU og glæder mig til at starte her lige om ikke så længe.

Dog har min computer valgt at stå af her lige inden studiestart. 

Så verden er sådan at jeg skal ud af have mig en ny. 

Jeg er mange årig Mac bruger, men ved godt jeg nok ikke kommer uden om Windows på polit studiet. Mit spørgsmål er derfor blot om der er nogle hardware mæssige ting jeg skal være opmærksom på, nogen programmer der kræver meget ram, processorkraft, harddisk plads etc. Eller om de programmer jeg kommer til at skulle bruge kan køre på det meste, og det derfor er vægt og mobilitet der er i højsædet. 

Svar og citér
Kristian Folmer Madsen

Kristian Folmer Madsen

Antal indlæg: 1
Medlem siden: d. 09. august 2014
Af Thomas Motzfeldt @ 9 aug. 2014 12:37

Vægt og mobilitet er vigtigst. Jeg kan prøve at liste de programmer du (måske) kommer til bruge de næste tre år. 

Excel (bruges ret meget det første år). Resten af officepakken bruges også. Acces nok kun hvis du vælger faget Datamatik. 

SAS ( kan kun køre i windows, og det er der vidst ingen vej udenom at bruge) 

LateX vil du måske bruge til at skrive bachelor i. Jeg vik anbefale at du starter med at skrive opgaver i det allerede på første år. 

OxMetrics skal du bruge på tredie år i økonometri. Jeg tror det kan køre på mac og det fylder næppe meget. 

Stata skal du måske også bruge, og det kører vidst også på mac. 

Det er ret svært at sige om du skal bruge meget computerkraft. Hvis du skal skrive bachelor og har forelsket dig i Dream, så ville du nok være glad for en stærk computer, men skriver du en teoretisk opgave, så er du ligeglad med det. 

Svar og citér
Thomas Motzfeldt

Thomas Motzfeldt

Antal indlæg: 914
Medlem siden: d. 09. september 2010
Af Mikael Olai Milhøj @ 9 aug. 2014 13:36

Er SAS ikke ved at udfases til fordel for Stata? I så fald er der - i obligatoriske fag - ikke nogen problemstilling ved at vælge mac. Ellers kan du vel altid få installeret en windows del på din mac, så du slipper for at udskifte totalt. Så hvis du er vild med at betale merpris for et æble på en bærbar, så tror jeg, det står dig frit for at købe en mac igen ;)

Vil også sige, at vægt nok er det mest afgørende

Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Antal indlæg: 158
Medlem siden: d. 06. september 2010
Af Sofie Andersen @ 12 aug. 2014 10:17

Jf. Studienævnets møde af 29. januar 2014 bruges der ikke længere SAS i undervisningen.

"Fra E14 indføres Stata i Økonometri B i stedet for SAS. Det bety-der også nye øvelsessæt, hvor der bruges Stata. SAS skal heller ik-ke bruges i Økonometri A, hvor opgaver i stedet skal løses med Excel."

Svar og citér
Sofie Andersen

Sofie Andersen

Antal indlæg: 14
Medlem siden: d. 17. september 2010
Af Patrick Kofod Mogensen @ 13 aug. 2014 12:55

Selv hvis du vælger et af SAS-fagene tror jeg det er noget tid siden, at Mac ikke kunne bruges uden problemer. Det kan dog kræve en separat Windows-installation, men det er til gengæld også super nemt.

Svar og citér
Patrick Kofod Mogensen

Patrick Kofod Mogensen

Antal indlæg: 554
Medlem siden: d. 29. januar 2011
Af Bjarke Modvig Lumby @ 13 aug. 2014 15:28

Patrick Kofod Mogensen sagde:

Selv hvis du vælger et af SAS-fagene tror jeg det er noget tid siden, at Mac ikke kunne bruges uden problemer. Det kan dog kræve en separat Windows-installation, men det er til gengæld også super nemt.

Udover det koster 900 for windows og 500 for parallels. Desuden kører det ikke helt optimalt.

Og godt nok findes Oxmetrics til mac, men nogle af tilføjelsesprogrammerne fungerer ikke på mac.

Jeg har brugt mac de første 2,5 år af studiet (og 4 år før det) men er gået over til windows igen. Billigere og flere funktioner.

Svar og citér
Bjarke Modvig Lumby

Bjarke Modvig Lumby

Antal indlæg: 298
Medlem siden: d. 23. september 2011
Af Sebastian Barfort @ 13 aug. 2014 17:29

Du kan sagtens bruge mac på polit. Det er rigtigt som det er skrevet ovenfor at SAS ikke virker, men det er heldigvis ved at blive erstattet af Stata som kører fint, så lad det afhænge af hvad du føler dig mest tryg ved og hvad du bedst kan lide at bruge. 

Mvh

Sebastian
PhD studerende. 

Svar og citér
Sebastian  Barfort

Sebastian Barfort

Antal indlæg: 11
Medlem siden: d. 07. juni 2011
Af Patrick Kofod Mogensen @ 13 aug. 2014 18:45

Bjarke Modvig Lumby sagde:
Patrick Kofod Mogensen sagde:

Udover det koster 900 for windows og 500 for parallels. Desuden kører det ikke helt optimalt.

Og godt nok findes Oxmetrics til mac, men nogle af tilføjelsesprogrammerne fungerer ikke på mac.

Jeg har brugt mac de første 2,5 år af studiet (og 4 år før det) men er gået over til windows igen. Billigere og flere funktioner.

Ikke hvis man smidder en windows-installation på maskinen (bootcamp): 0,- og køber en windowslicens for 449,- (http://www.microsoftstore.com/store/mseea/da_DK/pdp/productID.288573500)

Det er dermed ikke 1400 kroner men blot 449,-, og så har du både Mac OS og Windows på din maskine.

Svar og citér
Patrick Kofod Mogensen

Patrick Kofod Mogensen

Antal indlæg: 554
Medlem siden: d. 29. januar 2011
Af Maria Kjeldsen @ 29 aug. 2014 11:13

Jeg har desværre meget svært ved at få denne version til at virke, da man downloadet en fil der både er 32 og 64 bit. Det kan Mac ikke helt forstå - den vil have en 64 bit fil. Hvis nogen har haft dette problem og har løst det, må man meget gerne dele ud af den viden :)

Men ellers er det smart ;)

Svar og citér
Maria Kjeldsen

Maria Kjeldsen

Antal indlæg: 267
Medlem siden: d. 28. januar 2011
Af Rud Faden @ 29 aug. 2014 18:53

Du kan evt. prøve at installere VitualBox der er gratis en gratis udgave af paralles. 

Svar og citér
Rud Faden

Rud Faden

Antal indlæg: 59
Medlem siden: d. 18. september 2010
Af Maria Kjeldsen @ 1 sep. 2014 13:15

Det er endelig lykkes mig, men tak for tippet!

Svar og citér
Maria Kjeldsen

Maria Kjeldsen

Antal indlæg: 267
Medlem siden: d. 28. januar 2011
Af Anders Munk-Nielsen @ 9 sep. 2014 08:59

Der er vist også noget med, at SAS er på vej med en onlineversion, som bliver gratis for studerende. Den vil vist køre i browseren og dermed virke på alle platforme. Jeg har prøvet noget demo, og det lod til at fungere meget fint. 

Svar og citér
Anders Munk-Nielsen

Anders Munk-Nielsen

Antal indlæg: 39
Medlem siden: d. 01. juni 2011
Af Christian Stassen @ 23 sep. 2014 09:19

Wow, udskiftes SAS til Stata? det er godt nok noget af en positiv udvikling. tillykke til polit!

at man saa ikke bare skifter SAS OG Stata ud og i stedet gaar over til R fatter jeg saa til gengaeld ikke, samme funktionalitet, og saa er det gratis hvilket vil sige at man i mange tilfaelde kan bruge det senere. derudover er R's kodesprog taettere paa andre high lvl saasom matlab etc

Svar og citér
Christian Stassen

Christian Stassen

Antal indlæg: 70
Af Sebastian Barfort @ 8 okt. 2014 13:10

jeg har skrevet en smule om mit eget setup her:

http://sebastianbarfort.github.io//blog/setup/

Primært relevant for Mac brugere, og særligt dem der synes det er sjovt at udforske hvad sådan en maskine egentlig kan. 

S

Svar og citér
Sebastian  Barfort

Sebastian Barfort

Antal indlæg: 11