Hjælp til valg af fag

Svar på indlæg
Af Adam Wested @ 29 okt. 2015 17:23

Hej 

Jeg er stud. polit på 1. semester, men er på grund af startmerit kommet i en lidt kringlet situation, således at jeg har matematik B som det eneste fag næste semester. Jeg skal derfor "trække" nogle fag ned, og vil i den forbindelse gerne høre hvilke fag, der er mest tilrådelige at vælge. Blandt de fag jeg overvejer er; Makro I, Mikro I, Sandsynlighedsteori og Statistik, Økonomisk historie, International economics og Industrial organization. Det skal lige nævnes, at jeg ikke kan trække økonomiske valgfag ned. 

Tak på forhånd.     

Svar og citér
Adam Wested

Adam Wested

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 12. juni 2014
Af Lene Troen Lundgaard @ 29 okt. 2015 18:15

Hej Adam,

Jeg har svært ved at tro at det er muligt for dig at vælge International Economics eller Industrial Economics - begge fag anvender spilteori, som man først lærer på Mikro 3.

Så vidt jeg erindrer, er der ikke så mange forårsvalgfag, som giver mening at tage uden at have haft Mikro 1 eller Makro 2, men det er jeg ikke helt skråsikker på - Public Finance skal man også have haft noget mikro for at forstå, og jeg gætter på at det er det samme med Development Economics.
Svar og citér
Lene Troen Lundgaard

Lene Troen Lundgaard

Antal indlæg: 321
Medlem siden: d. 06. juli 2011
Af Anne Sophie Schytt Lassen @ 29 okt. 2015 19:10

Hej Adam

Jeg var i en ligende situation, da jeg gik på andet semester. På mit andet semester havde jeg Mat B, Samf B, Makro A (I) og Øko A (sandsynlighedsteori og statistik), og det var fint nok.
Det er vist nok et krav at man har haft både Makro A og Øko B, når man har Økonomisk Historie, men jeg er ikke helt sikker.

Svar og citér
Anne Sophie Schytt Lassen

I redaktionen

Antal indlæg: 97
Medlem siden: d. 24. august 2013
Af Adam Wested @ 29 okt. 2015 20:37

Anne Sophie Schytt Lassen sagde:

Hej Adam

Jeg var i en ligende situation, da jeg gik på andet semester. På mit andet semester havde jeg Mat B, Samf B, Makro A (I) og Øko A (sandsynlighedsteori og statistik), og det var fint nok.
Det er vist nok et krav at man har haft både Makro A og Øko B, når man har Økonomisk Historie, men jeg er ikke helt sikker.

Tusind tak for svaret. 

Det undrer mig bare, at man skal have haft de fag for at klare sig. Forfatteren til "A Farewell to Alms", som er pensum, skriver selv i forordet, at man ikke behøver nogen form for økonomisk baggrund for at kunne forstå bogen. Så må forelæseren i hvert fald divergere en hel del fra kapitlerne til forelæsningerne.   

Svar og citér
Adam Wested

Adam Wested

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 12. juni 2014
Af Anne Sophie Schytt Lassen @ 29 okt. 2015 21:02

Ja, umiddelbart kan man undre sig, men udover "A Fareweel to Alms" indgår der også en række artikler i pensum. Og de bliver nok noget tunge, hvis du hverken har haft Makro A eller noget som helst økonometri. 
Jeg tog dog selv Økonomisk Historie på mit 3. semester og først Økonometri B på mit 4. Men jeg vil opfordre dig til at snakke med studievejledningen - de ved formentlig hvad kravene er til de enkelte fag. 

Svar og citér

I redaktionen

Antal indlæg: 97
Medlem siden: d. 24. august 2013
Af Mads Rahbek Jørgensen @ 29 okt. 2015 21:07

Hej Adam

Økonomisk Historie divergerer meget fra "A Farewell to Alms". En stor del af pensum i Økonomisk Historie er artikler og forelæsningsnoter, hvor man skal kunne dele af pensum fra Makro A og sideløbende følge Økonometri I eller tilsvarende, hvis man skal kunne forstå indholdet. 

Svar og citér
Mads Rahbek Jørgensen

Mads Rahbek Jørgensen
I redaktionen

Antal indlæg: 214
Medlem siden: d. 19. november 2012