Værktøj på studiet

Svar på indlæg
Af He Ht @ 13 apr. 2016 08:54

Hej med jer. :)

Ligesom så mange andre unge, så er jeg meget i tvivl med studiet. Jeg er helt forgabt i det polit lyder som, men falder i frygten for det matematiktunge. Jeg er meget teoretisk anlagt. Lige nu sidder jeg på et ingeniøradgangskursus i matematik A, og jeg synes faktisk, at det er meget udfordrende med min HHX baggrund - vi gjorde ikke så meget ud af at bevise eller løse opgaver med pen og papir på mit hold, men vi var meget glade for CAS. Jeg fik imidlertid 10/10 på B fra min HHX, men lader min karakter i matematik A (på dette lidt mere seriøse kursus) afgøre om jeg skal læse polit. Min tanke er, at hvis kun jeg klarer matematikken med røven i vandskorpen, så bliver polit-studiet ikke godt for mig... Er der mon andre, som har været i tvivl om sine evner som mig, selvom viljen er der? :( Rent karaktermæssigt, gik jeg ud med et godt gennemsnit, så jeg kan godt komme ind på studiet, men spørgsmålet er om det er klogt, hvis det viser sig, at jeg ikke klarer matematik med måske 7-10-12..?

Et helt andet spørgsmål: Jeg skal skifte computer, og har pt. en Mac. På HHX havde jeg mange problemer med, at min computer ikke understøttede de pågældende programmer. Hvilke værktøjer og programmer bruger I på jeres studie? Er der mange, som har Mac, eller bør jeg købe en anden maskine? Og hvilken lommeregner bruger I? 

Det var en mundfuld. Men jeg håber på svar :) Hilsen Helene

Svar og citér
He Ht

He Ht

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 13. april 2016
Af Mads Rahbek Jørgensen @ 17 apr. 2016 23:40

Hej Helene

Hvis viljen er der, så vil jeg ikke ubetinget lade karakterer bestemme, om du skal læse økonomi. Der bliver samlet godt op på matematikken fra gymnasiet på 1. semester, så med en god indsats kan du godt nå at få styr på det sidste her.

Vi bruger slet ikke lommeregnere på polit. I matematik og mange fag senere på studiet regnes alt i hånden, så man skal kunne bevise sætninger og løse opgaver med pen og papir. De fleste eksamener inklusiv dem i matematik er uden CAS-værktøjer. Man behøver ikke at elske matematik over alt på jorden for at læse økonomi, men man skal være villig til at lægge en indsats i det og bruge mange timer på at regne i hånden og forstå beviser. Hvis det ikke skræmmer dig og du ellers synes, at økonomi og samfundsforhold er spænende, så tror jeg, at du vil blive glad for at læse polit.

Mht. computer findes alle programmer, der bruges i de obligatoriske fag på bachelordelen, både til Mac og Windows. Nogle valgfag på kandidaten bruger programmer, der kun virker på Windows, men som udgangspunkt er man nogenlunde lige godt stillet med Mac og Windows.

Hilsen Mads

Svar og citér
Mads Rahbek Jørgensen

Mads Rahbek Jørgensen
I redaktionen

Antal indlæg: 217
Medlem siden: d. 19. november 2012
Af Anna Debel @ 19 apr. 2016 15:38

Hej Helene,

Du skal ikke lade dig skræmme af matematikken. Som Mads også er inde på, behøver man ikke at elske matematik for at læse økonomi. Og man kan stadig klare sig godt gennem polit og blive en god økonom uden at elske matematikken. Man skal imidlertid kunne leve med, at matematik er et vigtigt del af studiet. I det første år på bachelordelen har man et reelt matematikfag (meget klassisk som i gymnasiet), hvor der bl.a. skal laves beviser. Derefter bliver matematik brugt som et redskab i langt størstedelen af de efterfølgende fag.

Hvis du kan leve med, at matematik er et vigtigt redskab på studiet, skal du bare kaste dig ud i det  - og samtidig glæde dig over, at polit indeholder meget mere end matematik.

/Anna

Svar og citér
Anna Debel

Anna Debel

Antal indlæg: 16
Medlem siden: d. 31. januar 2011
Af He Ht @ 27 apr. 2016 08:58

Mads Rahbek Jørgensen sagde:

Hej Helene

Hvis viljen er der, så vil jeg ikke ubetinget lade karakterer bestemme, om du skal læse økonomi. Der bliver samlet godt op på matematikken fra gymnasiet på 1. semester, så med en god indsats kan du godt nå at få styr på det sidste her.

Vi bruger slet ikke lommeregnere på polit. I matematik og mange fag senere på studiet regnes alt i hånden, så man skal kunne bevise sætninger og løse opgaver med pen og papir. De fleste eksamener inklusiv dem i matematik er uden CAS-værktøjer. Man behøver ikke at elske matematik over alt på jorden for at læse økonomi, men man skal være villig til at lægge en indsats i det og bruge mange timer på at regne i hånden og forstå beviser. Hvis det ikke skræmmer dig og du ellers synes, at økonomi og samfundsforhold er spænende, så tror jeg, at du vil blive glad for at læse polit.

Mht. computer findes alle programmer, der bruges i de obligatoriske fag på bachelordelen, både til Mac og Windows. Nogle valgfag på kandidaten bruger programmer, der kun virker på Windows, men som udgangspunkt er man nogenlunde lige godt stillet med Mac og Windows.

Hilsen Mads

Tak for svar Mads :) Men vil det sige I f.ek.s ikke bruger en lommeregner som Nspire i hverdagen? Jeg synes det giver god mening, at man skal kunne løse opgaverne selv, men hvis matematik bruges som værktøj vil man jo i mange tilfælde komme til at bruge urimelig meget tid på at løse opgaver? Jeg ved ikke hvor meget det bruges af jer, men eks. nogle integraler og DL vil da tage 100 år, ikke at de er uløselige med pen og papir? :D

Svar og citér
He Ht

He Ht

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 13. april 2016
Af Mikael Olai Milhøj @ 27 apr. 2016 10:57

@Helene

Matematik på polit-studiet og i gymnasiet kan ikke sammenlignes. I gymnasiet (only God knows why) har man valgt at prioritere kompleksitet frem for forståelse. I stedet for at lære at løse differentialligninger eller integraler generelt, så har man valgt at gøre dem så kompliceret, at man ikke kan løse dem uden at bruge lommeregner.

På polit-studiet regner man mest med "bogstaver" og i opgaver, hvor tingene går op. Det er i hvert fald sådan, jeg husker min undervisning og brugen af matematik i de senere fag. Er man ikke vant til at regne i hånden, så kræver det selvfølgelig lidt tilvænning, men hvis man ellers har en fin matematisk forståelse, så har man ikke noget at frygte, selvom man er vant til at bruge f.eks. Nspire. Matematik er heldigvis "medgørlig" forstået på den måde, at øvelse, øvelse, øvelse er den eneste måde at blive god til det. 

Så bare for at gentage. Matematik på polit-studiet er ikke at sammenligne med matematik i gymnasiet. 

Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Antal indlæg: 158
Medlem siden: d. 06. september 2010
Af Mads Rahbek Jørgensen @ 27 apr. 2016 20:35

Helene Oj sagde:

Tak for svar Mads :) Men vil det sige I f.ek.s ikke bruger en lommeregner som Nspire i hverdagen? Jeg synes det giver god mening, at man skal kunne løse opgaverne selv, men hvis matematik bruges som værktøj vil man jo i mange tilfælde komme til at bruge urimelig meget tid på at løse opgaver? Jeg ved ikke hvor meget det bruges af jer, men eks. nogle integraler og DL vil da tage 100 år, ikke at de er uløselige med pen og papir? :D

Det er sjældent, at vi kommer til så komplicerede integraler eller differentialligninger, at de ikke kan løses i hånden. Personligt har jeg kun brugt en lommeregner en håndfuld gange i løbet af bacheloren til at tjekke resultater efter. Matematik på polit handler mere om at tolke på de løsninger, som vi finder. Vi bruger bl.a. differentialligninger i makroøkonomi til at beskrive vækstrater. En løsning til en differentialligning kan f.eks. beskrive, hvordan den samlede produktion udvikler sig over tid som en funktion af arbejdskraft og kapital, samt den teknologiske udvikling og befolkningstilvæksten. 

Den præcise løsningen til en differentialligning er faktisk ikke så interessant i sig selv. Det handler i højere grad om at forstå, hvornår differentialligningen har en stabil løsning og kunne tolke, hvordan de forskellige variable i en model påvirker dette. Vi skal kunne udtale os om, hvordan ændringer i befolkning, teknologisk vækst, mængden af kapital, opsparingstilbøjeligheden eller noget helt femte i en model påvirker hinanden eller væksten på lang sigt. For at kunne dette, er vi nødt til at have et teoretisk overblik over matematikken bag modellen. Har man først overblikket over matematikken, så er modellerne ikke så svære at løse i hånden. Som Michael skriver, så er det med at få overblikket, der kan tage "100 år" og kræver en del øvelse.  

Du kan måske få et indtryk af det ved at kigge gamle eksamensopgaver fra Mikro I-III og Makro I-III på 2. og 3. år her: 

http://web.econ.ku.dk/polit/studerende/eksamen/opgrv/

Når man kommer lidt længere ind på studiet, kan man sagtens risikere at løbe ind i integraler, der ikke kan løses analytisk, eller ligningssystemer, der vitterligt vil tage 100 år at løse i hånden. I de tilfælde giver de fleste lommeregnere også op. Der bruger vi computere og programmer som GAMS, Maple, Matlab, R, SAS, Stata eller lignende. 

Svar og citér
Mads Rahbek Jørgensen

Mads Rahbek Jørgensen
I redaktionen

Antal indlæg: 217
Medlem siden: d. 19. november 2012