Hvad er en superbruger i Excel?

Svar på indlæg
Af Imean H. @ 28 apr. 2016 14:21

Som en (studie)jobsøgende studerende hører det næsten til sjældenhederne at jeg læser et opslag som ikke kræver at jeg er 'superbruger af Excel'. Hvad vil det egentlig sige? Jeg har ikke brugt Excel siden gymnasiet (og jeg læser ikke på Polit hvor jeg formoder at det bruges en del), og jeg bruger primært R og Maple til databehandling og tungt matematik.

Er det et vigtigt krav, eller kan man tillade sig og søge jobbet alligevel og få oplært den relevante viden (jeg er ikke computeranalfabet på nogen måde, så det går nok for mig, men går det for dem?). Hvis ikke, hvor kan jeg på egen hånd opnå den relevante viden, og hvor meget skal der til før jeg er "superbruger"? Jeg er villig til selv at studere, men har ikke rigtigt nogen ide om hvor jeg skal starte og slutte. Er der nogen notater, bøger, etc., som er gode til dette formål? 

Eller er det bare med at finde en af de der standardtutorials på nettet med 300-400 sider og så tage den fra en ende af?

Svar og citér
Imean  H.

Imean H.

Antal indlæg: 8
Medlem siden: d. 28. juni 2015
Af Anna Cecilie Friis Bach @ 1 maj 2016 06:32

Jeg er på ingen måde superbruger i Excel, men jeg vil tro at de fleste kræver basic brug af f.eks. pivot-tabeller, funktioner, at kunne kode en smule og så generelt hurtigt kunne lave simpel databehandling i programmet. Jeg ved ikke hvad du læser, men jeg ved blandt andet at DJØF afholder gratis kurser i excel på forskellige niveauer. Så måske det kunne være en idé?

Svar og citér
Anna Cecilie Friis Bach

Anna Cecilie Friis Bach
I redaktionen

Antal indlæg: 253
Medlem siden: d. 03. september 2012
Af Bjarke Modvig Lumby @ 1 maj 2016 20:52

Hej Imean,

Jeg underviser selv i Excel, og der er ingen gængs definition af superbruger. Ofte er det fordi afsender ikke selv har en anelse om Excel. Herudover kommer det helt an på hvad du skal arbejde med.

Jeg kender ikke til dit niveau, men hvis du har styr på faste/relative cellereferencer ($-tegn), if-functions (og de afledte heraf, fx. and/or samt sumif, countif etc, kan man ret hurtigt google sig til resten når man står i situationen.

Pivottabellers brugbarhed afhænger meget af dit job. Men jeg ville nok sætte mig ind i de basale funktioner (vise forskellige summary statistics, sortering, gruppering etc).

Herudover kan det være en ide at sætte dig ind i arrays. Det er lidt mere avanceret, men ekstrem brugbart. Ellers vil jeg også sige at offset og index-match er ret brugte.

Af bøger synes jeg The Excel Bible af John Walkenbach er et godt opslagsværk. Online findes der et par forskellige sider, de er ofte lidt mere basic. Men her er lige et par stykker.

Wise-Owl: Lidt forvirrende, men du kan vælge øvelser ude i venstre side:

http://www.wiseowl.co.uk/free-exercises/excel-2010.htm

Excel-Practique: Lidt begynder-fokus, men der er også nogle gode øvelser til lidt mere øvede. Bemærk øvelserne er links der slutter med Downloadable Exercise.

http://www.excel-pratique.com/en/course.php

Excel-Exercise: Igen, forvirrende opsætning, men du kan vælge emner/øvelser i drop-down-menuen i toppen.

http://www.excel-exercise.com/function/condition/if/

/ Bjarke

Svar og citér
Bjarke Modvig Lumby

Bjarke Modvig Lumby
I redaktionen

Antal indlæg: 298
Medlem siden: d. 23. september 2011
Af Kasper Langmann @ 3 maj 2016 10:18

Hej Imean,

Ja, definitionen på en superbruger er meget relativ, som Bjarke også siger.

Efter min mening handler det at være superbruger om, at have et holistisk kendskab til Excel. Det indebærer bl.a. følgende:

- At have RIGTIG godt styr på formler og funktioner.
- At have rimelig godt styr på pivottabeller.
- Vide hvordan man kan visualisere og formatere data så det ser overskueligt ud.
- Have en idé om hvad en makro er, og hvad makroer kan gøre for en.

Generelt er det vigtigt at vide hvor man skal gå hen i Excel for at løse specifikke udfordringer. At kunne det hele i hovedet er ikke så vigtigt.

Du kan prøve at tilmelde dig mit gratis kursus og se om online læring fanger dig. Jeg synes selv det er bedre end at læse det i en bog, eller være til fysisk kursus :) Hvis du synes det er interessant, kan du på hjemmesiden finde kurser der kan tage dig op på superbruger-niveau rimelig hurtigt.

Ellers prøv at tjek ExcelIsFun ud på Youtube. Han er ekstremt god til at gøre avancerede emner let forståelige og interessante.

Held og lykke med det :)

Svar og citér
Kasper Langmann

Kasper Langmann

Antal indlæg: 1
Medlem siden: d. 29. april 2016
Af Mikael Olai Milhøj @ 3 maj 2016 14:54

Meget forskelligt. I mit job er pivot-tabeller ubrugelige, men i andre jobs er det sikkert et uundværligt værktøj. I mít job handler det mere om at kunne formler, regne hurtigt og gerne sætte beregninger overskueligt op (gerne automatiseret). 

Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Antal indlæg: 157
Medlem siden: d. 06. september 2010
Af Frederik Amris @ 21 maj 2016 19:49

Enig i overstående. Det afhænger meget af jobbet. I nogle bankstillinger vil en superbruger i Excel formegentlig forventes at kunne kode (eller ikke være bange for) VBA. I sig selv er det et super nemt sprog at tilegne på jobbet, og alle de problemer man selv har i forbindelse med sit arbejde, er der uden tvivl et par hundrede andre der har haft (så der er masser af hjælp at hente på nettet).

Svar og citér
Frederik Amris

Frederik Amris

Antal indlæg: 12
Medlem siden: d. 26. februar 2012