TOELF test - hvordan forbereder jeg mig bedst?

Svar på indlæg
Af Lisbeth R. Kildesberg @ 26 maj 2011 16:13

Hej,

Da jeg står for at skulle mod Australien til næste vinter slipper jeg desværre ikke uden om TOEFL testen. Hvordan forbedreder jeg mig bedst? Var der en del i fandt særlig svær, som derfor kræver ekstra opmærksomhed? 

Da jeg er udbredt matematiker (som mange andre polit'er) gør testen mig noget nervøs.

Del endelig ud af jeres erfaringer!

Mvh
Lisbeth 

Svar og citér
Lisbeth R.  Kildesberg

Lisbeth R. Kildesberg

Antal indlæg: 7
Medlem siden: d. 24. maj 2011
Af Anette Halmind @ 26 maj 2011 20:43

Hej Lisbeth,
Jeg har ikke selv taget testen så personlige erfaringer har jeg ikke så mange af, men du kan finde lidt information om testen her: http://education.kilroy.dk/files/pdf/DK/toefl-testen_opbygning_indhold_vaerd_at_vide_og_gode_raad.pdf

Husk at tjek med det universitet du skal afsted til om det overhovedet er nødvendigt at tage testen eller om du kan slippe udenom (fx med din engelsk karakter fra gymnasiet).

Svar og citér
Anette Halmind

Anette Halmind
I redaktionen

Antal indlæg: 578
Medlem siden: d. 20. juli 2010
Af Anne Nylev @ 28 maj 2011 16:12

Hej Lisbeth.
Jeg har selv taget den internetbaserede test, og synes det giver rigtig god mening at tage nogle prøvetests på forhånd, så man ved, hvad prøven går ud på. Dette kan du bl.a. gøre på det internationale kontor eller ved køb af en lærebog, hvor der medfølger en cd-rom.
På CBS og nogle gange andre steder, har de en papirbaseret test, som vist er lidt billigere og nemmere. Den er bestemt værd at overvej. Spørg endelig, hvis der er mere du vil vide.
Svar og citér
Anne Nylev

Anne Nylev

Antal indlæg: 228
Medlem siden: d. 02. september 2010
Af Lisbeth R. Kildesberg @ 31 maj 2011 00:34

Tak for svar. @Anne: Hvordan er niveauet af testen, jeg synes selv jeg er nogenlunde til engelsk, men snakker det dog ikke flydende. Mit universitet kræver dog at jeg får mindst 90 point - er det til at klare? Hvor lang tid brugte du til at forberede dig?
Svar og citér
Lisbeth R.  Kildesberg

Lisbeth R. Kildesberg

Af Erik Kofoed @ 31 maj 2011 01:02

Hej,

Jeg har selv taget IBT TOEFL i Malmö, og hvis du taler et nogenlunde engelsk, har du absolut intet at være nervøs for. Personligt brugte lidt tid på at finde ud af, hvad testen i det hele taget handler om, men bortset fra det, brugte jeg kun i nærheden af en time på forberedelse.

Hvis du søger på nettet, kan du finde fordelingen af test scores. Gennemsnitscoren for danskere ligger på ca. 100, hvilket er blandt de højeste nationale gennemsnit. Et gymnasieengelsk burde derfor sagtens kunne bære dig i gennem. 

Find ud af hvad testen handler om på ets.org. Sørg for at kende de enkelte afsnit (reading, listening, verbal og writing). Kom i lidt god tid, da der skal styr på en masse formalia.

Og held og lykke!

Mvh Erik

Svar og citér
Erik Kofoed

Erik Kofoed

Antal indlæg: 38
Medlem siden: d. 17. februar 2011
Af Sarah Christina Bilsing @ 31 maj 2011 11:16

Hey everyone,

I took the test a year ago to apply for my Master abroad, and I also took it in 2000 when I just got back from my exchange year in the States. For the first test in 2000 I didn't prepare at all and just went there. It was the paper-based version and got a score of 250 which is the equivalent to 100 on the internet-based version. So you can already see that the test isn’t that hard.

When I decided to take the test again for my Master applications, (the test results are only valid for two years) I decided to prepare a bit more to improve my results. My old university offered a preparation class for free, 1.5 hours a week. Main advantage was that we could use the material on the computers.

I think the test itself is not that hard. Best thing to do is to purchase one of the books and keep repeating repeating repeating everything over and over again. With the CD coming with the book you are also able to practice the oral part (which is in my opinion the hardest as you have to be quick - sometimes you have only 45 seconds to think and then 30 seconds to answer).

Some little advice from me: try to go through the first two parts rather fast. Of course try to do it as correctly as possible, but the oral part is always the third part of the test and as you will be sitting in an open room with around 10-20 other people (sometimes even a few more, sometimes a few less) it is really disturbing if everyone starts talking at the same time and it will be super hard to concentrate (this is actually the advice our teacher gave is). Therefore I hurried a bit with the first two parts and was able to start on the oral part as one of the first people and with that I was the one "disturbing" the other ones with my babbling. When I was done with the oral part some of the others just started it, but now all I had to do was to concentrate on my writing in the essay section. It worked rather well as I got 107 if I recall correctly.

I am from Germany and Germans speak a way worse English than Danes (believe me, I can compare). But all of my German friends were able to get the results which they needed, which was usually between 90 and 105. You should do well and a score of 90 is really easy to achieve. And you can always repeat the test to get your needed result.

Best regards,
Sarah

PS: Sorry for writing in English but my Danish skills still suck :)
Svar og citér
Sarah Christina Bilsing

Sarah Christina Bilsing

Antal indlæg: 4
Medlem siden: d. 03. oktober 2010
Af Lisbeth R. Kildesberg @ 31 maj 2011 12:04

Tusind tak for de mange gode svar! Jeg vil tage jeres forslag til efterretning og har nu en smule mere ro i sindet over selve testen. - andre skal naturligvis ikke holde sig tilbage med at give deres input. :)
Svar og citér
Lisbeth R.  Kildesberg

Lisbeth R. Kildesberg

Af Anne Nylev @ 31 maj 2011 23:20

@ Lisbeth og Erik:
Jeg må indrømme, at jeg trods et fint gymnasieengelsk synes at testen var udfordrende. Så hvis du er en smule rusten i måske ikke så meget sproget, men begreber, forståelse osv., så kan jeg kun understrege igen, at det er en god idé at kigge på den inden. Også fordi det hele er på tid.
Jeg skulle have 100 point, så måske er det også en lidt anden sag, men det ville jo være ærgeligt, ikke mindst for selvværdet, hvis ikke du bestod:-)
Malmö er begyndt at udlicitere nogle tests til Danmark, og du har derfor mulighed for også at tage den her, selvom det endnu ikke er så ofte, at de finder sted.
Svar og citér
Anne Nylev

Anne Nylev

Antal indlæg: 228
Medlem siden: d. 02. september 2010
Af Lisbeth R. Kildesberg @ 27 jun. 2011 12:53

Jeg vil blot igen takke for de gode tips - jeg klarede testen og fik 109 point. Brugte omkring 20 timer på 4-5 prøvetests fra diverse CD'er der medfølge de bøger man kan købe. Det gav en god fornemmelse for indholdet af testen og en ro på dagen. Især ved speaking var det meget lærerigt at høre sin egen optagelse. God vind til andre toelf folk.
Svar og citér
Lisbeth R.  Kildesberg

Lisbeth R. Kildesberg

Af Ayse Cildir @ 2 jan. 2013 12:43

Lisbeth R. Kildesberg sagde: Jeg vil blot igen takke for de gode tips - jeg klarede testen og fik 109 point. Brugte omkring 20 timer på 4-5 prøvetests fra diverse CD'er der medfølge de bøger man kan købe. Det gav en god fornemmelse for indholdet af testen og en ro på dagen. Især ved speaking var det meget lærerigt at høre sin egen optagelse. God vind til andre toelf folk.

Hej Lisbeth

Jeg skal også op til toefl testen og vil derfor høre om hvornår hvilke prøver/ bøger du har købt og hvor du har købt dem?

Svar og citér
Ayse  Cildir

Ayse Cildir

Antal indlæg: 1
Medlem siden: d. 02. januar 2013
Af Casper Nordal Jørgensen @ 16 jan. 2013 21:45

Hey Ayse,

Jeg har nuppet testen to gange og klaret den pænt begge gange (115+). Min anbefaling mht. en bog er helt klart en af slagsen hvor du får mange test med. Jeg brugte en der hedder noget med "Barrons", men brugte kun deres tests. De officielle fra ETS har givetvis flere standardtest, dog.

Testen er en standardiseret test, så din største udfordring vil primært være at bryde formatet. Her er mange tests kritiske.

De to sidste dele (snakke og skrivning) kan være en udfordring at få evalueret. Jeg optog derfor mig selv snakke (på tid), hvilket viste sig at være en enorm hjælp, så det vil jeg varmt anbefale.

Held og lykke!

Svar og citér
Casper Nordal Jørgensen

Casper Nordal Jørgensen

Antal indlæg: 16
Medlem siden: d. 30. maj 2011