Bachelorprojekt: Emne? (teoretisk makro/mikro/fin)

Svar på indlæg
Af Imean H. @ 30 sep. 2016 00:03

Hej. 

Jeg skal snart skrive et bachelorprojekt, og jeg er helt blank mht. emne. Jeg er interesseret i teoretisk makro og mikroøkonomi, og så har jeg både taget både Fin1 og Kontfin1 på mat-øk, så emnet kunne også være finansielt, men hvordan finder man ud af hvad man helt præcist vil skrive om, og hvilke vejledere der så er mest optimale ift. det valgte emne?

Tak for svar på forhånd.

Svar og citér
Imean  H.

Imean H.

Antal indlæg: 8
Medlem siden: d. 28. juni 2015
Af Nich Sørensen @ 30 sep. 2016 16:22

Jeg gik igang med min BSc projekt 1 år før jeg skulle starte med at skrive den. Jeg var som dig, helt blank, indtil jeg fik en åbenbaring ovenfra. Jeg endte med at skrive om skattesundraggele og de økonomiske aspekter bag. Der kom jeg ind på Allingham & Sandmo modellen, hvor jeg forsøgte at bygge videre på den baseret på dagens teknologi og dermed muligvis ændret adfærd (Den originale model er fra 72). Derefter indbragte jeg spil teori og brugte det i en real skatte sag med rigtige tal. Til sidst kom jeg ind på forebyggelses muligheder og anbefalinger. Det fik jeg en flot karakter for.

Mht. vejleder, så føler jeg det er lidt hip som haps. Selvfølgelig skal du ha en vejleder som er underviser i det fagområde du vil skrive i, men hvis der er 2 valgmuligheder, så vælg den person du er mest tryg ved.

Svar og citér
Nich Sørensen

Nich Sørensen

Antal indlæg: 8
Medlem siden: d. 18. september 2015
Af Rasmus Larsen @ 30 sep. 2016 19:11

Det er en god idé at have et forholdsvist konkret spørgsmål, som man gerne vil besvare á la "kan model xxx forklare the equity premium puzzle?" for nu at blive i finansieringsverdenen. Det er selvfølgelig svært at finde på et konkret spørgsmål inden man overhovedet er gået i gang, men det er godt at have et udgangspunkt og så kan man altid skifte fokus undervejs, hvis det viser sig, at andre aspekter af problemstillingen er mere interessant.

Hvis jeg husker rigtigt, kan man låne en CD på fakultetsbiblioteket med gamle bacheloropgaver. Du kan eventuelt låne den for at blive klogere på hvad folk tidligere har skrevet om og hvor ambitionsniveauet typisk ligger. En anden mulighed er at skimme nogle tidsskrifter inden for feltet.

Svar og citér
Rasmus Larsen

Rasmus Larsen

Antal indlæg: 7
Medlem siden: d. 25. august 2011
Af Lene Troen Lundgaard @ 5 okt. 2016 09:38

Hej Imean,

Igennem politstudiet (jeg skriver nu speciale) har det at finde på bacheloremne, øvelsesemne og specialeemne helt klart været den største frustrationskilde - det er sindssygt svært.

Men som det tidligere er nævnt, er det vigtigt at huske på at man skal indsnævre sit spørgsmål. Et godt råd har for mig været at indsnævre sin søgning til fx en enkelt artikel. Hvis du finder en artikel (eller en rapport) med et problem, du synes er spændende, og med en teknikalitet, du synes virker overskuelig (fx noget økonometri, du kender) så sæt dig fast på den, og find en måde, at vinkle den på. Fx: de her resultater er fundet med amerikansk data - gælder det samme i Danmark? Eller: den her model fungerer i en lukket økonomi - hvad sker der i en åben? Osv.  Hvis du har en artikel, har du også et bredt emnefelt, som gør det nemmere at finde en vejleder. Vejlederen vil også have meget nemmere ved at hjælpe dig til at finde et passende problem, hvis du allerede har indsnævret dig til en konkret artikel.

Mht. at finde en vejleder, kan man enten gennemlæse instituttets hjemmeside og se hvad alle professorerne (og de PhD-studerende) ligger og roder med, eller fx. se hvem der underviser i relaterede valgfag. Send dem en mail, og hvis de ikke mener at emnet helt passer til deres ekspertise vil de sikkert henvise dig til en mere relevant vejleder.

Svar og citér
Lene Troen Lundgaard

Lene Troen Lundgaard

Antal indlæg: 321
Medlem siden: d. 06. juli 2011