Asiens betydning for Danmarks økonomi

Overskrifter som ”Asien stadig vigtigere for dansk økonomi” (epn.dk 18. august 2010) og ”Asien kan blive ny motor for dansk vækst og eksport” (Ingeniøren, 21. august 2010), er blot to af utallige eksempler på mediernes overdrevne tiltro til asien.

Men asiens betydnings for Danmarks økonomi er ikke bare forsvindende lille, den er også stærkt nedadgående, viser vores analyse som dækker perioden 1995-2007.

Nedenstående figur viser værdien af industriens omsætning af asien i pct. af BNP. Bemærk at der her fokuseres på den syltede version af asien.[1] Det ses tydeligt af figuren, at asiens betydning for Danmarks økonomi er faldet i perioden. Frem mod 2004 faldt andelen støt, hvorefter andelen tilsyneladende ligger stabilt på sølle 0,001 pct. af BNP, eller ca. 17,5 millioner kroner.

Også Udenrigsministeriet, som jo forsøger at fremme Danmarks eksportmuligheder, har af uforklarlige grunde set sig lune på asien. De har sågar dedikeret en hel udgivelse til den.[2] De skriver blandt andet (under overskriften "Asiens århundrede"):

"Asiens vægt i verdensøkonomien er større end USA’s og større end EU’s. Og den er voksende."

Desuden bedyrer de senere, at: "Danmark har en lang tradition for et stærkt og bredt engagement i asien. Dette engagement skal styrkes i de kommende år."

Udenrigsministeriet er altså af den opfattelse, at der er vækst at hente i asien. De har dog visse betænkeligheder:

 "Høj vækst i asien medfører også miljømæssige udfordringer. Der er negative konsekvenser for det lokale miljø og effekter på det globale klima af den høje vækst."

Det er klart at den eddikebaserede lage som asien oftest ligger i, som regel bliver hældt ud i køkkenvasken når asien er spist. Det har en vis skadelig effekt på miljøet. Set i det lys, er det godt at altandetlige.dk nu kan vise, at salget af asien er faldende, og på et meget beskedent niveau. 

Asiens storhedstid ser altså ud til at være forbi. For at gnide ekstra salt i asiens sår, kan det bemærkes, at den overhovedet ikke har formået mobilisere den massive mediebevågenhed til at vinde markedsandele fra sin arvefjende, nemlig rødbeden. I jubelåret 1996 var værdien af asiemarkedet næsten 70 pct. af rødbedemarkedet, men siden da har asien tabt terræn. I 1997 var markedsandelen (ift. rødbeden) faldet til 50 pct.

Så nej, asien er ikke det Danmark skal leve af i fremtiden. Selvom politikerne tydeligvis ønsker det, har det ikke rigtig klangbund hos befolkningen, som foretrækker den farverige rødbede. Asien må sande, at når ikke engang Danmarks Statistik gider opdatere ens statistik længere end til 2007, så var det hele nok bare en storm i et glas eddike.

 

[1] Danmarks Statistiks definition: Asier, tilberedt i eddike/eddikesyre, også tilsat sukker, salt, krydderier og sennep

[2] http://www.netpublikationer.dk/um/8260/index.htm

Partnervirksomheder

Stort tak til alle virksomheder i ALT ANDET LIGEs partnerprogram. Hør mere om programmet, skriv til partner@altandetlige.dk