Berlingske Business - BackToBusiness

Noget af det mest fascinerende ved at være journalist er, at det altid er legitimt at bruge tid på at sætte sig ind i nye og spændende emner. Og somme tider bliver vi som pressefolk endda inviteret til begivenheder, hvor viden præsenteres og udveksles - selvfølgelig fordi arrangørerne gerne vil have deres ideer bredere ud.

I begyndelsen af ugen havde undertegnede fornøjelsen af at deltage i »The Premier Business Leadership Series« i Amsterdam - inviteret af IT-firmaet SAS, som diskede op med alverdens koryfæer inden for især »business intelligence«. Og hvem vil ikke gerne have fod på det ja, det er vel nærmest pligtforsømmelse at ignorere noget med en så lovende titel.

ESSENSEN ER, AT der er ved at ske en revolution. Og at ledere verden over nu bruger data til at understøtte beslutningerne - frem for at tage stilling ud fra mavefornemmelser og personlig holdning.

Ifølge professor Erik Brynjolfsson fra MITs Center for Digital Business er der tre årsager til, at beslutninger nu langt oftere drives af data:

1 Der er nu kæmpemæssige mængder data til rådighed. Virksomhederne får eksempelvis talrige nye informationer, når kunderne handler på nettet fremfor i en fysisk butik. Der tales om »big data« og snart »nano-data«.

2 Der er nu så meget kapacitet i IT-systemerne, at det er muligt at analysere enorme mængder data lynende hurtigt. Tidligere måtte virksomhederne spare på serverplads og computere - det er næsten glemt nu.

3 En ny generation af ledere underbygger helt naturligt deres beslutninger med data. Og de mest succesfulde er dem, der kan stille de rigtige spørgsmål og bruge teknologien til at få relevante svar, som kan gavne forretningen.

DEN AMERIKANSKE PROFESSOR har undersøgt 300 amerikanske virksomheder, og det viser sig, at firmaer med »data-driven decision-making« giver fireseks procent mere i overskud end andre i samme brancher.

Så bundlinjen er, at den kloge leder allierer sig med datateknologi, ligesom de dygtigste skakspillere går i kompagniskab med computerne frem for at prøve at slå maskinerne.

Fornemmelser og gætværk er gammeldags og ved at blive sendt på museum.

- Linda Overgaard
Berlingske Business

Mere shopping på søndage
ÅBNINGSTIDER. Snart er der fri bane for shoppere, som har lyst til at svinge plastickortet om søndagen. Med den nye lukkelov, der træder i kraft til efteråret, får større butikker nemlig mulighed for at holde åbent næsten alle søndage. Og det er der mange, som gerne vil. Magasin på Kgs. Nytorv vil holde åbent alle ugens dage fra 10 til 20, når den nye lov træder i kraft. Også Fisketorvet varsler et par ekstra shoppingsøndage i perioden fra 1. oktober, hvor loven bliver indført, til nytår. Ligeledes planlægger Ro’s Torv i Roskilde at holde åbent alle søndagene, mens Rødovre Centrum af holder sig fra at byde søndagshopperne inden for i alle centrets butikker. Blandt supermarkederne vil Coop holde mere åbent i de store Kvickly- og SuperBrugsen-kæder, mens konkurrenten Dansk Supermarked,
der blandt andet ejer Bilka, Føtex, Netto og Salling-stormagasinet i Aarhus, ikke vil afsløre søndagsplanerne af konkurrencehensyn. Men mon ikke også disse butikker bliver nødt til at følge efter, når lukkeloven langt om længe liberaliseres, så den passer bedre til moderne familiers livsstil?

Fremgang for Illum
SUCCES. Salget stiger igen i Illum. På et svært detailmarked med svag forbrugertillid er det lykkedes det 121 år gamle stormagasin at øge omsætningen med ti procent i 2011. Der er også opnået et mindre overskud på 2,5 mio. kroner efter år med store underskud. Succesen er hentet på f lere tilbud og flere varer på hylderne.

Carlsberg svækkes i Rusland
DRIKKELSE. En gammel historie fra naziTysklands besættelse af Stalingrad fortæller, hvordan russerne prioriterede de forsyninger, der skulle over floden Volga. Krudt og kugler var det vigtigste, dernæst vodka og så kom mad på en tredjeplads. Siden 1940erne har russerne dog også taget øllet til sig, og det i en sådan grad, at Rusland nu er Carlsberg største enkeltmarked. I begyndelsen af 1990erne drak russerne under 20 liter øl pr. person om året, men det tal er steget til 64 liter pr. person i 2011. Russernes alkoholforbrug er dog tilsyneladende steget politikerne over hovedet, så nu tager de fat på at få forbedret folkesundheden. Det sker med højere afgifter og skærpede markedsføringsvilkår, og disse indgreb tynger Carlsbergs russiske forretning, hvor man har været nødt at regulere lagrene. I Carlsbergs kvartalsregnskab faldt salget af øl til Østeuropa med 22 procent, og det skyldes i høj grad den afgiftstigning, der rammer bryggerierne fra nytår.

McDonald’s fyrer sort firma
UDRENSNING. Efter en politirazzia har McDonald’s fyret to selskaber, som har gjort rent på restauranter i burgerkæden. Midt i april gennemførtes en razzia mod sort arbejde på 18 McDonald’s-restauranter over hele Sjælland, og ni udlændinge blev udvist af Danmark. Derudover er der rejst 31 sager efter razziaen. Det drejer sig om fire sager om personelfalsk, fordi rengøringsfolk fremviste falske ID-papirer; 17 sager om illegalt arbejde samt ti sager om ulovligt ophold i Danmark.

I fængsel med forsinkelse
STRAF. En dom på seks års fængsel huer vel ikke rigtigt nogen, og halvandet år efter afgørelsen i Østre Landsret holdt John Trolle sig under politiets radar. Nu er han imidlertid ifølge borsen.dk dukket op til afsoning i Statsfængslet Sdr. Omme. Den forhenværende chef for Memory Card Technology, som nu har taget navneforandring til John Rasmussen, har været efterlyst i over et halvt år. Han har opholdt sig i Belgien, hvor han har drevet virksomheden Xstra, og han udtrykte i februar i år stor forundring over, at han var efterlyst af politiet. Men nu er tiden åbenbart inde til at gå i fængsel og få straffen overstået.

Berlingske Business
www.Business.dk 

Faktaboks

Altandetlige og Berlingske Business giver dig en weekend-update over de mere kuriøse erhvervsnyheder fra ugen der er gået.

Sammen med de udvalgte nyheder vil erhvervsredaktøren fra Berlingske Business, Linda Overgaard, komme med en mindre klumme over et af ugens aktuelle emner.

Linda Overgaard har været erhvervsredaktør på Berlingske siden 2008. Hun er uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole og cand. jur. fra Aarhus Universitet. Hun har arbejdet som erhvervsjournalist på Jyllands-Posten og økonomisk reporter på TV-Avisen. Tidligere chefredaktør på magasinet Penge & Privatøkonomi og direktør i Dansk Aktionærforening. Har også haft en række lederstillinger i DR, bl.a. som redaktionschef med ansvar for DR Nyheder Online.

Partnervirksomheder

Stort tak til alle virksomheder i ALT ANDET LIGEs partnerprogram. Hør mere om programmet, skriv til partner@altandetlige.dk