Berlingske Business - BackToBusiness

En af ugens vældigt livsbekræftende historier var Business Innovations afdækning af, at en stribe markante iværksættere udsprang fra den jydske diskotekskæde Crazy Dazy i 1990erne.

Happy hour. Bobledrinks. Blinkende diskolys. Disse ingredienser stimulerede åbenbart entrepenørtalenterne, men vibrationer fra diskotekets driftige ejer havde også betydning.

Crazy Daisy blev grundlagt i 1991 i Vejle af iværksætteren Carsten Mikkelsen.

Han etablerede allerede på sin 21-års fødselsdag den første af fem tøjbutikker og stod efterfølgende bag 42 solcentre rundt omkring i Danmark.

Siden opbygningen af Crazy Daisy har Carsten Mikkelsen været med til at starte en lang række virksomheder - senest den succesfulde netbutik Miinto.

EN PROFESSOR FRA Syddansk Universitet har også arbejdet på Crazy Daisy. Han mener, at folk der arbejder i en nystartet virksomhed med en stærk entrepenørånd også selv er mere tilbøjelige til at starte virksomheder.

En af de helt store iværksættersucceser med rod i Crazy Daisy-miljøet i 1990erne er den internationale madportal Just-Eat, hvor Jesper Buch er en frontfigur.

»Da jeg var 18 år og begyndte på Crazy Daisy, var der en mand, som hele tiden sagde til mig: »Tro på det, du laver, tro på dig selv. Og gi' den så gas«, og det var Carsten Mikkelsen, fortæller Buch til journalist Annette Sand fra Business Innovation.

DET GIVER STOF TIL EFTERTANKE, og

det samme gør Lars Kolinds og Jacob Bøtters nye bog »Unboss«, som ligger og venter i bunken af læsestof.

Her er budskabet, at fremtidens succesfulde virksomheder »unbosser« deres måde at arbejde på. De gør en dyd ud af at involvere kunder og medarbejdere. Og skiller sig af med en svunden tids stive kontrolsystemer, der alligevel ikke længere er bæredygtige.

I DEN KOMMENDE UGE inviterer vi

til konferencen »Hard talk om image«, samtidig med at Berlingske Business Magasin udkommer med den store årlige imageanalyse. Foreløbig kan vi afsløre, at den stærke bestyrelsesformand, Michael Pram Rasmussen, er på forsiden.

På konferencen, som holdes tirsdag i Malterisalen hos Carlsberg, fortæller B&Os topchef, Tue Mantoni, hvordan det lykkedes for ham at forvandle Triumph til et nyt, moderne brand. Og om B&O.

Ikke lige Crazy Daisy-stilen, men det skal nok blive inspirerende alligevel.

-Linda Overgaard


App-krig om p-pladser
BILLIGPARK. I årevis har det været muligt at betale for parkering via mobiltelefonen pr. SMS eller app, men nu sker der noget nyt – både hvad angår teknologi og pris. Systemet ParkMan bliver nemlig lanceret med en parkeringsapp til smartphones i Danmark og skal tage konkurrencen op med EasyPark, der gennem ti år har været alene om mobil p-betaling. Bag ParkMan står Dan Høgdall, som også var medstifter af pristjek-tjenesten Mobileaks. Han forventer, at priserne på mobilparkering nu vil falde. ParkMan har været i brug i Helsinki i et år, og i første omgang har ParkMan aftaler på plads med Frederiksberg og Københavns kommuner. Om den nye p-app også kan holde udgiften til p-bøder nede, melder historien intet om. 

Kopier af sko koster kassen
DOM. Bestseller skal betale en erstatning på 2,5 millioner kroner. Det står klart, efter at Højesteret har slået fast, at Bestseller har kopieret to skomodeller af mærket New Balance. Et restparti skal nu overdrages til New Balance, så kopiskoene kan blive destrueret. Det amerikanske skofirmas advokat, Hanne Weywardt fra MAQS Law Firm, kalder dommen for principiel, idet erstatningen er nærmest historisk høj, uanset at New Balance havde forlangt en betydeligt højere sum på omkring 12 millioner kroner. De ulovlige kopier er solgt i Jack & Jones-butikker i en række lande. Den ene model er kopieret af en kinesisk leverandør, mens den anden er kopieret af Bestsellers egne designere.

Indbringende krydstogter
TURISTPLUS. De mange krydstogtskibes besøg i København er en guldrandet forretning. Krydstogt-turisterne kaster milliarder af sig i omsætning, viser nye og mere præcise beregninger fra konsulenthusene GP Wind og BREA samt Wonderful Copenhagen. Omsætningen fra skibene steg næsten 75 procent i 2011 i forhold til året før, og når også havnevirksomhedernes regnes med, så ryger omsætningen over en milliard kroner. Det svarer til, at krydstogtbranchen sikrer op imod 1.500 danske fuldtidsjob. Det er især de krydstogter, der begynder og slutter i København, der virkelig skæpper i kassen. Og turister, som lander her og går ombord i et krydstogtskib – eller tilsvarende går fra borde i København – bruger gennemsnitlig flere penge her end i andre europæiske byer. En anden årsag til, at krydstogt-turismen er så profitabel for København, er at der nu kommer flere og større skibe til byen. 

D’Angleterre lukket til 2013
ANSIGTSLØFTNING. Hotelbranchens fyrtårn på Kongens Nytorv holder lukket i længere tid end planlagt. Giftigt bly og en skrøbelig ejendom betyder, at den omfattende renovering trækker ud. Da den tidligere ejer, Remmen Fonden, overtog d’Angleterre i begyndelsen af 2011 efter et kort islandsk ejerskab, blev en genåbning bebudet i februar i år. Og for blot få uger siden forlød det, at dørene blev slået op sidst på året. De 123 værelser bliver efter renoveringen omdannet til 90, deriblandt 29 suiter. Niveauet bliver fortsat højt og femstjernet med priser fra 3.900 kroner per døgn og op til 43.900 kroner. Derfor dur det heller ikke at åbne hotellet i etaper. For med det prisniveau vil gæsterne forståeligt ikke finde sig i at bo op ad en byggeplads.

Gang i karriere og sport
MOTION. Selv om mange danskere i 30-års alderen har travlt med job og familie, så finder de i stigende grad tid til at dyrke sport og motion. Det viser en omfattende undersøgelse, som er foretaget på vegne af en række danske idrætsforbund. Der er flere og flere tilbud, blandt andet i kombination med arbejdet, så det er bare med at komme i gang. 64 procent af de voksne danskere dyrker da også regelmæssig sport eller motion.

Berlingske Business

Partnervirksomheder

Stort tak til alle virksomheder i ALT ANDET LIGEs partnerprogram. Hør mere om programmet, skriv til partner@altandetlige.dk