Boganmeldelse: Statistics for Non-Statisticians

Hvis man skulle bedømme denne bogs relevans for en polit på omslaget, ville man hurtigt forkaste enhver hypotese om relevans. Statistics for Non-Statisticians lyder som en bog, der ligger adskillelige niveauer under pensum på polit. At Altandetlige alligevel anmelder bogen skyldes til dels bogens orangegule farve og springeren på ryggen, der sender et tydeligt signal om høj kvalitet. Hovedårsagen er dog bogens forfatter Birger Stjernholm Madsen, der har undervist i statistik i adskillelige årtier. Som tidligere ekstern lektor og nu censor på studiet har han bedre indsigt i politters til tider manglende statistiske kundskaber end de fleste.

Hvis du er knivskarp i p-værdier, kan udlede teststørrelser i søvne og er helt med på det med den der normalfordeling, så er bogen umiddelbart ikke noget for dig. Birgers erfaring er dog, at det langt fra er alle politer, der har fået deres basale statistik ind på rygraden, og det koster dyrt ved eksamensbordet. Det hænder ofte, at vi kan redegøre for større økonometriske modeller, men når vi bliver bedt om at skrive en teststørrelse op eller forholde os til, hvornår vi forkaster nulhypotesen, så halter det kraftigt. I disse situationer ryster eksaminator og censor på hoved og karakteren rasler ned. Birger har efter eget udsagn mere end en gang tænkt: ”Bare de dog havde læst min bog!”

Hvad kan du lære af bogen?
Igennem bogens otte kapitler guides man igennem emner som normalfordelingen, fejlkilder og sammenligning af grupper. Forståelsen af stoffet understøttes af velvalgte og gennemarbejdede eksempler. Mens mange andre bøger om statistik ofte gør vold på data for at eksemplificere en teori, så er eksemplerne i Statistics for Non-Statisticians overraskende velvalgte og meget intuitive. Normalt er lærebøger i statistik domineret af definitioner, sætninger, korollarer og tekniske beviser. I Statistics for Non-Statisticians er det derimod anvendelsen af stoffer, der er sat i højsædet.

Birgers mange års erfaring med at undervise og formidle statistik kommer klart til udtryk gennem hele bogen. Formålet med med Statistics for Non-Statisticians er at formidle statistisk metode til almindelige mennesker, der ikke bekymrer sig om beviser for store tals lov, eller hvornår en estimator er efficient. Bogen lærer dig den praktiske tilgang til tosidede teststørelser, frekvenstabeller, binominalfordelinger og lignende, men det meste af den teoretiske baggrund skal du finde andetsteds.

Skal du læse bogen?
Hvis du elsker at nørde med strukturel mikroøkonometri eller kan din Woolridge til fingerspidserne, så har du højst sandsynlig også styr på alt denne bog kan lærer dig. Hvis du derimod ikke finder frihedsgrader særlige befriende eller mener, at du er ekskluderet fra foreningsmængden, så kan denne bog måske være det, som du står og mangler. Hvis selv den mest basale statistik volder dig store kvaler, så er bogen endda en af de bedste håndsrækninger, du kan tænke dig. For alle andre bliver bogen ikke meget mere end et nyttigt opslagsværk, hvis man på en hurtig og intuitiv måde skal have støvet sin grundlæggende anvendte statistik af.

Inden du stormer ned i boghandlen, så har Birger givet Altandetlige.dk et eksemplar af bogen. Det eksemplar trækker vi lod om blandt dem, der kommenterer artiklen med et ”Jeg vil gerne have bogen” inden tirsdag d. 4. oktober kl. 12.00.

Partnervirksomheder

Stort tak til alle virksomheder i ALT ANDET LIGEs partnerprogram. Hør mere om programmet, skriv til partner@altandetlige.dk