Cand.polit som konsulent med speciale i prissætning

Incentive er et af Danmarks konsulenthuse, som blandt andet arbejder med prissætning. 

Vi har stillet Incentives prissætningsekspert, Casper Mønsted, nogle spørgsmål, der giver dig et indblik i, hvad det vil sige at arbejde med prissætning, og hvorfor det kan være vigtigt. 

Hvad er din baggrund, og hvordan kom du til at arbejde med prissætning?
Jeg er uddannet cand.polit., og jeg var på studiet særligt interesseret i anvendelsesorienterede mikrofag som industriøkonomi, adfærdsøkonomi og samfundsøkonomi. I mit første job efter studiet lavede jeg primært samfundsøkonomiske analyser, hvor et vigtigt element er at forstå og kvantificere forbrugergevinster. 

De metoder, jeg lærte her, var et godt fundament for at arbejde med prissætning. Og da to tidligere kolleger stiftede Incentive og spurgte, om jeg ville starte hos dem og arbejde mere med prissætning, var jeg ikke i tvivl om, at det kunne være spændende.

Hvad laver man, når man arbejder med prissætning?

Meget af det arbejde, jeg laver som pricingkonsulent handler om at forstå, hvordan produkterne skaber værdi for kunderne, og bruge den viden til at sætte bedre priser. 

I praksis er der mange forskellige måder at indsamle og behandle information, der giver virksomhederne mulighed for at træffe bedre beslutninger. Det kan fx være analyse af virksomhedens egne transaktionsdata, spørgeskemateknikker til at forstå kundernes præferencer, kortlægning af konkurrentpriser eller kundeinterviews. 

Det vigtigste for os er ikke så meget metoden, men at vi bedst muligt får frembragt viden, der gør det muligt for vores kunde at træffe beslutninger på baggrund af fakta i stedet for mavefornemmelser. Analyse er altså en central del af det, jeg laver, men det er langt fra det eneste. 

For det første er det selvfølgelig helt afgørende, at vi forstår kundernes udfordringer. Når vi gør det, er vi sikre på, at det er det rigtige problem, vi hjælper dem med at løse. Det kræver, at man er god til at lytte og stille de rigtige spørgsmål. Det er også vigtigt at kunne forklare, hvad resultaterne betyder, og hvordan kunderne kan bruge dem. Her er formidling og kommunikation meget afgørende. 

Hvorfor er det vigtigt for virksomheder at fokusere på prissætning? 

Alle virksomheder skal sætte priser. Det gælder, uanset om de sælger produkter eller services, og om de sælger til forbrugere eller virksomheder. 

Den rigtige pris er en af de hurtigste og mest effektive måder at øge virksomhedens overskud på. Det er flere og flere virksomheder blevet opmærksomme på, og vi oplever derfor et stigende fokus på prissætning som en selvstændig disciplin. 

Derudover har udbredelsen af e-handel givet større transparens i priserne, og det sætter prissætningen under pres i mange virksomheder. Når det bliver nemmere for kunderne at finde ud af, om en pris er konkurrencedygtig, så betyder det, at virksomhederne skal være mere præcise i deres strategiske overvejelse om prissætning på tværs af kundesegmenter, landegrænser osv. 

Hvorfor synes du, at det er spændende at arbejde med prissætning?

Noget af det spændende ved prissætning er, at det på den ene side er et meget snævert og specialiseret område og på den anden side dækker over mange forskellige discipliner og fagområder. 

Jeg kan derfor få lov til at please mit økonom-nørde-gen og trække på viden om alt fra industriøkonomi, mikroøkonomi og adfærdsøkonomi. Samtidig skal jeg indgå i tæt dialog med ledelsen i virksomheder, der bruger vores input til at lave ændringer, der rent faktisk virker i praksis. Den vekslen mellem specialist og generalist betyder, at mit job er meget afvekslende.


Vil du vide mere om prissætning?

Læs mere om prissætning på Incentives website: http://www.incentive.dk/service/prissaetning/, hvor du også kan downloade bogen Ny prissætning 

Har du lyst til at arbejde som konsulent?

Hvis du går med tanker om at arbejde som konsulent, når du er færdig, kan du komme godt fra start ved at søge et studiejob som juniorkonsulent hos Incentive. Læs mere her: http://www.incentive.dk/karriere/send-uopfordret-ansoegning/


Virksomheder

Faktaboks

Incentive blev stiftet i 2008 og er i dag et af Nordens førende økonomiske konsulenthuse. 

Incentive udbyder konsulentydelser inden for 7 områder, heriblandt prissætning. 

Incentive fjerner gætværk fra beslutninger og hjælper bl.a. kunder som Novo Nordisk, Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, Zebra (Tiger), DI etc.

Partnervirksomheder

Stort tak til alle virksomheder i ALT ANDET LIGEs partnerprogram. Hør mere om programmet, skriv til partner@altandetlige.dk