Finalearrangement: Analytics Specialepris

Efter en hel dag med Mandatory Assignment 3 i Økonometri B og masser af arbejde i SAS, tager jeg til Købmagergade for at blive opmuntret. Finalearrangementet i konkurrencen om ”Analytics Specialepris” afholdes hos SAS, og fem finalister skal i dag overbevise dommerpanelet om, at deres speciale fortjener prisen. Præmien til vinderen er ikke mindre end 10.000 kroner samt et møde Jim Goodnight, grundlægger af SAS og nu Chief Executive Officer den 15. maj i det nøje planlagte tidsrum 11.10-11.28.

Efter vi har fået alle på plads tager Ane Gerken, Acedemic program maneger, imod os og præsenterer dommerpanelet:

Anne Olesen - Analytics Konsulent, SAS Institute
Kaare Brandt Petersen - Projektchef, SAS Institute
David B. Earle - Visuel konsulent, Braintrust

Inden vi får lov at høre de om de 5 specialer, går Anne Olesen som en del af dommerpanelet til talerstolen - og fortæller lidt om, hvad de har kigget på i udvælgelsesprocessen.
Prisen for bedste Analytics speciale går til et projekt, som på en nyskabende og opfindsom måde arbejder med kvantitativ metode som en central del af specialet. Der bliver også lagt vægt på formidling, visuel fremstilling, samt veldokumenteret litteratur arbejde. Efter Anne Olesen har fortalt, er det tid til at løsne lidt op i den lidt trykkede og nervøse stemning. Finalisterne får alle 5 minutter til at overbevise dommerne om, at deres speciale fortjener første pladsen.

Kasper K. Christensen, Marketing, Aarhus Universitet
Mining the wisdom of the crowds: Detecting new product ideas by text mining and machine learning techniques.

Ditte Larsen og Elisabeth Thomsen, Statskundskab, Københavns Universitet
Politisk deltagelse på Facebook: En virtuel markedsplads med en udemokratisk ordfører

Piotr Sapiezynski, DTU Compute
Measuring patterns of human behavior through fixed-location sensors

Thora Majlund Kjærulff, Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet
Geografiske mønstre i incidente tilfælde af akut myokardieinfarkt i Danmark – et studie med anvendelse af rumlig statistik og med fokus på socioøkonomiske forskelle

Anders Munk-Nielsen, Økonomi, Københavns Universitet
Diesel cars and environmental policy

Selvom jeg, som studerende på andet år, ikke forventede at forstå særligt meget af præsentationerne, er finalisterne ikke kun skarpe og lidt små stressede i deres 5 minutter – men også gode til at få de 30 gæster til at forstå deres speciale. Det betød slides med robotter, som skal finde guld i minen. Slides med fjernstyret biler, som bør være grønne. Præsentationer med både flotte grafer og plads til lidt humor undervejs. Helt forpustet efter 25 minutter med fart på, er det tid til næste fase. Mens dommerne beslutter sig, spiser vi en bid mad, men så er vi ellers også klar til prisoverrækkelsen.  

3. pladsen - 2000 kroner og en buket blomster, 
Kasper K. Christensen, Marketing, Aarhus Universitet
2. pladsen – 3000 kroner og en buket blomster:
Piotr Sapiezynski, DTU Compute
1. pladsen – 10.000 kroner, en buket blomster og mulighed for at hilse på Jim Goodnight:
Anders Munk-Nielsen, Økonomi, Københavns Universitet

Dommerpanelet begrunder valget af Anders Munk-Nielsens speciale med, at det behandler data på spændende måder, det er nyskabende, innovativt og meget gennemarbejdet. Et stort tillykke til cand.polit og Altandetlige.dk-bruger Anders Munk-Nilsen, som bagefter kunne afsløre at præmien nok skal gå til en tur til Bali. Lige for nu er han PhD studerende på 4+4 ordningen, og så glæder han sig selvfølgelig til sine 18 minutter med grundlæggeren af SAS den 15. maj. 


Virksomheder

Partnervirksomheder

Stort tak til alle virksomheder i ALT ANDET LIGEs partnerprogram. Hør mere om programmet, skriv til partner@altandetlige.dk