LaTeX 102: Et skridt videre

I sidste omgang af LaTeX-serien her p\u00E5 Altandetlige.dk<\/a> kiggede vi p\u00E5 hvordan man installerer LaTeX og hvordan man opretter et simpelt dokument. Hvis du gerne vil l\u00E6re LaTeX, men ikke s\u00E5 den f\u00F8rste artikel, vil jeg anbefale at kigge det f\u00F8rst. Vi kiggede lidt p\u00E5 pakker, milj\u00F8er og lidt formatering af matematik. Denne gang forts\u00E6tter direkte ad samme sti, og i slutningen af dette afsnit vil du v\u00E6re i stand til at g\u00F8re langt de fleste ting du plejer at bruge i Word. Skrive ligninger over flere linjer, formattere tekst i matematikmilj\u00F8er, lave fodnoter, inds\u00E6tte billeder, tabeller og s\u00E5 videre. <\/p>\r\n\r\n

I faktaboksen har jeg samlet nogle links, som sidste gang blev n\u00E6vnt i kommantarsporet. Hvis I har flere gode r\u00E5d eller links, s\u00E5 husk at skrive dem nederst p\u00E5 siden i en kommantar.<\/p>\r\n\r\n

F\u00F8r vi g\u00E5r igang igen, vil jeg bem\u00E6rke, at der i denne artikel ikke vil blive brugt plads p\u00E5 at skrive ting som documentsclass, usepackage og s\u00E5 videre op (teknisk set kalder vi alt f\u00F8r \\begin{document} for pr\u00E6amblen). Hvis der st\u00E5r et stykke kode, er det s\u00E5ledes underforst\u00E5et, at vi bruger de samme pakker - medmindre pr\u00E6amblen er med, s\u00E5 vil det v\u00E6re fordi der er en \u00E6ndring.<\/p>\r\n\r\n

Fremh\u00E6vet matematik<\/b><\/p>\r\n\r\n

Vi sluttede sidste gang med at skrive en linje fremh\u00E6vet matematik. Et dokument hvor al matematik st\u00E5r i selve teksten bliver meget tungt at l\u00E6se. Fremh\u00E6vet matematik er derfor en meget nyttig ting at kunne benytte. Vi brugte equation-milj\u00F8et, som fremh\u00E6vede vores linje matematik, og tilknyttede et nummer. Betragt Eksempel 1, hvor vi starter et lignende sted.<\/p>\r\n \r\n\r\n

% Eksempel 1: Matematik over flere linjer 1\r\n\\documentclass[article, a4paper]{memoir}\r\n\\usepackage[latin1]{inputenc}\r\n\\usepackage[danish]{babel}\r\n\\usepackage[T1]{fontenc}\r\n\\usepackage{amsmath,amssymb}\r\n\r\n\\begin{document}\r\n\\chapter{To ligninger i to ubekendte}\r\nDet kan ofte v\u00E6re super sp\u00E6ndende at l\u00F8se en ligning med en ubekendt, s\u00E5som f\u00F8lgende:\r\n\\begin{equation}\r\na+5=10\r\n\\end{equation}
\r\n\r\nDet er dog ikke altid nok til at l\u00F8se alle vores problemer. Derfor kan vi ogs\u00E5 f\u00E5 brug for at skulle l\u00F8se to ligninger med to ubekendte:
\r\n\\begin{equation}
\r\na+b=0, a-b=0
\r\n\\end{equation}
\r\n\\end{document}<\/pre>\r\n \r\n

Selvom ovenst\u00E5ende viser to ligninger med to ubekendte, er det ikke en specielt k\u00F8n l\u00F8sning. Is\u00E6r hvis vi \u00F8nsker at vise flere end to ligninger i tr\u00E6k eller l\u00E6ngere ligninger. Vi har brug for en m\u00E5de at dele ligningerne op p\u00E5 flere linjer. Den f\u00F8rste, interimistiske metode er illustreret i Eksempel 2. Tankegangen er, at hvis et equation-milj\u00F8 skaber en linje fremh\u00E6vet matematik, m\u00E5 to equation-milj\u00F8er skabe to linjer fremh\u00E6vet matematik.<\/p>\r\n \r\n\r\n

% Eksempel 2: Matematik over flere linjer 2\r\n\\begin{document}\r\n\\chapter{To ligninger i to ubekendte}\r\nDet kan ofte v\u00E6re super sp\u00E6ndende at l\u00F8se en ligning med en ubekendt, s\u00E5som f\u00F8lgende:\r\n\\begin{equation}\r\na+5=10\r\n\\end{equation}
\r\n\r\nDet er dog ikke altid nok til at l\u00F8se alle vores problemer. Derfor kan vi ogs\u00E5 f\u00E5 brug for at skulle l\u00F8se to ligninger af to ubekendte:
\r\n\\begin{equation}
\r\na+b=0
\r\n\\end{equation}
\r\n\\begin{equation}
\r\na-b=0
\r\n\\end{equation}
\r\n\\end{document}<\/pre>\r\n \r\n

Pr\u00F8v at k\u00F8re ovenst\u00E5ende. Bevares - det virker da. Det er faktisk ikke helt d\u00E5rligt. Vi fik delt vores matematik op p\u00E5 flere linjer, hver linje har sit nummer og linjerne er endda placeret p\u00E6nt i forhold til hinanden. Det sidste er dog et tilf\u00E6lde. Pr\u00F8v at s\u00E6tte nogle flere karakterer ind i anden linje s\u00E5 der for eksempel st\u00E5r a-b+a-a+b-b=0. Hvis vi gerne vil have lighedstegnene til at v\u00E6re afstemt i forhold til hinanden, m\u00E5 vi have fat i et nyt milj\u00F8. Det ville desuden v\u00E6re rart at slippe for et nyt milj\u00F8 til hver eneste linje.<\/p>\r\n\r\n

Align-milj\u00F8et<\/strong><\/p>\r\n\r\n

I forrige artikel indl\u00E6ste vi nogle af AMS-pakkerne. Dette var naturligvis ikke tilf\u00E6ldigt; vi f\u00E5r brug for dem nu. De k\u00E6re amerikanske matematikere er selvf\u00F8lgelig forf\u00E6ngelige ligesom alle andre her i verden. De har derfor givet os en masse v\u00E6rkt\u00F8jer til at f\u00E5 vores matematik til at se p\u00E6n ud. Et af disse v\u00E6rkt\u00F8jer er align-milj\u00F8et. Align-milj\u00F8et har flere fordele i forhold til equation-milj\u00F8et. F\u00F8rst og fremmest giver det adgang til en linjeskiftkommando \\\\. Dern\u00E6st f\u00E5r vi mulighed for at placere vores linjer i forhold til hinanden, istedet for de bare bliver centreret. Lad os gentage Eksempel 2, men denne gang bruger vi align-milj\u00F8et, og vi erstatter linjen a-b=0 med a-b+a-a+b-b=0. Resultatet ses i Eksempel 3 - pr\u00F8v at k\u00F8re dette igennem din LaTeX-fortolker.<\/p>\r\n \r\n\r\n

% Eksempel 3: Matematik over flere linjer 3
\r\n\\begin{document}
\r\n\\chapter{To ligninger i to ubekendte}
\r\nDet kan ofte v\u00E6re super sp\u00E6ndende at l\u00F8se en ligning med en ubekendt, s\u00E5som f\u00F8lgende:
\r\n\\begin{equation}
\r\na+5=10
\r\n\\end{equation}
\r\n\r\nDet er dog ikke altid nok til at l\u00F8se alle vores problemer. Derfor kan vi ogs\u00E5 f\u00E5 brug for at skulle l\u00F8se to ligninger af to ubekendte:
\r\n\\begin{align}
\r\na+b&=0\\\\
\r\na-b+a-a+b-b&=0
\r\n\\end{align}
\r\n\\end{document}<\/pre>\r\n \r\n

L\u00E6g m\u00E6rke til, at vi kun bruger et milj\u00F8 til begge linjer, og de to linjer er afstemt i forhold til hinanden. For det f\u00F8rste brydes en linje med to gange backslash, \\\\. I dette eksempel har vi kun lavet et linjebrud, men vi kunne sagtens have skrevet tre linjer p\u00E5 samme m\u00E5de. For det andet placeres linjerne p\u00E5 en s\u00E5dan m\u00E5de, at &-tegnene placeres p\u00E5 den samme lodrette linje ned igennem siden. Det hele vil blive centreret, men p\u00E5 en m\u00E5de s\u00E5 ligningerne afstemmes ud fra hvor vi har placeret &-tegnene. Vi kunne for eksempel ogs\u00E5 have placeret dem i starten af hver linje, og s\u00E5 ville vi f\u00E5 noget lignende f\u00F8lgende.<\/p>\r\n\r\n

<\/p>\r\n\r\n

Tekst i matematikken<\/b><\/p>\r\n\r\n

Af og til kan det v\u00E6re nyttigt at komme med en kort kommentar p\u00E5 samme linje som en ligning. Det kan v\u00E6re en henvisning til en tidligere ligning, en side i en bog eller noget helt tredje. I Eksempel 4 har vi blot oprettet en ny lodret linje, som vi vil have placeret noget indhold efter, ved at inds\u00E6tte endnu et &-tegn i hver linje. Det, som kommer efter &-tegnet i hver linje, bliver placeret efter samme lodrette linje. Det f\u00F8rste &-tegn angiver den f\u00F8rste lodret linje (r\u00F8d steg i illustrationen), det n\u00E6ste angiver den n\u00E6ste linje (bl\u00E5 streg) og s\u00E5 videre. Det er vigtigt, selvom der ikke st\u00E5r noget efter alle &-tegnene, at der er pr\u00E6cist lige mange &-tegn i hver linje, ellers vil du f\u00E5 en fejl. LaTeX (med amsmath-pakken) vil fors\u00F8ge at fordele disse linjer p\u00E6nt over tekstbredden p\u00E5 siden.<\/p>\r\n\r\n

<\/p>\r\n \r\n\r\n

% Eksempel 4: Tekst i align 2
\r\n\\begin{document}
\r\n\\chapter{To ligninger i to ubekendte}
\r\nDet kan ofte v\u00E6re super sp\u00E6ndende at l\u00F8se en ligning med en ubekendt, s\u00E5som f\u00F8lgende:
\r\n\\begin{equation}
\r\na+5=10
\r\n\\end{equation}
\r\n\r\nDet er dog ikke altid nok til at l\u00F8se alle vores problemer. Derfor kan vi ogs\u00E5 f\u00E5 brug for at skulle l\u00F8se to ligninger af to ubekendte:
\r\n\\begin{align}
\r\na+b&=0 &\\\\
\r\na-b+a-a+b-b&=0 &fra side 266
\r\n\\end{align}
\r\n\\end{document}<\/pre>\r\n \r\n

S\u00E5 langt s\u00E5 godt. Teksten er dog ikke specielt p\u00E6nt formatteret. Dette skyldes bogstaver skrives med kursiv i align-milj\u00F8et (ogs\u00E5 i equation og mellem $-tegn), samt s\u00E5kaldt white space bliver ignoreret. White space er for eksempel mellemrum og indryk ved brug af tab-tasten (de to modsatrettede pile) p\u00E5 dit tastatur. For at f\u00E5 vores text formatteret normalt, skal vi bruge en kommando med et meget opfindsomt navn: \\text. I Eksempel 5 ses hvordan kommandoen bruges. Efter \\text-kommandoen kommer to tuborg-klammer: { }. Disse skal forst\u00E5es s\u00E5ledes, at alt imellem { og } er omfattet af kommandoen forinden - i dette tilf\u00E6lde \\text, som formatterer inputtet som almindelig tekst. Vi s\u00E5 ogs\u00E5 denne brug i kommandoen \\chapter, hvor alt i mellem { og } var titlen p\u00E5 afsnittet, i \\documentclass, \\usepackage og s\u00E5 videre.<\/p>\r\n \r\n\r\n

% Eksempel 5: Tekst i align 2\r\n\\documentclass[article, a4paper]{memoir}
\r\n\\begin{document}
\r\n\\chapter{To ligninger i to ubekendte}
\r\nDet kan ofte v\u00E6re super sp\u00E6ndende at l\u00F8se en ligning med en ubekendt, s\u00E5som f\u00F8lgende:
\r\n\\begin{equation}
\r\na+5=10
\r\n\\end{equation}
\r\n\r\nDet er dog ikke altid nok til at l\u00F8se alle vores problemer. Derfor kan vi ogs\u00E5 f\u00E5 brug for at skulle l\u00F8se to ligninger af to ubekendte:
\r\n\\begin{align}
\r\na+b&=0 &\\\\
\r\na-b+a-a+b-b&=0 &\\text{fra side 266}
\r\n\\end{align}\r\n\\end{document}<\/pre>\r\n \r\n

Ved at k\u00F8re koden fra Eksempel 5 b\u00F8r du f\u00E5 et fint resultat.<\/p>\r\n\r\n

Mere matematik<\/b><\/p>\r\n\r\n

Som stud. polit. vil du oftest f\u00E5 brug for at skrive ligninger, som indeholder mere end blot plus, minus, ligheder og uligheder. Disse tegn kan ellers umiddelbart findes p\u00E5 et helt almindeligt QWERTY-tastatur, og kr\u00E6ver derfor ikke s\u00E6rlige kommandoer. Denne artikel kunne hurtigt blive 20-30 A4 sider i omfang, hvis alle tingene fra LaTeX, med og uden AMS-pakkerne, skulle gennemg\u00E5s, og derfor vil jeg anbefale at bruge google flittigt. Nogle helt basale ting er dog fine lige at f\u00E5 p\u00E5 plads. Vores dokument-setup vil blive bibeholdt, og i Eksempel 6 er en masse matematikformattering vist. Hvis du gemmer eksemplet i en mappe, og k\u00F8rer LaTeX-fortolkeren, vil du fremover have mulighed for at kigge det endelige PDF-dokument igennem efter den type matematikformattering du skal bruge, og s\u00E5 g\u00E5 tilbage i koden, og se hvordan det g\u00F8res. S\u00E5 i ren Inception-stil, er Eksempel 6 en guide i guiden.<\/p>\r\n \r\n\r\n

% Eksempel 6: Mere matematik\r\n\\begin{document}\r\n\\chapter{Mere matematik}\r\nDer findes mange matematiske formateringsmuligheder, som man ofte tager for givet n\u00E5r man skriver i h\u00E5nden. Lad os starte med at skrive en br\u00F8k:\r\n\\begin{align}\r\n\\frac{\\text{T\u00E6ller}}{\\text{N\u00E6vner}}\r\n\\end{align}\r\nDenne kommando vil man typisk ogs\u00E5 bruge n\u00E5r man differentierer. Skal man for eksempel differentiere $f(x,y)$ partielt med hensyn til $x$, vil man kunne g\u00F8re det p\u00E5 f\u00F8lgende m\u00E5de:\r\n\\begin{align}\r\n\\frac{\\partial f(x,y)}{\\partial x}\r\n\\end{align}\r\nEn ting man oftest vil f\u00E5 brug for er, at formatere eksponenter eller s\u00E5kaldte subscripts:\r\n\\begin{align}\r\n&\\text{Eksponent}: x^y\\\\\r\n&\\text{Subscript}: x_i\r\n\\end{align}\r\nLigesom man skal differentiere nogen gange, skal man ogs\u00E5 integrere. Dette g\u00F8res p\u00E5 f\u00F8lgende m\u00E5de:\r\n\\begin{align}\r\n\\int 4x+2x^2 dx\r\n\\end{align}\r\nMen vi kan forbedre dette markant ved at tr\u00E6kke udtrykket vi skal integrere lidt t\u00E6ttere p\u00E5 integralet med \\textbackslash!, skrive d'et s\u00E5 det adskilles fra en mulig variabel med navnet $d$ med kommandoen \\textbackslash mathrm, og skubbe den sidste del lidt v\u00E6k med \\textbackslash ,:\r\n\\begin{align}\r\n\\int \\! 4x+2x^2 \\, \\mathrm{d}x\r\n\\end{align}\r\nSidst men ikke mindst bruger vi samme metode, som da vi skulle lave eksponenter og subscripts, til at s\u00E6tte gr\u00E6nser p\u00E5 vores ubestemte integrale, og f\u00E5 et bestemt i stedet: \r\n\\begin{align}\r\n\\int^{k_2}_{k_1} \\! 4x+2x^2 \\, \\mathrm{d}x\r\n\\end{align}\r\nDet kan n\u00E6vnes, at summationsudtryk laves p\u00E5 samme m\u00E5de som integraler: \r\n\\begin{align}\r\n\\sum^N_{n=1}.\r\n\\end{align}\r\n\\end{document}<\/pre>\r\n 

I dokumentet ovenfor, lagde du m\u00E5ske m\u00E6rke til, at der blev brugt \\textbackslash for at skrive et \\ i den almindelige tekst. \u00C5rsagen er selvf\u00F8lgelig, at  \\ i LaTeX bruges til at starte en kommando, og derfor vil du f\u00E5 en fejl, hvis du bare skriver \\. Der er flere tegn, som er reserveret LaTeXs interne virke, og derfor har de en kommando tilknyttet. For eksempel skal ogs\u00E5 et dollartegn skrives som \\$, procenttegn skrives \\%, tilde som \\~ og s\u00E5 videre. Pr\u00F8v dig frem eller s\u00F8g p\u00E5 google hvis der er et tegn du ikke kan skrive. Ellers kan du altid sp\u00F8rge i en kommentar til artiklen eller i vores forum.<\/p>\r\n\r\n

Bem\u00E6rk ogs\u00E5, at der i sum-formatteringen bruges Tuborgklammer til at f\u00E5 n=1 til at st\u00E5 nedenunder sumtegnet. Turborgklammerne angiver, som tidligere beskrevet, at det, som st\u00E5r imellem klammerne, skal tilknyttes den senest kaldte kommando. Dette g\u00E6lder ogs\u00E5 kommandoer som ^ og _ i matematikformatinger (mathmode i LaTeX-sprog). S\u00E5ledes giver:
\r\n\r\n<\/p>

f(x)=x^a+b\r\n\r\n<\/pre>\r\n\r\n

<\/p>\r\n

Ikke et x opl\u00F8ftet i summen af a og b, men et x opl\u00F8ftet i a og til dette l\u00E6gges der s\u00E5 b til. Pr\u00F8v selv at skrive dette ind i et dokument. Den korrekte m\u00E5de, som ogs\u00E5 g\u00E6lder for fodtegn _, er:<\/p>

<\/p>

=x^{a+b}\r\n<\/pre>

<\/p>Fodnoter<\/b>\r\n

En ofte anvendt mulighed for at formatere tekst er brugen af fodnoter. Fodnoter kan v\u00E6re et fint v\u00E6rkt\u00F8j, og det er derfor nyttigt at vide, hvordan man bruger dem. Kommandoen til at frembringe en fodnote er meget simpel: <\/p>\r\n\r\n\r\n

\\footnote[tal]{Fodnotens tekst placeres her}<\/pre>\r\n \r\n

L\u00E6g m\u00E6rke til, at man kan skrive et bestemt tal, for eksempel 45, imellem [ og ]. Udelades denne del af kommandoen, vil man blot f\u00E5 et fodnotenummer, som er en h\u00F8jere end det sidst anvendte. Betragt Eksempel 7.<\/p>\r\n \r\n\r\n

% Eksempel 7: Fodnoter\r\n\\begin{document}\r\n\\chapter{\u00D8konomi}\u00D8konomisk teori handler om hvorfor nogle lande er rige og andre fattige.\\fodnote{Der er vidst nogle flere nuancer, men jeg kan ikke huske dem}\r\n\\end{document{document}<\/pre>\r\n \r\n

Den store fordel her er selvf\u00F8lgelig, at hvis man fortryder placeringen af fodnoten, s\u00E5 rykker man bare den lille tekststump, som har med fodnoten at g\u00F8re, og s\u00E5 ordner LaTeX resten. Dette er netop en af fordelene ved at bruge LaTeX. Forfatteren skal blot bekymre sig om indholdet, og hvilken type tekst man skriver (overskrift, br\u00F8dtekst, fodnote, matematik, ...), fort\u00E6lle det til LaTeX (\\chapter, \\footnote, matematikmilj\u00F8erne, ...) og s\u00E5 g\u00E5r det (i de fleste tilf\u00E6lde) godt.
\r\n
\r\nSlutnoter<\/i>
\r\n Der bliver nogle steder anvendt slutnoter i stedet for fodnoter. Disse kan naturligvis ogs\u00E5 frembringes ved brug af LaTeX. Det kr\u00E6ver dog en ekstra pakke, som har et meget logisk navn:<\/p>\r\n \r\n\r\n

 \\usepackage{endnotes}<\/pre>\r\n \r\n

Slutnoter bruges p\u00E5 stort set samme m\u00E5de som fodnoter. Man skal blot yderligere angive hvor slutnoterne skal st\u00E5. Det kan virke lidt m\u00E6rkeligt hvis man er vant til alt sker automatisk, men fordelen er jo selvf\u00F8lgelig, at man meget nemt selv kan bestemme placeringen af disse. For eksempel skal de m\u00E5ske ikke st\u00E5 p\u00E5 sidste side, men f\u00F8r et register, ordforklaring eller lignende. Slutnoterne inds\u00E6ttes ved kommandoen:<\/p>\r\n \r\n\r\n

 \\theendnotes<\/pre>\r\n Dette vil frembringe en liste over slutnoterne med overskrift \"Notes\". Fin l\u00F8sning hvis man skriver et engelsk dokument, men lidt \u00E6rgerligt hvis man skriver dansk.  \r\n

Det n\u00E6ste afsnit er lidt LaTeX-teknisk, s\u00E5 hvis du bare vil vide hvad du skal kopiere ind i dit dokument for at \u00E6ndre \"Notes\" til \"Slutnoter\", s\u00E5 spring til Eksempel 8.<\/i><\/p>\r\n\r\n

Titlens navn bliver frembragt ved, at endnotes-pakken bruger en kommando, som den selv har defineret: \\notesname. Denne kommando bliver defineret n\u00E5r du indl\u00E6ser pakken endnotes, og du kan ogs\u00E5 selv bruge den overalt i dokumentet, pr\u00F8v det eventuelt. N\u00E5r du skriver \\theendnotes i dit LaTeX-dokument, bruger du en anden kommando endnotes har defineret, og den g\u00F8r noget lignende:<\/p>\r\n\r\n

Lav en ny overskrift uden tal (ligesom \\chapter*{} ville g\u00F8re) -> Inds\u00E6t kommandoen \\notesname imellem {} -> Lav en liste -> Indl\u00E6s antallet af slutnoter (N) -> Indl\u00E6s slutnote 1 hvis 1< N+1 -> Indl\u00E6s slutnote 2 hvis 2<N+1 -> ... -> Indl\u00E6s slutnote N - Slut liste.<\/p>\r\n\r\n

Det er klart, at kommandoen \\notesname bliver anvendt som en del af kommandoen \\theendnotes. Vi skal blot \u00E6ndre hvad \\notesname g\u00F8r. Dettes g\u00F8res ved \\renewcommand-kommandoen. P\u00E5 nuv\u00E6rende tidspunkt returnerer \\notesname bare strengen \"Notes\", men vi vil gerne \u00E6ndre denne streng til \"Slutnoter\". Hvis du har l\u00E6st med i dette afsnit kan du sikkert selv regne ud hvad der sker i Eksempel 8.<\/p>\r\n \r\n\r\n

% Eksempel 8: Slutnoter\r\n\\documentclass[article, a4paper]{memoir}\r\n\\usepackage[latin1]{inputenc}\r\n\\usepackage[danish]{babel}\r\n\\usepackage[T1]{fontenc}\r\n\\usepackage{amsmath,amssymb}\r\n\\usepackage{endnotes}\r\n
\r\n\\renewcommand{\\notesname}{Slutnoter}\r\n\\begin{document}\r\n\\chapter{\u00D8konomi}\r\n\u00D8konomisk teori handler om hvorfor nogle lande er rige og andre fattige.\\endnote{Der er vidst nogle flere nuancer, men jeg kan ikke huske dem}\r\n\r\n\\theendnotes\r\n\\end{document}
\r\n\r\n<\/pre>\r\n \r\n

Grafik<\/b>
\r\n<\/p>\r\n\r\n

Det er oftest fordelagtigt, som \u00F8konom, at illustrere pointer med grafik. Det kan for eksempel v\u00E6re en graf over antallet af pigeb\u00F8rn, som bliver d\u00F8bt Amalie, eller andre relevante samfunds\u00F8konomiske udviklinger. Klik her<\/a> for at hente en graf vi vil bruge i f\u00F8lgende eksempel.<\/p>\r\n\r\n

Grafen viser hvor mange personer, som bliver d\u00F8bt Amalie om \u00E5ret. Denne graf vil mange af jer sikkert gerne kunne pr\u00E6sentere i n\u00E6ste SAMF-aflevering eller \u00F8velsespapir, og heldigvis er metoden simpel. F\u00F8rst skal vi bruge endnu en pakke - graphicx. Brug den s\u00E6dvanlige kommando til at indl\u00E6se pakken. Gem billedet i samme mappe som jeres .tex-dokument, og brug f\u00F8lgende kommando:<\/p>\r\n\r\n\r\n

\\includegraphics{amalie}<\/pre>\r\n\r\n

K\u00F8r din fortolker, og l\u00E6g m\u00E6rke til, at grafen inkluderes. Der er dog et lille problem: st\u00F8rrelsen. Grafen skal naturligvis ikke flyde langt ud over siden, og derfor skal vi justere st\u00F8rrelsen p\u00E5 billedet. Dette g\u00F8res lettest ved at justere bredden. G\u00F8r vi dette, vil graphicx selv regne den passende h\u00F8jde ud. Metoden er som f\u00F8lger:<\/p>\r\n\r\n\r\n

\\includegraphics[width=\\textwidth]{amalie}<\/pre>\r\n\r\n

Som du m\u00E5ske kan regne ud, har vi tilf\u00F8jet valgmuligheden width. <\/i>Denne angiver naturligvis hvor bredt billedet skal v\u00E6re. N\u00E5r du beder LaTeX-fortolkeren om at k\u00F8re kommandoen \\textwidth, svarer det til at bede den om at finde ud af hvor bred din br\u00F8dtekst er, og skrive bredden der hvor du har skrevet kommandoen \\textwidth. Det er selvf\u00F8lgelig ogs\u00E5 muligt at skrive width=50mm eller lignende, hvis du ved dit billede skal v\u00E6re 5 cm bredt. Husk p\u00E5 vi har defineret papirst\u00F8rrelsen som A4, s\u00E5 hvor meget 5cm fylder p\u00E5 sk\u00E6rmen er faktisk veldefineret.<\/p>\r\n\r\n

Bem\u00E6rk jeg har anvendt en skalarbar graf. Jeg har gemt et diagram fra Excel som PDF, og derfor ser grafen ogs\u00E5 p\u00E6n ud efter vi har \u00E6ndret st\u00F8rrelsen. Havde det v\u00E6ret en bitmap-fil (JPG, PNG, GIF, ...) ville resultatet m\u00E5ske ikke blive lige s\u00E5 p\u00E6nt, og man ville med fordel kunne tilpasse sit billedes st\u00F8rrelse p\u00E5 forh\u00E5nd. Lidt trial-and-error er typisk n\u00F8dvendigt her, da du m\u00E5ske senere v\u00E6lger at \u00E6ndre p\u00E5 marginernes st\u00F8rrelser (og dermed ogs\u00E5 br\u00F8dtekstens bredde, alt andet lige).<\/p>\r\n\r\n

En stud. polit. er naturligvis ikke tilfreds med det vi har nu. Vi mangler et figurnummer og en figurtitel. For at lave en figur i LaTeX, kan man bruge figure-milj\u00F8et. I vores eksempel kunne det for eksempel implementeres s\u00E5ledes:<\/p>\r\n\r\n\r\n

\\begin{figure}<\/p>\r\n\r\n

\\caption{Antal d\u00F8bte med navnet Amalie pro anno}<\/p>\r\n\r\n

\\includegraphics[width=\\textwidth]{amalie}<\/p>\r\n\r\n

\\label{amalie}<\/p>\r\n\r\n

\\end{figure}<\/p>\r\n<\/pre>\r\n\r\n

Vi ser, at vi laver et figure-milj\u00F8; vi starter og slutter det. I anden linje kalder vi \\caption-kommandoen, og mellem tuborgklammerne skriver vi den \u00F8nskede titel. Vi benytter samme kommando til at inkludere vores grafik som f\u00F8r i tredje linje. Til sidst giver vi figuren et label med \\label-kommandoen, som vi senere kan bruge til at referere tilbage til figuren. LaTeX vil selv give figuren et nummer, og hvis du senere inds\u00E6tter en figur forinden, vil LaTeX selv justere nummeret. Hvis vi indsatte et nyt figure-milj\u00F8 f\u00F8r dette, ville vi f\u00E5 en \u00E6ndring fra Figur 1: ... til Figur 2: ..., og hvis vi havde henvist til figuren ved brug af vores label: amalie, ville denne henvisning ogs\u00E5 \u00E6ndre sig fra 1 til 2.<\/p>\r\n\r\n

I figuren er der ingen kilde. Der er ikke umiddelbart nogen super nem metode til at tilf\u00F8je en s\u00E5dan, s\u00E5 her ville det have v\u00E6ret en fordel, at have tilf\u00F8jet denne tekststump direkte i figuren i Excel.<\/p>\r\n\r\n

Jamen... udbud-, eftersp\u00F8rgsels- og transitionsdiagrammer?<\/b><\/p>\r\n\r\n

Se her bliver det tricky. N\u00E6ste gang vil vi kigge mere p\u00E5 dette emne, men her kommer en lille forsmag. F\u00F8rst trin er at downloade programmet GeoGebra<\/a>, som k\u00F8rer fint p\u00E5 b\u00E5de Mac OS og Windows.<\/p>\r\n\r\n

GeoGebra er et meget nemt program at bruge. Du har en fin tegnblok, hvor alle dine streger, funktioner og prikker bliver vist, et s\u00E5kaldt algebravindue hvor alle dine objekter st\u00E5r, og et inputfelt hvor du taste dine funktioner ind. <\/p>\r\n\r\n

<\/p>\r\n\r\n

Det er p\u00E5 alle m\u00E5der et nemt stykke software at bruge. Pr\u00F8v for eksempel at plotte 5-2x og 3x. Det kunne for eksempel v\u00E6re en eftersp\u00F8rgsels- og en udbudsfunktion. Denne flotte <\/i>graf kan enten gemmes via Eksport-menuen, eller ogs\u00E5 kan vi udnytte fleksibiliteten af LaTeX til at f\u00E5 vores flotte graf ind i vores dokument. Dette vil vi kigge p\u00E5 n\u00E6ste gang, sammen med en r\u00E6kke andre funktioner.<\/p>\r\n\r\n

Afrunding<\/b><\/p>\r\n\r\n

Artiklen her var en kort omgang. Hovedsageligt en nuancering af brugen af matematik i LaTeX, men ogs\u00E5 fodnoter og slutnoter, samt grafik og figure-milj\u00F8et blev introduceret. N\u00E6ste artikel vil indeholde videreg\u00E5ende brug af grafik, herunder scripting af grafer (selvf\u00F8lgelig kan man skrive grafer i LaTeX - slet ikke n\u00F8rdet). Vi vil ogs\u00E5 kigge p\u00E5 brugen af tabeller, som kan g\u00F8res noget lettere, ved hj\u00E6lp af addons til Excel, end blot at skrive tabellerne ind i h\u00E5nden, hvilket er standardmetoden. Her vil det v\u00E6re vigtigt at man har forst\u00E5et hvordan en milj\u00F8 startes og sluttes, og hvordan kommandoers syntaks fungerer, s\u00E5 det er en god ide at have fulgt godt med indtil videre.<\/p>\r\n\r\n

Husk at du kan bruge Altandetlige.dk aktivt som samling for videndeling og sp\u00F8rgsm\u00E5l. Kommentarer, problemer, gode r\u00E5d - alt er velkomment b\u00E5de nedenfor blandt kommentarerne, men ogs\u00E5 i vores <\/i>forum<\/a> .<\/i><\/p>\r\n

Partnervirksomheder

Stort tak til alle virksomheder i ALT ANDET LIGEs partnerprogram. Hør mere om programmet, skriv til partner@altandetlige.dk