Netværk – vejen til målet

Ditlev Vang Wildt

Et stærkt netværk kan hjælpe dig i din fremtidige karriere. Netværksekspert Charlotte Junge fortæller her om, hvorfor og hvordan du allerede i studieårene skal opbygge et stærkt netværk. Klik videre og vind en af Charlottes bøger om at netværke.

Hvorfor netværke? Fordi et stærkt netværk kan være vejen til at finde en praktikplads, en virksomhed, hvor du kan skrive dit speciale eller få et nyt job. Du skal ikke bede dit netværk om praktikpladsen/virksomheden/jobbet, men du skal bruge dit netværk til at få viden og kontakter på relevante områder og derigennem;

  1. brande dig selv/være synlig i forhold til relevante praktik-, virksomheds- og jobmuligheder.
  2. skaffe information om relevante praktikområder/virksomheder/jobs.

Udover at rigtig mange jobs formidles via netværk, er der også andre grunde til at opbygge et stærkt netværk; det kan ofte hjælpe dig med at nå dine mål, ligesom du ved at netværke kan hjælpe andre til at nå deres mål, det kan gøre dig mere lykkelig, og du kan udveksle nyttig viden, ideer og meget mere i et stærkt netværk

Et godt og stærkt netværk
For at have et stærkt netværk skal det være mangfoldigt.

Du skal sikre, at det har både en god bredde og en god dybde. Og der skal være både en vis kvantitet og kvalitet i dit netværk. Sørg for at have mange kontakter, og at dine kontakter er forskellige, dvs. har viden, kompetencer og ikke mindst netværk inden for mange forskellige områder.

Jeg møder mange studerende, der primært netværker med andre studerende – det gør ikke dit netværk stærkt nok! Ofte vil det i din videre karriere være personer fra dit netværk, som beskæftiger sig med noget helt andet end dig, er et helt andet sted i deres liv/karriere mv. end dig, interesserer sig for noget helt andet end dig mv., som tilfører dig den ønskede nye viden eller kontakt, der leder til en ny karrieremulighed.

Så tænk også uden for dine egne fagområder, interesseområder og kredse, når du netværker – og skab dig derved et stærkt netværk.

Definitionen på netværk
Dit netværk består af alle dine relationer – både de nære og perifere, de personlige og de professionelle. Anvend et relevanskriterium, som ganske enkelt betyder, at du kontakter dine netværkskontakter, når du har noget relevant at give eller at tage. Det betyder også, at du skal behandle dine kontakter som netværkskontakter – ikke som venner. Der er ingen udløbsdato på din relation til dine netværkskontakter, og det er helt ok, at der kan gå år imellem I har kontakt. Ved at netværke på den måde kan du i princippet kan have et uendeligt stort netværk.

Opbyg netværkskompetence
Uanset om du er indadvendt eller udadvendt, logisk eller følelsesmæssig, så er det muligt for dig at opbygge et solidt netværk. At kunne netværke er en kompetence, næste alle kan tilegne sig. Det handler om at finde sin personlige stil og kommunikere ærligt, præcist og situationsbestemt.

Her er det vigtigt at understrege, at det er vigtigt, at du netværker autentisk. Netværkstankegangen må ikke blive en facade, som du tillægger dig, fordi du gerne vil opnå noget, men skal være en naturlig og integreret del af din arbejdslivsstil og din måde at være i verden på.

En god netværker
Det er vigtigt, at du i dit netværk bliver opfattet som en, der gerne vil give, fordi netværk handler om både at give og tage. Derfor er det vigtigt at tænke på, hvad du kan bidrage med i dit netværk. Når du eksempelvis er ude i forskellige netværksaktiviteter, og der er en, der står i en situation, jobmæssigt eller med deres firma, kan du så hjælpe? Kan du give dem et eller andet – noget viden, et råd, en kontakt…? Det handler om at være god til at sætte sine relationer i spil. Hvis du bliver kendt, som en der tænker netværk udadtil, så er netværket der også for dig, når du har brug for det. Når du først har skabt dig en rolle, som en der giver i et netværk, så er det meget nemmere at bruge netværket til at få noget igen den anden vej.

Fysisk eller virtuel networking?
Det er et både og; du skal både netværke ude i marken og virtuelt.

Udarbejd din egen netværksstrategi som baserer sig på din personlighed og din situation - i de perioder hvor du har et konkret mål, skal du gå aktivt ud i netværket og bede om hjælp, mens du, i de perioder hvor du ikke har noget konkret mål, skal bidrage i dit netværk. Nogle gange vil du bruge meget tid på at netværke, mens du i andre perioder måske ikke bruger så meget tid. Sociale medier som eksempelvis LinkedIn er et godt redskab til at vedligeholde og udbygge dit netværk uden at bruge så meget tid. Det kræver dog, at du jævnligt og allerede fra studietiden bruger LinkedIn aktivt.

Vær aktiv på LinkedIn
LinkedIn (LI) er pt. det mest anvendte business netværk i Danmark.Mit råd er, at du opbygger din LI-profil og arbejder med LI ud fra følgende tre faser:

1. Opret en profil

  • Følg LI’s anvisninger og udfyld din profil fyldestgørende og sagligt – vær fokuseret på at det primært er det faglige, der er interessant på LI.
  • Sørg for at din overskrift signalerer hvem du er fagligt og brug kompetence-ord, såsom ”Engageret økonom med speciale i udvikling af økonomisystemer”.
  • Skriv et kort og præcist ”Summary” hvor du kort fortæller om dine kompetencer, og hvad du kan bidrage med rent fagligt.
  • Hav studiejobs med under ”Experience” og skriv om dine resultater. Tænk resultater bredt – det er også et resultat at have medvirket til udvikling af en studieportal eller lignende.
  • Hvis du har skrevet artikler så hav dem med under ”Publications”.
  • Følg relevante virksomheder – ikke for mange, da det kan signalere at du er useriøs el. desperat.
  • Vær også med i relevante grupper – altså grupper indenfor faglige områder, du gerne vil associeres med og har viden omkring.

Hvis du har spørgsmål til det mere tekniske/opbygningsmæssige kan jeg anbefale dig Ole Bach Andersens, indehaver af Newsperience guide.

2. Link til alle du kender

  • Tænk bredt - du skal have fat i alle dine relationer, både dem fra tidligere uddannelser/skoler, fra sport, fra studiet, fra familien, foreninger mv.
  • Vær åben overfor at linke med nye kontakter. Nogle er mest komfortable ved kun at linke til dem, de på en eller anden vis har en relation til, andre linker til alle der forespørger – vælg din strategi.
  • Sørg altid for et linke til nye mennesker, du træffer på din vej.

3. Vær aktiv på LI

  • Skriv updates som har et fagligt indhold, du gerne vil dele med dit netværk – på den måde co-brander du dig med de faglige emner, du tager op.
  • Vær god til at like, comment, share andres updates – tænk i at like dem, der co-brander dig med relevante faglige temaer, bidrag med din viden på forskellige områder ved at comment på andres updates, og del andres viden ved at share deres updates med dit netværk.
  • Del ny viden, links, bogtitler mv. med dit netværk.
  • Stil dit netværk relevante faglige spørgsmål – det kunne være om nogen kender en, der har viden om nye økonomiske trends, gode kurser eller andet, du søger.
  • Skriv altid i et sobert og positivt sprog.
  • Tag ikke andres tid for givet – spørg pænt om hjælp; input, viden, kontakter mm.
  • Husk at sige tak, når du får personlige input/tilbagemeldinger. På denne måde er du synlig og dit netværk vil betragte dig som en god netværker.

Charlotte Junge har skrevet tre bøger om netværk NETVÆRK – vejen til målet , NETVÆRK – vejen til målet, version 2.0 samt The Networking Journey i et tæt samarbejde med Aarhus Universitet Alumni. 

Altandetlige.dk trækker lod om bogen NETVÆRK - vejen til målet, version 2.0 blandt alle, som kommenterer artiklen inden fredag d. 20'ende september klokken 12.  

Tags: #netværk  #linkedIn  #Charlotte Junge 

Faktaboks

Tips til at udbygge dit netværk

  • Lav en netværksstrategi og sæt dig nogle mål for, hvad du vil opnå.
  • Udfordrer dig selv, det gælder om at gøre noget.
  • Brug LinkedIn aktivt – også til at dele din viden og dine kontakter med dit netværk.
  • Sørg også for at komme ud til nogle fysiske netværksaktiviteter uden for Universitetet, hvor du møder nye mennesker, linker til dem efterfølgende og derigennem udvikler et mangfoldigt netværk.

Om JUNGE
I 2003 etablerede Charlotte sin 100% netværksbaserede konsulentvirksomhed "JUNGE", som arbejder inden for 4 hovedforretningsområder: Netværk, Karriererådgivning, Virksomhedsudvikling og Bestyrelsesarbejde.


Charlottes baggrund er en HA og HD(U) fra hhv. Handelshøjskolen i Århus og København. Derefter arbejdede hun i 8 år i Kina som projektleder, controller og salgschef og siden i Danmark som HR-Manager hos Jyllands-Posten og konsulent hos Mercuri Urval. Læs mere på www.junge.nu og www.netvaerkvejentilmaalet.dk .


5 kommentarer


Jacob Thuesen

Jacob Thuesen @ d. 18. september 2013 #1

Dejlig artikel - emnet er for tiden vidt og bredt beskrevet, men jeg tror blot dette understreger pointen i hvor vigtig netværk er egentlig er!

Kan især relateret til emnet under punkt 2, omkring hvorvidt man skal tilføje alle og enhver eller blot dem man har "nær" relation til. Efter længere overvejelser har jeg personligt valgt en fremgangsmåde, hvor jeg accepterer fra (næsten) alle der ansøger hos mig, men at jeg er mere selektiv med hvem jeg selv anmoder hos.

De kontakter jeg har mest nytte af er faktisk dem, som jeg kender fra en ikke "fagligt relevant" sammenhæng - fx min gamle chef fra Jensens Bøfhus.


Claus Vestergaard

Claus Vestergaard @ d. 18. september 2013 #3

træk mig


Jens-Peter Serup Pedersen

Jens-Peter Serup Pedersen @ d. 19. september 2013 #4

Jeg ved hvem Ditlev er! (træk mig)


Marco Jørgensen

Marco Jørgensen @ d. 19. september 2013 #5

Jeg vil meget gerne være den heldige vinder!


Ditlev Vang Wildt

Ditlev Vang Wildt @ d. 20. september 2013 #6

Tillykke til Joachim Øgaard, der er blevet trukket i vores lodtrækning og dermed har vundet bogen!


Tak for din kommentar!
Skriv venligst en kommentar der er længere end 5 tegn

Skriv en kommentar

Log ind for at kommentere - eller opret en bruger
Faktaboks

Tips til at udbygge dit netværk

  • Lav en netværksstrategi og sæt dig nogle mål for, hvad du vil opnå.
  • Udfordrer dig selv, det gælder om at gøre noget.
  • Brug LinkedIn aktivt – også til at dele din viden og dine kontakter med dit netværk.
  • Sørg også for at komme ud til nogle fysiske netværksaktiviteter uden for Universitetet, hvor du møder nye mennesker, linker til dem efterfølgende og derigennem udvikler et mangfoldigt netværk.

Om JUNGE
I 2003 etablerede Charlotte sin 100% netværksbaserede konsulentvirksomhed "JUNGE", som arbejder inden for 4 hovedforretningsområder: Netværk, Karriererådgivning, Virksomhedsudvikling og Bestyrelsesarbejde.


Charlottes baggrund er en HA og HD(U) fra hhv. Handelshøjskolen i Århus og København. Derefter arbejdede hun i 8 år i Kina som projektleder, controller og salgschef og siden i Danmark som HR-Manager hos Jyllands-Posten og konsulent hos Mercuri Urval. Læs mere på www.junge.nu og www.netvaerkvejentilmaalet.dk .


Du vil måske også synes om