Nobelprisen i økonomisk videnskab går til Richard H. Thaler

Richard H. Thaler's forskning er kendt for at gøre økonomiske modeller 'menneskelige', idet Richard H. Thaler har indarbejdet realistiske psykologiske antagelser om agenters adfærd. Det er antagelserne som begrænset rationalitet, sociale præferencer og manglede selvkontrol.  

I Thaler's forskning er begrænset rationalitet blandt andet vist ved endowment effect, hvor agenters aversion til tab kan forklare observationen, at agenter vurderer et aktivs værdi højere, når de ejer dette.

I sin forskning om fairness har Thaler vist, at sociale præferencer - som vurderingen om en prisstigning er fair - har betydning for, hvornår en virksomhed bestemmer at hæve prisen. Desuden har Thaler bidraget til udarbejdelsen af the dicator game.

Med sin planner-doer model inspireret af psykologers - og neurologers metode til at beskrive konflikten mellem langsigtet planlægning og aktuel handling har Thaler fremvist, at individer kan udvise manglende selvkontrol til at sikre pensionsopsparing, sund livsstil mm. Det var desuden Thaler, der fik begrebet nudging til at blive verdenskendt med sin bog "Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness".

Du kan læse hele Nobelkomiteens begrundelse her.

Hvis du gerne vil have en introduktion til adfærdsøkonomi, kan du her se en forelæsning med Thaler.

Partnervirksomheder

Stort tak til alle virksomheder i ALT ANDET LIGEs partnerprogram. Hør mere om programmet, skriv til partner@altandetlige.dk