Økonomers rolle i medierne

I takt med at de økonomiske udfordringer tårner sig op, fylder den økonomiske nyhedsdækning mere end nogensinde.  Men er vores journalister og økonomer dygtige nok til at formidle stoffet, og er det de mest kvalificerede vurderinger og den mest brugbare viden, der når frem i avisspalterne og ud i tv-stuerne?

Meget kunne tyde på, at der har udviklet sig et anstrengt forhold mellem økonomer og medier, hvor mange økonomer, er bange for at blive brugt som ”nyttige idioter” af politikere eller journalister til at blåstemple deres egne dagsordner. Samtidig efterlyser journalister økonomer, der forstår medierne, hvordan medierne fungerer og har evnen til at formidle stoffet. Resultatet synes at være, at det alt for ofte er de samme økonomer, der optræder i mediebilledet  samt at der ofte er en åbenlys interessekonflikt, når økonomer fra virksomheder og interesseorganisationer udtaler sig.

Kom og vær med til at finde ud af, hvordan vi styrker deltagelsen, kvaliteten og mangfoldigheden i den økonomiske samfundsdebat.  Hvis du har særlige spørgsmål til panelet, så skriv dem i kommentarfeltet nedenfor, så vil vi konfrontere panelet med dem!

Panel
Bo Lidegaard - Chefredaktør for dagbladet Politiken
Jens Grund - Chefredaktør for Berlingske Tidende
Hans Jørgen Whitta-Jacobsen – Overvismand
Michael Svarer – Professor i Økonomi fra Århus Universitet

Ordstyrer: Arvid Aagaard, Kritiske Politter

Partnervirksomheder

Stort tak til alle virksomheder i ALT ANDET LIGEs partnerprogram. Hør mere om programmet, skriv til partner@altandetlige.dk