Ny podcast: Konkurrence, forbrugere & velfungerende markeder

Anna Cecilie Friis Bach

Hvorfor er velfungerende markeder så vigtige? Hvad betyder konkurrence for almindelig danskere? Og hvordan opnås aktive forbrugere, som nemt og sikkert kan begå sig på markederne?

Det er nogle af de spørgsmål Jakob Hald, direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, besvarer i første episode af en ny podcastserie. Bag serien er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som gennem samtaler og interviews giver mulighed for et indblik i deres arbejde med konkurrence – teorien og empirien. 

Kommunikationschef Hanne Arentoft fortæller, ”vi vil gerne være et samlingssted for viden om konkurrence- og forbrugerforhold, og så giver podcast rigtig god mening. De skal ikke handle om os selv, men om det, vi arbejder med.” Hun fortæller også, at de har fået lidt inspiration fra nabolandet. ”Vi har tyvstjålet ideen fra de svenske konkurrencemyndigheder, som har haft succes med podcast”, siger hun omkring hvordan idéen opstod. 

De velfungerende markeder

”Vi er jo maskinrummet” fortæller Jakob Hald i første episode, da han bliver spurgt hvorfor velfungerende markeder er vigtige. I episoden forklarer han om hvorfor alle markeder, også markedet for gummistøvler, er vigtige. Vigtige for forbrugerne, for virksomhederne, for væksten og for de offentlige finanser i Danmark. Han kommer derudover også ind på den teknologiske udvikling, og hvordan det påvirker de traditionelle markeder på både godt og ondt. 

Netop de velfungerende markeder vil fremover fortsat være et emne i podcastserien.  ”Lytterne skal gerne føle, at det er tiden værd at lytte til vores podcast, fordi de får ny og relevant viden ikke mindst om vigtigheden af velfungerende markeder i Danmark. I bund og grund er podcast blot et godt alternativ til at læse en længere artikel eller analyse, fordi man kan lytte og lære, mens man foretager sig andre ting. Tilmed vil underholdningsværdien ofte være højere,” fortæller Hanne Arentoft.

Man bliver klogere

Anden episode er et interview med Christian Schultz, formand for Konkurrencerådet og professor ved Økonomisk Institut. Han har ikke lavet podcast før, men er positiv stemt overfor projektet.  ”Det er lidt mere hyggeligt, og det er lidt mere fabulerende. En artikel eller et debatindlæg kan man rette i, skrive om, stryge osv. Her er det mere lige på,” siger han. 

I afsnittet fortæller han om betydningen af konkurrence og en konkurrencelov i Danmark. Hanne Arentoft fortæller, at podcast serien indenfor de områder kan være interessant for polit-studerende. Serien indeholder ny viden om teorien fra studiet, og hvordan den udføres i praksis. Især indenfor områder som industriøkonomi og adfærdsøkonomi, der fylder meget i det daglige arbejde hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Christian Schultz er heller ikke i tvivl om, hvorfor de studerende skal lytte til den nye serie, ”man bliver klogere”.

Nyeste episode er lige udkommet

Tirsdag d.24 januar udkom den tredje episode af podcastserien. ”Aktive forbrugere – før, nu og i fremtiden” hedder afsnittet. Her fortæller Niels Beier, vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, om forbrugerpolitik, udviklingen over årene og om hvordan man opnår aktive forbrugere. Således er der nu hele tre afsnit, som du kan høre mens du laver mad, sidder i toget eller cykler til forelæsning.

Du kan hente de tre afsnit og læse mere om serien på: www.kfstdk.libsyn.com


0 kommentarer


Tak for din kommentar!
Skriv venligst en kommentar der er længere end 5 tegn

Skriv en kommentar

Log ind for at kommentere - eller opret en bruger