Hvem er Quartz+Co?

Quartz+Co er opkaldt efter mineralet kvarts. Det skyldes, at kvarts besidder en såkaldt piezoelektrisk effekt. Når man udsætter kvarts for et stort mekanisk pres, reagerer det ved at danne en elektrisk spænding. Denne egenskab er blevet udnyttet i alt fra sonarer og radiosendere til lightere, og er årsagen til, at Quartz+Co hedder, som de gør. Ligesom kvarts er Quartz+Co i stand til mønstre store mænger energi under pres. Historien om navnet Quartz+Co er på mange måder sigende om det nordiske konsulenthus, der, løst oversat fra businessengelsk, ikke ser sig selv som en virksomhed, men en civilisation. På en tidlig forårsaften i april havde mere end 180 studerende fra Storkøbenhavn taget sig tid til at lære dem bedre at kende. 

Habitternes land

Allerede i sidegaderne omkring nationalmuseet gik det op for mig, hvad for en størrelse jeg skulle til at møde. Det vrimlede med nydeligt klædte studerende i nystrøgede skjorter og habitjakker, der alle skulle tilbringe en god del af deres aften i Prinsens Palæ. Udover at afsløre en væsentlig slagside mod CBS i deltagerfordelingen, var habitterne samtidigt første tegn på, at det ikke var hvem som helst, der inviterede. Grundlagt i 2002 er Quartz+Co blandt de yngste konsulenthuse i landet, men det er på ingen måde ensbetydende med begrænset erfaring eller succes. Mange af de konsulenter, der ivrigt fortalte om deres arbejdsplads, havde tidligere arbejdet for nogle af de øvrige store international konsulenthuse og var søgt mod Quartz+Co på grund af deres unikke tilgang til branchen. En stor del havde også læst på universiteter og handelshøjskoler i den absolutte verdensklasse.

Visitkortene

Udover at komme bag på mig, så kom mængden af habitter blandt de deltagende også bag på Quartz+Co. En fiks løsning blev dog, at konsulenterne byttede deres navneskilte ud med visitkort, så man igen kunne skelne unge konsulenter og kandidatstuderende fra hinanden. Et specielt træk ved visitkortene fra Quartz+Co er, at der ikke er angivet nogen stilling på dem. Der står navn og kontaktoplysninger, men stilling, rang og karrieretrin er ikke noget, der tillægges en større vægt hos Quartz+Co. Om man er den yngste i huset, eller den garvede med 10 års anciennitet tillægger de ikke den store værdi. Det afgørende er, om man i fællesskab er i stand til at levere de resultater, som skaber relationerne til kunderne. 

En civilisation

I løbet af aftenen fik alle deltagere muligheden for at tage en lille sort/hvid bog, der på perfekt businessengelsk forklarede de grundlæggende værdier i Quartz+Co. Samme værdi blev selvfølgelig også forklaret af en række konsulenter, mens de præsenterede business cases og fortalte anekdoter fra deres virke i Quartz+Co. En ting, som jeg især bed mærke i var, at de hverken kaldte sig selv for en virksomhed eller organisation. Quartz+Co ser derimod sig selv som værende en civilisation med dertilhørende kultur og sammenhold, hvilket man virkelig kunne fornemme under aftenens networkingdel. I mere uformelle rammer på cocktailbaren FUGU var der rig mulighed for at komme tæt ind på konsulenterne, og at dømme efter deres udsagn er det at arbejde for Quartz+Co mere en livsstil en et 9-5 arbejde. Der er en flad struktur, hvor man går mere op i den enkeltes kompetencer end trin på karrierestigen, og det at kunne blive ledt er ligeså vigtigt som at kunne lede, noget Qartz+Co kalder for followership. 

Nordisk med globalt udsigt

Quartz+Co er grundlagt i København og har siden starten i 2002 åbnet kontorer i Stockholm og Oslo, samt en afdeling i Indien. Geografien binder dem dog ikke mere, end at de har løst opgaver på alle beboede kontinenter og det daglige arbejdssprog er engelsk. De har løst opgaver fra Nordamerika til Sydafrika og en almindelig arbejdsdag, kan sagtens byde på et formiddagsmøde i Stockholm efterfulgt af en præsentation i København om eftermiddagen. Hænder det, at man er den eneste frie hånd med et gyldigt visum, så kan man også blive sendt ud på en smuttur til Indien med et par timers varsel. 

I den tunge klasse

På lidt over et årti har Quartz+Co skabt sig et solidt fodfæste på et marked, hvor konkurrenternes navne alene er nok til at få de fleste til at bakke ud. De har kunder fra adskillige brancher og kan diske op med virksomheder som Carlsberg, Danske Bank, Lego og Vestas i projektporteføljen. Et af de spændende projekter, som de har arbejdet på er Vestas’ Wind for Prosperity, hvor billige vindmøller til lokalsamfund i tredjeverdenslande er blevet en overskudsforretning for begge parter. Samtidigt har det været med til at sikre Vestas kontakt til helt nye kundesegmenter i form af udviklingsfonde og NGO’er, der investerer milliardbeløb i vedvarende energi.

Hvorfor Quartz+Co?

Under habitterne, det formfuldendte businessengelske og det strømlinede koncept finder man et af Nordens yngste og mest ambitiøse konsulenthuse, der er inde i en rivende udvikling. De sigter højt og er ualmindeligt gode til at ramme. På bemærkelsesværdigt kort tid har de vist deres værd og kundeporteføljen bekræfter, at de er blandt de bedste. Det er ikke svært at fornemme stoltheden i stemmen, når en konsulent præsenterer sig som ansat nummer nogen og tredive i Quartz+Co, der i dag tæller i omegnen af 250 medarbejdere. Hvorfor skal en polit så interessere sig for Quartz+Co? Fordi de alene i år er på udkig efter 50 nye dygtige medarbejdere, hvilket gør det oplagt for dem at interessere sig for politter.

Partnervirksomheder

Stort tak til alle virksomheder i ALT ANDET LIGEs partnerprogram. Hør mere om programmet, skriv til partner@altandetlige.dk