Sådan skriver du et godt CV

Dit CV kan være nøglen til en ansættelsessamtale hos drømmevirksomheden. Vi kommer i denne artikel med nogle bud på inspiration, til dig der gerne vil udarbejde et CV der sidder ”lige i øjet” på din kommende arbejdsgiver.

Når virksomheder vil sælge deres produkter, benytter de sig af markedsføring for at skabe opmærksomhed omkring disse. Når politikere vil have opbakning til deres holdninger, er markedsføring måden hvorpå de opnår dette. Det samme gælder for dig, når du gerne vil sælge dig selv og dine kompetencer til en arbejdsgiver. Betragt derfor dit CV som din reklame for dig som produkt. Generelt bruger virksomheder omkring 30 sekunder pr. CV, når der screenes. Derfor er dit mål, at skille dig ud på en positiv måde, samtidig med at du, indenfor dette korte tidsrum, skal have præsenteret dig selv på en måde der får modtageren til at tænke ”Jeg vil høre mere!”. Med andre ord er formålet med dit CV, at skabe opmærksomhed omkring dig som ansøger, for derigennem at få mulighed for at uddybe hvem du er og hvad du har at tilbyde til en samtale.

Tænker du på dit CV som en reklame for dig som person, bliver det tydeligt hvor vigtigt det er at målrette CV’et til virksomheden og stillingen du søger. Markedsføring målrettes til forskellige segmenter, alt efter hvilke typer af behov et produkt skal tilfredsstille. Forskellige typer af virksomheder og stillinger har ligeledes forskellige behov for kompetencer og personlige egenskaber. Derfor skal du målrette dit CV så det bliver en reklame for dig og dine egenskaber, der er ”lige i skabet” i forhold til virksomhedens behov. Målretter du ikke dit CV, er chancen for at ”ramme plet” meget lille.

Derfor er din vigtigste opgave, at afdække hvad virksomheden lige præcis er ude efter, og derefter skabe en klar rød tråd mellem dette og de kompetencer du fremhæver i dit CV.

Opbygningen af det gode CV
Ofte er det mere interessant for virksomheden at læse om hvor du vil hen, i forhold tilhvor du har været. Derfor kan det være en god idé, at beskrive dine karriereveje og dit perspektiv omkring hvad du ser dig selv beskæftige dig med fremadrettet. Dette fungerer godt som en ”apetizer” først i CV’et, da det giver modtageren et godt billede af hvilken kandidat de har med at gøre. Samtidig er det en form for forventningsafstemning tidligt i processen, hvor modtageren hurtigt kan vurdere, om dine mål for fremtiden, er noget de kan se som en mulighed for deres virksomhed.

Som studerende er det ofte mest relevant at opføre sin uddannelsesmæssige baggrund før erhvervserfaring. Det er dog en vurderingssag. Hvis du har en helt unik profil, på grund af din erhverserfaring, kan det være en fordel at beskrive dette før uddannelse, da der som beskrevet ofte ikke bruges lang tid på screening af hvert CV. Start altid med at fremhæve dine seneste resultater og bedrifter. Dette giver et godt kronologisk overblik over, hvad du har foretaget dig og hvad der har bragt dig til der hvor du er pt.

Sørg for at både dit layout og dine formuleringer er strukturerede og let overskuelige. Det skal være så nemt for læseren som overhovedet muligt. Igen, fremhæv de kompetencer og resultater som du mener er de allervigtigste, så du er sikker på at disse ikke bliver ”misset” af læseren. Sørg desuden for at bruge præcist men kraftfuldt sprog, som sætter sig spor i hovedet på læseren. Vedkommende skal helst lægge mærke til dig og huske dig. Ordsproget ”less is more” er et passende udtryk, for den måde du skal bruge sproget, når du skriver dit CV. Hvis du holder dig til denne filosofi, undgår du et uoverskueligt CV med lange (ligegyldige) sætninger og ”spild-ord”. Skal man holde sig på 1 eller maks 2 sider (og det skal man!), er der ikke plads til overflødige formuleringer og irrelevante oplysninger.

For at holde dit sprog kort, præcist og kraftfuldt, kan du med fordel fokusere på kompetencer og resultater. Det kan som eksempel være i forhold til frivilligt arbejde, erhvervserfaring eller udlandsophold. Det virker ofte godt, at kombinere en beskrivelse af hvilke arbejdsopgaver du har eller har haft i et job, med de kompetencer og resultater du derigennem har opnået.

Essensen er, at din kommende arbejdsgiver får et helt billede af dig, igennem dine kompetencer du har udviklet igennem dit studie, erhvervserfaring og andre aktiviteter, samt de resultater du har opnået ved at bruge dine kompetencer på bestemte måder. Det skal være tydeligt for modtageren hvor du er på vej hen i din karriere, udfra det du har lavet og de valg du har truffet. Udfra hele din pallet af kompetencer og erfaringer, skal du derfor udvælge de vigtigste, som stemmer overens med det virksomheden søger, så der dannes en råd tråd mellem virksomheden, dine kompetencer og din personlighed.

Lad det altid skinne igennem hvilken type du er, som person. Dette er vigtigt, i forhold til at give et retvisende billede af dig til en potentiel arbejdsgiver. Derfor er det også vigtigt at CV’et indeholder en kort beskrivelse af dine fritidsinteresser, dine udlandsophold, frivilligt arbejde, deltagelse i case competitions osv. Alt dette siger noget om hvem du er som menneske, hvilket har stor betydning, i forhold til om du passer ind i en bestemt organisation eller ej.  

Dit CV skal være troværdigt og afspejle dig som en hel person, både fra en professionel og en personlig vinkel.

Om der skal være billede på CV’et er en smagssag. Det kan være anbefalelsesværdigt, da det gør det nemmere for modtageren at huske dig, hvilket også er en måde at skille sig ud på. Til nogle typer af jobs, fx i den finansielle sektor, er det ikke velset at man har billede på. Derfor er det op til den enkelte, i forhold til hvilken stilling man søger og indenfor hvilken virksomhed. Det er ofte en god idé at skrive sit CV på engelsk, især hvis man søger en stilling opfordret og opslaget er på engelsk. Det viser både, at man har nogle engelskkundskaber, samtidig med at det giver et billede af, at man er internationalt minded. Dette er selvfølgelig især en fordel, hvis man søger i internationale virksomheder.

Sidst men ikke mindst, er det meget vigtigt at du retter dit CV igennem for stave- og slåfejl, inden du sender det ud. Det virker meget uprofessionelt hvis der er fejl, samtidig med at det forstyrrer læsningen. Det kan også være en god idé at få en ven til at læse korrektur, både for småfejl, men også for at sikre dig at dit CV giver et retvisende og giver et positivt billede af dig. Dette er ofte nemmere at afgøre for en der kender dig godt, end for dig selv.

Se et eksempel på et godt CV her.

Faktaboks

Nova100 er et unikt netværk for Danmarks mest talentfulde studerende og unge erhvervsfolk. Nova100 kan hjælpe dig med at skabe kontakten til din første arbejdsgiver, udvikle dine kompetencer, skabe forretningsforbindelser og samtidig giver dig et stort personligt netværk, som har relevans nu og på sigt – noget som arbejdsgivere i stigende grad lægger stor vægt på!

Partnervirksomheder

Stort tak til alle virksomheder i ALT ANDET LIGEs partnerprogram. Hør mere om programmet, skriv til partner@altandetlige.dk