Tema: Mød en polit-iværksætter

Kort om dig selv, dit produkt eller service og teamet bag? Samt hvor mange timer og ressourcer der bruges.
Jeg mangler blot at skrive speciale, og kom helt tilbage i august hjem fra et ophold i Barcelona hvor jeg tog en master. I Barcelona mødte jeg hvad skulle vise sig at blive min kommende forretningspartner; Thibaut Delarbre. En franskmand som sagde nej tak til LSE, udskød sin MSc på Harvard og rejste til Chennai (Indien) i December 2011 for at starte et web agency ved navn WireDelta. WireDelta laver apps, hjemmesider, social media pages og yder forskellig rådgivning til disse produkter, såsom hvilke søgeord en virksomhed skal byde på til sin Google AdWords kampagne. Det er især ved rådgivning og konsulentarbejdet jeg kommer ind i billedet. Teamet bag består af et netværk af Project Managers fra Europa og udviklere i Chennai. Arbejdsdelingen er strålende klar, og det er på mange måder struktureret outsourcing, hvor kunder er i daglig kontakt med PMs i fx København mens udvikling foregår på den anden side af jorden. Personligt bruger jeg en del tid og ressourcer på WireDelta, hvilket selvfølgelig hænger sammen med en stigende efterspørgsel, og siden slut Maj er jeg så flyttet til Chennai for at arbejde fuldtid.

Hvordan opstod ideen og hvordan startede det op? Hvad kom først, idéen eller lysten til at starte noget selv?
Ideen opstod i sin tid i Barcelona mens jeg læste dernede. Thibaut og jeg havde en række online ideer vi gerne ville forfølge. Det gik hurtigt op for os hvor store programmeringsopgaver vores ideer egentlig skabte. Ved hurtig gennemgang af løsninger til at løfte disse opgaver fandt vi ikke blot absurd høje marginer opkrævet af web agencies, men også utrolig dårlig styring af projekter. Eftersom langt størstedelen af de opgaver vi søgte løsninger på er nogle som mange andre private såvel som virksomheder også slås med, var der ingen vej udenom. Vi erklærede krig mod alle de mange blodsugende web agencies og incubators derude, og man kan derfor sige at WireDelta vel er et resultat af både lyst og tidligere ideer.

Hvordan har du brugt din studieviden som iværksætter? Har du benyttede dig af nogen iværksættertilbud fra KU - Hvorfor/Hvorfor ikke?
Ved rådgivningsopgaver arbejder WireDelta ud fra en række modeller. Der deles overordnet op i to; markedsanalyser og kampagneanalyser. Markedsanalyser er klassiske bud på hvor markedet bevæger sig hen, og hvorvidt et nyt segment f.eks. er værd at skyde efter eller ej. Kampagneanalyser er rendyrket optimeringsopgaver, hvor f.eks. Google AdWords udgør et utrolig spændende univers. AdWords er lavet af Google i samarbejde med Hal Varian, og forecast på hvordan priser på keywords bevæger sig er ren legestue for økonomer som os. Hvordan tror i f.eks. keywordet EM er priset nu i forhold til for en måned siden?

Jeg bruger derfor en del værktøjer fra polit til at bygge disse modeller (lad dette være inspiration til Samfundsbeskrivelse for hold 1 på 1. semester og hold 10 på 2. semester!). Det er ikke er et tilfælde at man ser en sand menneskeflugt af økonomer fra den finansielle sektor til online medier og konsulentvirksomheder der specialisere sig i SEO, SEM samt incubators. Ligesom fysikere og matematikere år tilbage begyndte at blive ansat i den finansielle verden er det meget den samme historie vi ser i dag indenfor online medier. 
Jeg ved ikke om det går ind under iværksættertilbud fra KU (er der overhovedet nogen?), men har for nyligt deltaget i BCGs case competition. Hvorfor? Super lærerigt og fedt at arbejde sammen med nye mennesker - cadeau til Mads Stolberg og Frederik Bastkær

Hvad er det bedste ved at være iværksætter?
Klassikeren; Du lære noget nyt hver dag, 
Mere personlig udgave; kontant afregning ved fejl - det lære man sku af. Og så er det selvfølgelig bare fedt at bygge noget selv.
En udbredt misforståelse for motivationen bag iværksætteri er at iværksættere ikke arbejder for nogen. Iværksættere bestemmer hvilke ansatte de har, yes, men de er i stedet ansat af deres kunder - og du vælger ikke selv hvem der vil købe af dig! Du starter virksomhed for at løse et problem, og du kapitalisere på denne løsning ved at overbevise kunder om at købe din løsning. Hvorvidt du er i stand til at overbevise kunder om at købe din løsning er en iværksætters fornemmeste opgave, og du kan gøre livet en del lettere for dig selv ved et par enkelte tricks. Ansæt det rigtige team, vær åben overfor dine omgivelser ligegyldig hvor mærkelig du syntes din modpart måtte være (nogensinde hørt hvor underligt Google co-founder og CEO Larry Page fx snakker?) og gå aldrig på kompromis.

Hvad er dit råd til en medstuderende med en god iværksætteride?
Start i dag. Iværksætteri er en black box når det kommer til at analysere hvorvidt din ide er værd at føre ud i livet eller ej. Du bør selvfølgelig benytte gængse metoder til at vurdere din ide (fx Business Model Canvas), men gå ud og start i dag frem for i morgen. Alt alt for mange politter - dygtige som vi er - er for lade og kommer ikke ud af comfort-zone. Det er galoperende afskrækkende at fortælle om ens ide til andre, måske kan de ikke lide det jeg siger - men hvad så? Da hellere det end at gå rundt i måneder og bruge krudt på en ide der på ingen måde er så god som du går rundt og tror. Jeg oplever desværre en arrogant tilgang til iværksætteri på polit, som værende noget forbeholdt CBSer og ikke være et område politter kan eller bør lære. Det er synd. Politter har det vildeste potentiale til at starte egen virksomhed. Jeg mener bare, når man først har forstået Diamond og Blanchard modeller er det altså ikke svært at lære PESTEL og BCGs søde lille matrix med en cash-cow nede til venstre. De fleste projekter og opgaver både indenfor videnskab og forretning skyder efter at verificere en hypotese, men ender oftest med at falsificere både den oprindelige og andre hypoteser. Det er sjældent du rammer rigtigt første gang, og iværksætteri fungerer heldigvis sådan at et mislykket projekt ofte fører til et nyt og bedre projekt. WireDelta er et godt eksempel på netop dette. Så, bedste råd - start i dag.
Og så står WireDelta selvfølgelig klar til den hjælpe med en app eller hjemmeside…


Partnervirksomheder

Stort tak til alle virksomheder i ALT ANDET LIGEs partnerprogram. Hør mere om programmet, skriv til partner@altandetlige.dk