Vinderne af Den økonomiske udfordring, foråret 2014, er fundet

Incentive, Virksomhedsprofil

I juni udfordrede Incentive i samarbejde med Patrick Kofod Mogensen og Anders Munk-Nielsen de økonomistuderende til at forklare, hvad der gør folk lykkelige. Og vi lagde vægt på overraskende sammenhænge.

Udfordringen var inspireret af de mange sammenhænge, der bliver præsenteret i diverse nyhedsmedier, hvor den kausale sammenhæng ikke altid er lige klar. Fx sammenhængen mellem chokoladeindtaget og antallet af nobelpriser. Du kan finde andre overraskende sammenhænge i Anders Munk-Nielsen blogindlæg her på siden.

Vi har modtaget mange gode og ikke mindst sjove besvarelser. Tak for det.

Vinderen af 1.-præmien (middag for 2 på MASH) er Sara Armandi. Sara har fundet en klar (og uden tvivl kausal) negativ sammenhæng mellem lykke og forbrug af sødmælk. Ud over en gennemarbejdet økonometrisk analyse benytter Sara sig af enkeltstående begivenheder til at forklare outliers. Hun argumenterer fx overbevisende for, hvordan det markante fald i lykkeniveauet i 1988 skyldes, at Thise Mejeri blev grundlagt, og at udbuddet af sødmælk dermed blev øget.

Opgaven kan læses her. 

Vi har som sagt modtaget mange gode besvarelser, og kombinerer man dem alle til én stor model, får man en model, som forklarer mere end 5 gange variationen i data!

Vinderene af 2-10.-præmierne (en flaske fisk) er: Maria Juul Hansen, Ditlev Vang Wildt, Mikkel Keldman, Thais Lærkholm Jensen, Kristoffer Pade Glavind, Marie Nørgaard Andersen, Thomas Motzfeldt, Andreas Madum.

Vinderne får direkte besked.

Vi takker for den spændende læsning, og vi glæder os til at stille nye økonomiske udfordringer.

Mange hilsner
Incentive


11 kommentarer


Rud Faden

Rud Faden @ d. 12. september 2014 #1

Tillykke til Sara. Er der muligt man kan læse hendes sikkert underholdene besvarelse?


Jakob Saugbjerg Kristensen

Jakob Saugbjerg Kristensen @ d. 12. september 2014 #2

Hej Rud, vi arbejder på sagen og vender tilbage snarest.


Sara Armandi

Sara Armandi @ d. 12. september 2014 #3

Tak Rud :)
Jeg har givet Jonas og AAL lov til at uploade min besvarelse, så det bliver nok snart muligt at læse den. Håber, det vil gøre dig mere lykkelig!


Jakob Saugbjerg Kristensen

Jakob Saugbjerg Kristensen @ d. 12. september 2014 #4

Så er opgaven online - se link i artiklen.
Og tak til Sara for at vi må offentliggøre den!


Martin Pedersen

Martin Pedersen @ d. 12. september 2014 #5

Tillykke til Sara! Er det også muligt at læse den om Thai kvinder?


Rud Faden

Rud Faden @ d. 13. september 2014 #6

Det er lang tid siden jeg har læst en så grundig analyse af et så vigtigt og relevant emne. Hvad med lykke og andre mælkeprodukter? Jeg mistænker at især ymer og kærnemælk og også kunne være problemområder.


Sara Armandi

Sara Armandi @ d. 13. september 2014 #7

Jeg har stærkt overvejet at lave videre studier. Især også for at undersøge om de andre mælketyper er lige så slemme.
Desværre liggere jeg pt med hjernerystelse. Men lige så snart jeg er ovenpå igen fortsættes analysen. Når jeg publicerer mere indenfor området, skal jeg nok give besked ;)



Ditlev Vang Wildt

Ditlev Vang Wildt @ d. 14. september 2014 #9

Thomas, selvom jeg ikke kan sætte en finger på din videnskabelige metode, er jeg uenig i konklusionen; afgifter på usunde ting øger da lykken!

https://www.dropbox.com/s/z53ozvnzjalnjui/Afgifter%20p%C3%A5%20chokolade%20%C3%B8ger%20lykken.pdf?dl=0


Kristoffer Glavind

Kristoffer Glavind @ d. 15. september 2014 #10

Fra Thailand til Thy: En bundsolid analyse:
https://www.dropbox.com/s/oj9qg0accioaeqy/Fra%20Thailand%20til%20Thy.docx?dl=0


Patrick Kofod Mogensen

Patrick Kofod Mogensen @ d. 18. september 2014 #11

Så for satan! Vi er ikke verdens lykkeligste folk, kun bronze bliver det til: http://jyllands-posten.dk/international/ECE7034627/danmark-ma-noejes-med-bronzemedalje-i-lykke/

Jeg er sikker på det har noget at gøre med faldende forbrug af _lykke_piller: http://www.jyllands-posten.dk/protected/premium/indland/ECE7022387/forbruget-af-lykkepiller-falder/


Tak for din kommentar!
Skriv venligst en kommentar der er længere end 5 tegn

Skriv en kommentar

Log ind for at kommentere - eller opret en bruger