Boganmeldelse: Den Store Omstilling

Mads Rahbek Jørgensen

Altandetlige.dk trækker lod om bogen. Jørgen Steen Nielsens debatbog Den Store Omstilling er tankevækkende, overraskende og til tider direkte provokerende. Det er alt sammen med til at gøre den til en ualmindelig god og relevant debatbog.

Bogens forfatter, Jørgen Steen Nielsen, er en ikke helt ukendt skikkelse. Mest kendt er han for sit virke som miljøjournalist på dagbladet Information og som medstifter af Organisationen til Oplysning om Atomkraft (dem med den smilende sol). Læserne her på Altandetlige.dk kender ham også som værende manden, der fik Carl-Johan Dalgaard til at forfatte blogindlægget Malthus: he's baaaaack. Bogens store tema er da også, at den økonomiske krise, som vi befinder os i, ikke er et forbigående konjunkturudsving, men snarere en del af en systemkrise. Finanskriser, statsgældskriser, eurokriser, bankkriser, fødevarekriser og klimakriser, som vi har oplevet indenfor de sidste få år, er alle sammen en del af en langt større krise, der er funderet i det nuværende økonomiske system.

Et vigtigt spørgsmål

Selve ideen om en systemkrise tager udgangspunkt i et vigtigt spørgsmål. De naturressourcer, som vores økonomi afhænger af, findes kun i et endeligt omfang, og vi er ved at løbe tør for en stor del af dem.  Skal man tro bogens figurer, så er alt fra koncentrationen af kuldioxid i atmosfæren til antallet af McDonald’s restauranter vokset eksponentielt siden 1950. Dette har samtidige betydet en tilsvarende voldsom vækst i udvinding og forbrug af råstoffer fra olie over zink til fosfat. Samtidigt refereres der til en række forskningsresultater, der indikerer, at den årlige udvinding af mange af disse råstoffer vil toppe i løbet af de næste 50 år. Heri ligger et af bogens store spørgsmål. Efterspørgslen på råstoffer stiger stødt, men udbuddet kan ikke følge med. Hvad vil dette medføre?

Systemkrisen

Ifølge Jørgen Steen Nielsen befinder vi os i en systemkrise. Hovedessens i denne krise er, at det nuværende økonomiske system har overlevet sig selv og vi nu har ramt muren. Gennem gældssætning har vi udskudt omkostningerne ved den vækst, der har kendetegnet udviklingen siden industrialiseringen tog fat, og det er ved at være tid til at betale. Selve argumentationen herfor virker desværre lidt vag. Begreber som realøkonomi, pengeøkonomi, finansøkonomi, mainstreamøkonomi og kapitalistiskøkonomi bruges i flæng krydret med mange citater fra alverdens eksperter. Som økonomistuderende kan man godt savne en mere stringent tilgang. Ikke desto mindre er bogens udgangspunkt, at denne systemkrise findes. Problemet er, at: ”vi endnu ikke har erkendt, at der kan findes andre måder at bedrive økonomi på … end ved stedse stigende BNP-vækstrater. Men fordi vi ikke kan se det, er vi rædselsslagne ved udsigten til, at pyramidespillet bryder sammen.”

Vækst – et pyramidespil

Hvis nogen endnu skulle være i tvivl, så er begejstringen for økonomisk vækst ikke eksisterende i denne bog. Væksten umulige aritmetik bliver det kaldt, hvilket unægteligt leder tankerne hen på Malthus. Menneskets miljøpåvirkning forsøges sat på formel som produktet at befolkningsstørrelse, velstandsniveau og teknologiens miljøpåvirkning. Igennem de sidste hundrede år er vores økonomi vokset betragteligt, men anlægger man Jørgen Steen Nielsens perspektiv på det får man synet af et pyramidespil. Vi forbruger i dag, men det feder først i morgen i mere end en forstand og regningen den sender vi langt ud i fremtiden. Med udgangspunkt i sin egen skybrudsramte kælder og en fra Samfundsbeskrivelse velkendt kritik af bruttonationalproduktet som mål nås der frem til kernen i bogen. ”I denne bog er pointen, at ’vækst’ er noget underordnet – ikke i sig selv et mål for økonomien eller samfundet.”

En krads kritik

Ligesom økonomer bør være forsigtige med at udtale sig om biodiversiteten i Bagsværd sø, så bør biologer, hvilket Jørgen Steen Nielsen er, være påpasselige med at påpege de grundlæggende fejl i de økonomiske teorier. Det er næsten dømt til at ende i floskler og gammel vin på nye flasker, hvilket desværre gentager sig her. Her er der næsten ikke meget andet at sige end nej, vi ved godt at det perfekte marked ikke eksisterer, nej økonomi er ikke en eksakt videnskab og ja Nobelprisen i økonomi er ikke en af de oprindelige Nobelpriser. Der trækkes lige linjer mellem nærmest utøjlet kapitalisme og moderne økonomisk teori i et omfang, der virker temmelig fjernt fra den udlægning af økonomi, som man møder på Polit.

Læs den

Bogen skal læses, og det skal den, ikke fordi den er underholdende eller nødvendigvist afspejler den fulde sandhed, men fordi den anlægger et andet syn på vores samfund. Man sidder unægteligt tilbage med tanken om, at der måske er noget om sagen. Bogen igennem bliver man overrasket, pirret og til tider direkte irriteret, hvilket sætter tankerne i gang og giver udgangspunkt for en relevant diskussion.

Her på Altandetlige.dk har vi en udgave af bogen, som vi trækker lod om blandt dem, der kommenterer artiklen med et "Jeg vil gerne have bogen" inden lørdag d. 29'ende juni klokken 12.00.

Tags: #Boganmeldelse

Faktaboks