Er der en sammenhæng mellem sprog og..
Keith Chen taler i en Ted Talk om muligheden for, at sprog..
Økonomiske incitamenter i praksis
Økonomiske incitamenter der virker - i praksis

Tema: Iværksættere rykker hurtigere


Anders Park Egedal
Af Anders Park Egedal
30 jul. 2012 10:19 - i kategorien Tema - #Iværksætteri 

Altandetlige har lavet en aftale med Berlingske Innovation om udgivelse af tre artikler fra deres artikelserie "Iværksætterfødekæden". I dag skal vi møde Michael Bak, som står i spidsen for iværksætterkonkurrencen Venture Cup.

Iværksætteri. I dag er spirende iværksættere i universitetsmiljøet hurtigere til at tænke økonomi ind i deres projekter. Sådan lyder vurderingen fra Michael Bak, der har stået i spidsen for iværksætterkonkurrencen Venture Cup i Danmark i snart to år.

Af Annette Sand

Der skal rykkes - og helst med et smartere, billigere og mere effektivt resultat end tidligere.

De stille hyggeidéer er på retur, mens bevidstheden om, at der skal genereres økonomi i projektet, lyser på nethinden hos de spirende iværksættere i universitetsmiljøet.

Karakteristikken af de 500 teams eller op mod 1.400 studerende, der hvert år tager turen gennem iværksætterkonkurrencen Venture Cup, har ændret sig enormt de seneste år. Den udvikling har rødder i den helt overordnede udvikling i samfundet, hvor verden bare ændrer sig langt hurtigere nu end for blot få år siden.

Og så er den et resultat af, at flere af de studerende i dag er blevet voksne sammen med en finanskrise, der blandt flere af dem har skabt en trang til at gøre noget, skabe noget og netop forfølge elementet af action, der har en stærk kobling til det at satse på en karriere som iværksætter.

Den oplevelse har Michael Bak, der er administrerende direktør for Venture Cup Danmark, hvor han overtog roret for snart to år siden. »I dag handler det i høj grad om at lave løsninger og produkter, der understøtter muligheden for at gøre ting meget smartere, mere effektivt og skabe besparelser. Den bølge ser vi også blandt de studerende, der gerne vil forsøge sig med iværksætteri. Samtidig er der et langt skarpere fokus på, at der skal være økonomi i forretningen på et tidligt stadie. Det er ikke de stille og rolige idéer, vi ser blandt de studerende. De er klar over, at det kræver mere end det,« lyder det fra Michael Bak.

Venture Cup har eksempelvis et miljøspor og er desuden initiativtager til Nordic Cleantech Open, hvor Michael Bak for nylig sad med i juryen, da de 25 bedste præsenterede deres forretningsplaner. Hvor deltagerne for blot et år siden var meget optagede af idéer om at lave forretning på reduktion af CO 2, CSR-politikker og udvikling af modeller for grønne profiler til virksomheder, var fokus ændret markant i år.

»De deltagere, der arbejder inden for miljø-og cleantechfeltet, er i høj grad blandt de iværksættere, som brænder for at gøre en forskel - også set i et bredere samfundsmæssigt perspektiv. Selv inden for det felt er forretningsdelen blevet skærpet enormt. Fokus på grønne profiler og CSR-politikker er blevet erstattet af løsninger og produkter, der handler om energibesparelser i kroner og ører,« forklarer Michael Bak.

Det oprindelige koncept for Venture Cup, der kom til Danmark i år 2000, stammer fra USA, hvor det blevet udviklet i begyndelsen af 1980erne som en forretningsplankonkurrence.

De første år havde konkurrencen netop også et stærk fokus på selve forretningsplanen, men det har ændret sig de seneste år.

Idéerne skal sælges

Selv om det at kunne udforme en seriøs forretningsplan er et vigtigt redskab for nye og uerfarne iværksættere, lægger Venture Cup i dag i højere grad vægt på at træne de spirende iværksættere til at kunne levere deres budskab og forretningsidé kort og præcist i form af såkaldte »pitches« over for investorer, erfarne iværksættere og branchefolk samt at forstå, modtage og omsætte feedback.

»Universitetsiværksættere er generelt meget fagligt kompetente, men når det handler om at banke dørene ind til folk og fortælle om deres idéer, er der stadig mange af dem, der har meget at lære, når vi møder dem første gang.

Barrieren for at lægge idéen frem, være parat til at tage kritik og ændre det, halter,« vurderer Michael Bak, der samtidig beskriver gruppen af iværksætterspirer på universiteterne som en enormt interessant målgruppe, fordi de til gengæld gennemgår en enorm transformation, når først de har nedbrudt de første barrierer, lagt deres iværksætterhjerteblod frem til vurdering - og oplever, at det at lave fejl og få kritik for det kan være med til at sende dem hurtigere ud over stepperne.

Ligesom universitetsiværksættere ifølge Michael Bak i dag er langt mere forretningsorienterede og har fokus på at udvikle produkter og services, der kan omsættes til kroner og øre tidligere i virksomhedens udviklingsfase, oplever han også, at der i dag er en langt bredere accept af at søge mod en karriere, som involverer det at etablere egen virksomhed.

Venture Cup oplever eksempelvis flere nye studenterorganisationer, der sætter iværksætteri på dagsordenen som et element af det fællesskab, de mødes om. Det ser Michael Bak som et tegn på, at flere universitetsstuderende har en lyst til at rykke - og igangsætte.

»Det er elementet af »action« - og det med rent faktisk at gøre noget. Det oplever vi, at rigtig mange studerende har behov for i en verden, der længe har været præget af krisesnak. De sidestiller det i højere grad med iværksætteri, som i dag er på dagsordenen som en karrierevej, der er smartere og mere accepteret end tidligere,« siger Michael Bak.

Berlingske Innovation

0 kommentarer

Tak for din kommentar!
Skriv venligst en kommentar der er længere end 5 tegn

Skriv en kommentar

Log ind for at kommentere - eller opret en bruger

Faktaboks


Iværksætterfødekæden

Innovation går de kommende uger tæt på personer, der arbejder sammen med spirende iværksættere i Danmark og får deres bud på, hvad der kendetegner de kommende iværksættere og den tid, kultur og muligheder, de forsøger at gribe.

Fakta: Blå bog - Venture Cup

Venture Cup Danmark, der blev etableret i år 2000, er en konkurrence, der har til formål at konvertere forskning og idéer til virksomheder, og er bygget op således, at studerende på universiteterne i Danmark kan tilmelde sig konkurrencen for at få vurderet deres forretningsidéer. Der deltager cirka 500 hold hvert år - eller samlet 1.300-1.400 studerende, hvoraf de bedste udvælges af Venture Cups jury og herefter konkurrerer om at deltage i den officielle konkurrence, hvor de fremlægger deres forretningsidé for et panel af dommere.

Konceptet stammer fra USA, hvor det blev udviklet i begyndelsen fra 1980erne. I 1990erne blev flere konkurrencer organiseret af rådgivningsvirksomheden McKinsey, der i 1998 etablerede Venture Cup i Sverige.

I år 2000 blev konkurrencen udvidet til at dække Øresundsregionen med Danmark og det sydlige Sverige.

I dag er Venture Cup repræsenteret i de fire nordiske lande Danmark, Sverige, Norge, Finland.

I 2003 fik Danmark sin første nationale Venture Cup organiseret af McKinsey, Copenhagen Business School og Danmarks Tekniske Universitet. I dag bliver konkurrencen organiseret i samarbejde med syv af Danmarks Universiteter ( AU, AAU, CBS, DTU, KU, RUC og SDU) H Blandt vinderne af Venture Cup Danmark er blandt andre: Black Silicon Solar, der står bag en nanoteknologisk belægning, som gør solceller til en mere rentabel form for alternativ energi. INAGEN, som udvikler højteknologisk behandling mod bestemte typer af virusinfektioner og Abeo, som står bag en ny teknologi til støbning af beton og betonelementer.