Jonas Herby

AI, algoritmer og tacit collusion

En af gevinsterne for virksomhederne ved at bruge kunstig intelligens (AI) til prissætning er -- måske -- at de er gode til tacit collusion. Her fra Calvano et. al (2020):

"Increasingly, algorithms are supplanting human decision-makers in pricing goods and services. To analyze the possible consequences, we study experimentally the behavior of algorithms powered by Artificial Intelligence (Q-learning) in a workhorse oligopoly model of repeated price competition. We find that the algorithms consistently learn to charge supracompetitive prices, without communicating with one another. The high prices are sustained by collusive strategies with a finite phase of punishment followed by a gradual return to cooperation. This finding is robust to asymmetries in cost or demand, changes in the number of players, and various forms of uncertainty."

Måske opstår der et nyt problem i forhold til en effektiv konkurrencelovgivning her? Tacit collusion kan være svært at få op og køre for mennesker, der er drevet af følelser og manglende viden. Måske er AI bedre til ikke at afvige som følge af fejl, manglende viden eller ønske om kortsigtede gevinster? (Det modsatte kan selvfølgelig også være tilfældet: At AI oftere afviger, fordi flere muligheder opdages..)

Interessant er det i hvert fald.

/Jonas

PS: Fundet via MarginalRevolution.com, der altid er værd at følge.

1 kommentar


Frederik Plum Hauschultz

Frederik Plum Hauschultz @ d. 05. october #1

Meget spændende emne. Der er også så småt ved at komme noget empiri på området: https://www.dropbox.com/s/w2ic4axzit6mw7q/draft_v6.pdf?dl=0

omend den empiriske litteratur er hæmmet af at vi ikke rigtigt ved hvilken teknologi hver virksomhed bruger.


Tak for din kommentar!
Skriv venligst en kommentar der er længere end 5 tegn

Skriv en kommentar

Log ind for at kommentere - eller opret en bruger