Incentive, Virksomhedsprofil

Hvorfor er delebilerne ikke mere udbredte?

Delebilerne bliver mange steder fremført som en del af løsningen på trængsels- og miljøproblemerne i København. Flere undersøgelser har vist, at delebiler reducerer antallet af biler samt kørslen i bil. Det vil sige, at selvom delebilsordningerne giver flere adgang til en bil, så kører de samlet set mindre. Faktisk mener Connie Hedegaard, at delebiler er en gevinst for alle. Hvorvidt hun har vendt den udtalelse med Finansministeriet, der jo indkasserer registreringsafgifterne, skal lades usagt ;-)

I et land med nogle af verdens højeste registreringsafgifter på biler, virker delebilerne dog som en oplagt forretningsidé. Lur mig om der ikke var langt flere, der fx delte græsslåmaskiner, hvis der var 180% skat på dem. Jo dyrere det er i indkøb - jo mere oplagt er det jo alt andet lige at dele. 

Alligevel halter Danmark langt bagefter fx Schweiz, hvor der er 90.000 tilmeldt delebilsordninger, mod kun ca. 4.000 i Danmark. Det er der sikkert mange forklaring på - bl.a. prisen på parkering. Men hvad kan delebilsselskaberne selv gøre, for at få flere kunder?

Man kan starte med at spørge sig selv: Hvorfor er jeg ikke medlem af en delebilsordning? Det korte svar er, at jeg primært bruger bilen til pendling. Og alle de delebilsselskaber jeg kan finde, tager en pris pr. time + en pris pr. km. Jeg har 15 km på arbejde, så hos fx LetsGo ville jeg skulle betale ca. 8 timer x 21 kr./time + 2 x 15 km x 2,85 kr/km = 253,50 kr. pr. arbejdsdag. Eller godt 5.000 kr. pr. måned. Altså langt mere end det jeg giver for min nuværende bil.

OK. Så måske er delebil bare ikke optimalt til pendlere? 

Tjaa. Så vidt jeg har forstået, så er det specielt efter arbejdstid (+ i weekender og ferier), at der er rift om delebilerne (jeg er nok ikke den eneste, der synes, at 253,50 kr. for en arbejdsdag er ret dyrt). I løbet af arbejdsdagen, er der faktisk mange ledige biler.

Men vent! Der er altså stor efterspørgsel OG ledige biler? Er der en cigar her?

En der arbejder med delebiler, har sagt til mig, at "hemmelighederne i en effektiv delebilsorganisation er at have en god balance mellem privat og erhverv i hvert enkelt geografiske distrikt.". Jeg forstår ikke, at delebilsselskaberne ikke i højere grad bruger prissætning til at øge belægningsgraden og indtjeningen pr. bil.

Når efterspørgslen er meget ujævn henover døgnet, virker det relativt oplagt, at man arbejder med forskellige priser på forskellige tider af døgnet. Både Hertz Delebilen og Letsgo har en fast timepris uanset hvornår på dagen, man låner bilen (i hvert fald for private).

Jeg tvivler helt ærligt på, at det er optimalt. Uanset om delebilsselskaberne vil tjene penge eller har mere miljømæssige målsætninger...

1 kommentar


Incentive, Virksomhedsprofil

Incentive, Virksomhedsprofil @ d. 04. february 2014 #15

Det lader til, at delebilerne nu får konkurrence fra en helt ny kant:
https://gomore.dk/p2p/owner


Tak for din kommentar!
Skriv venligst en kommentar der er længere end 5 tegn

Skriv en kommentar

Log ind for at kommentere - eller opret en bruger

Incentive, Virksomhedsprofil

Incentive blogger om løst og fast