Hvilket snit svarer til "årgangens bedste"?

Svar på indlæg
Af Jakob Grundberg @ 24 apr. 2019 01:28

Hej alle.

Jeg går ikke særlig meget op i karakterer, men engang imellem løber man ind i jopopslag som gerne ser, at man er "en af de bedste på studiets årgang".

Så undrer jeg mig bare over, hvormeget i snit man typisk skal have for at kunne kalde sig som et af årgangens bedste?

Fx har jeg et samlet snit (bacheloren + 1 år kandidat) på 11.1, men jeg aner slet ikke hvilken fraktil det svarer til blandt alle studerende? top 1%? top 5%? top 10%? top 15% top 20%?

Svar og citér
Jakob Grundberg

Jakob Grundberg

Antal indlæg: 4
Medlem siden: d. 23. april
Af Christian Brauer Johanssen @ 27 apr. 2019 12:31

Jakob Grundberg sagde:

Hej alle.

Jeg går ikke særlig meget op i karakterer, men engang imellem løber man ind i jopopslag som gerne ser, at man er "en af de bedste på studiets årgang".

Så undrer jeg mig bare over, hvormeget i snit man typisk skal have for at kunne kalde sig som et af årgangens bedste?

Fx har jeg et samlet snit (bacheloren + 1 år kandidat) på 11.1, men jeg aner slet ikke hvilken fraktil det svarer til blandt alle studerende? top 1%? top 5%? top 10%? top 15% top 20%?

Hej Jakob,

Du kan finde en karakterranking her: 
https://kunet.ku.dk/studie/polit-ba/Sider/Emne.aspx?topic=Bliv%20klar%20til%20dit%20ophold&topicId=5342db8e-f990-47e2-af4a-7913a8deef43#5342db8e-f990-47e2-af4a-7913a8deef43 

Direkte link til PDF for studieåret 17/18:
https://kunet.ku.dk/studie/studieindhold/SiteAssets/Sider/Hvor-finder-jeg-en-karakterranking-samf-øko-ba-ka/Karakterranking_2018%20(3).pdf 

Svar og citér
Christian  Brauer Johanssen

Christian Brauer Johanssen

Antal indlæg: 1
Medlem siden: d. 06. september 2017
Af Niels Lauritzen @ 30 apr. 2019 14:39

Jakob Grundberg sagde:

Hej alle.

Hej Jacob

Når der i jobopslag står at man skal være blandt de bedste på sin årgang tror jeg det varriere meget hvad de forventer. Dels da mange arbejdsgivere ikke ved hvor mange, der har et snit på x,y eller derover, og dels da der også er grænser for hvor høje krav de kan stille (eksempelvis er top 1% jo kun omkring 2-3 personer per årgang, så for mange virksomheder er det et alt for højt krav at stille til ansøgere). 

Jeg syntes at jeg har hørt at flere af dem, der gerne vil have de bedste på årgangen laver et cutoff omkring et snit på 9,5-10. Selvfølgelig med masser af variation. Men 9,5+ plejer at være nok til de fleste jobs (fx nok til at søge ind på en PHD i økonomi, så vidt jeg husker). Når du kommer over 10,0 tror jeg fint at du kan kalde sig blandt de bedste på din årgang. Ihvertfald hvis det er 10+ på bachelordelen. De fleste eliteuniversiteter vil også have et karakterkrav på omkring 9-10, hvis man vil søge udveksling eller optag. Så ligger du over 10, er det meget få, (hvis nogen overhovedet), der vil fravælge dig på baggrund af dine karakterer. 

Svar og citér
Niels Lauritzen

Niels Lauritzen

Antal indlæg: 1
Medlem siden: d. 25. january 2017