HA(Mat.) eller Mat-øk?

Svar på indlæg
Af Querterback Lars @ 29 maj 2019 13:08

Hej derude :)

Jeg er lidt i tvivl om mit studievalg. Jeg læser lige nu matematik-økonomi på 1. år på KU og har fundet ud af at den tunge teoretiske abstrakte matematik ikke fanger min interesse. Det har specielt været analyse faget An0 (matematisk analyse) som har været mit absolut hadefag indtil videre. Ellers har jeg rigtig godt kunne lide de mindre teoretiske tunge fag som Statistik og sandsynlighedregning, lineær algebra og operationsanalyse. Jeg kan altså godt lide at arbejde med tal og formler, men kan ikke lide at arbejde med beviserne. 

Jeg vil så høre om der er nogen herinde som har kendskab til om HA(Mat.) på CBS er lige så teoretisk tungt? Går man meget op i de matematiske beviser? Hvor "meget" matematik er der i de økonomiske fag? 

Venlig hilsen jeres querterback Lars :) 

Svar og citér
Querterback Lars

Querterback Lars

Antal indlæg: 3
Medlem siden: d. 22. august 2018
Af Frederik Bach @ 29 maj 2019 17:09

Hej 

Jeg har læst 3 semestre på HA(mat.) på CBS, og valgte at skifte derfra til polit.

Min oplevelse af studiet på CBS var, at der bliver lagt meget vægt på abstrakte matematiske koncepter, og især på de 2 første år skal du forvente, at der er meget fokus på analysedelen. Der er matematisk analyse og lineær algebra 1 og 2 på 1. hhv. 2. semester, og på 3. semester er der matematisk analyse og statisk optimering, som i mine øjne var meget tungt og abstrakt. 

Der er rig mulighed for at arbejde med lineær algebra, operationsanalyse og statistik igennem studiet, men det er nok ikke til at komme udenom at arbejde med abstrakt matematik og beviser generelt. I de økonomiske fag er matematikken blot et redskab, men jeg husker, at bevisdelen især fyldte en stor del af kurset i mikroøkonomi, og at disse også udgjorde en væsentlig del af eksamen. 

Makro 1 på HA(mat.) er ikke specielt matematiktungt, men jeg syntes til gengæld, at faget var en smule tyndt og ikke specielt intuitivt i forhold til et fag som Økonomiske Principper B på polit, som vel svarer til Makro 1 på HA(mat.). 

Jeg ved ikke, hvor stor forskel du vil opleve ved at skifte fra mat-øk til HA(mat.), da jeg ikke kender til fagene på mat-øk, men jeg har været utroligt glad for skiftet til polit, netop for at få mindre "matematik for matematikkens skyld" og for at bevæge mig mere i retning af mere rendyrket økonomisk teori.

Svar og citér
Frederik Bach

Frederik Bach

Antal indlæg: 6
Medlem siden: d. 19. march 2016
Af Querterback Lars @ 30 maj 2019 16:03

Hej, tusind tak for dit svar. Jeg fik også snakket med nogle fra HA(mat.)-studiet igår og de sagde at der kun er to virkelig matematisk abstrakt tunge fag: Maso (Mat analyse og statisk optimering) og Dok (Differentialligninger og optimal kontrolteori). 

Jeg vil lige høre, hvordan din erfaring har været med de andre økonomiske fag: Erhvervsøkonomi og afsætningsøkonomi? 

Svar og citér
Querterback Lars

Querterback Lars

Af Frederik Bach @ 30 maj 2019 18:32

Erhvervsøkonomi er ikke særligt svært matematisk, men pensum er stort, og som jeg husker det, var gennemsnittet generelt lavt til eksamen. Det er ikke et svært fag generelt, men kan virke uoverskueligt. Det skal dog overhovedet ikke være det fag, som skal afholde dig fra at tage HA(mat.). 

Afsætningsøkonomi er meget et "snakkefag", og noget med at lire nogle marketingmodeller af på en case til eksamen - fx SWOT og BCG-modellen. Jeg ved, at dem som havde læst på HHX, inden de startede på CBS, havde meget nemt ved faget, og jeg vil sige, at det er et meget overskueligt fag. 

Begge fag er fine og til at komme igennem uden de store problemer, men de fylder ikke specielt meget i bevidstheden senere hen på studiet. 

Svar og citér
Frederik Bach

Frederik Bach

Antal indlæg: 6
Medlem siden: d. 19. march 2016
Af Imean H. @ 2 jun. 2019 18:49

Har du overvejet polit?
Der er meget matematik på mat-øk, hvilket i øvrigt er nødvendigt hvis man senere hen til arbejde med avanceret statistik eller quant finance.
Hvis man blot er interesseret i den rene økonomiske intuition, og kun ser matematik som et ad-hoc hjælpemiddel når man skal fitte en eller anden statistisk model eller løse et Lagrange-problem, så er polit et langt bedre valg.
Svar og citér
Imean  H.

Imean H.

Antal indlæg: 10
Medlem siden: d. 28. june 2015
Af Querterback Lars @ 3 jun. 2019 01:44

Jeg var meget uvidende da jeg søgte ind på mat-øk, jeg troede slet ikke polit-studiet havde så meget matematik. Dog vil jeg gerne arbejde med statistik, men ud fra uddannelsens opbygning på KU's hjemmeside ser det ud som om der ikke er så meget statistik på polit. Jeg ved ihvertfald generelt at statistik er én af byggestenene for Ha(mat) og mat-øk, det der skræmmer mig mest lige nu er, som skrevet tidligere, den tunge abstrakte matematik. 

Svar og citér
Querterback Lars

Querterback Lars

Af Jacob Wiberg Larsen @ 3 jun. 2019 08:30

Med tanke på at økonometri er statistisk analyse af økonomisk data, så kan du få statistik i lårtykke stråler på Polit hvis det er det du ønsker. Der er et hav af politter som er ansat til at crunche numbers rundt omkring, så jeg ville ikke være nervøs for kvantitative jobmuligheder efter uddannelsen. 

På bacheloren vil du obligatorisk have Sandsynlighedsteori & Statistik, Økonometri I (tværsnits- og paneldata) samt Økonometri 2 (tidsserier) som specifikt vedrører økonometrisk teori og metode. Sidstnævnte fag skal du kigge langt efter, hvis vælger ha(mat).

Da der på kandidaten er fri valgfrihed, givet at du har overstået Micro & Macro 3, så er der et hav af fag at vælge imellem. Bl.a.

Advanced Macroeconometrics, Advanced Microeconometrics, Financial Econometrics A, Applied Econometric Policy Evaluation, Dynamic Programming. Derudover bliver der også tilbudt mere klassiske statistik fag som Praktisk tidsrækkeanalyse, Multivariat analyse og kategoriserede data, Programmering og statistik med SAS mm. Desuden vil en stor del af "teoretiske" fag indeholde en eller anden form for empirisk validering (eller forsøg på samme) af teorierne.

Bemærk at en stor del af fagene beskæftiger sig med det teoretiske grundlag ved metoderne, så et tip ville være at vælge i hvert fald èn øvelse (ud af de to obligatoriske) hvor du kan prøve kanonerne af.

Svar og citér
Jacob Wiberg Larsen

Jacob Wiberg Larsen

Medlem siden: d. 23. may 2018