Udveksling eller praktik på kandidaten? Samt skat

Svar på indlæg
Af William Møller @ 6 dec. 2019 16:56

Hej medstuderende.

Jeg læser en cand.oecon (MSc i Advanced Economics and Finance på CBS) på første semester, men jeg overvejer et udvekslingsophold på 3. semester. Jeg var ikke på udveksling på bacheloren, og blev i stedet hjemme, og det fortryder jeg lidt.

Ved nogen af jer, hvad der batter mest på CV'et - udveksling eller praktikophold i en virksomhed eller en offentlig institution? Hvis jeg gerne vil til udlandet, er det jo nok lidt begrænset ift. det offentlige (måske lige på nær OECD, World Bank, IMF el.lign. men det er jo ikke helt nemt at få foden ind der).

Mit snit fra bacheloren er OK med 9,8 - så det åbner måske også nogle muligheder ift. udmærkede universiteter.

Så er der jo også det med økonomien - i øjeblikket lever jeg af SU samt lidt indtægter fra en side jeg lavede for et stykke tid siden. Jeg overvejer at søge nogle legater, men hvad er typisk deres grænse ift. maks indtægt, man kan tjene, før man diskvalificeres til at søge?

Er legater skattefrit, eller beskattes det? Kunne læse på skat at legater op til 10.000 beskattes, men er det hvert enkelt legat, der overstiger 10.000, der beskattes, eller den samlede legatsum? Kunne ikke rigtig finde noget fra skats hjemmeside (https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2234749).

Mange spørgsmål, håber der er nogle af jer, der har tid til at svare - meget gerne med jeres oplevelser også!

Bh William.

Svar og citér
William Møller

William Møller

Antal indlæg: 1
Medlem siden: d. 06. december 2019