Amerikanske professorer får Nobelprisen i økonomi

Svar på indlæg
Af Peter Juel Jensen @ 10 okt. 2011 15:35

Så er årets vigtigste nobelpriser uddelt til de to amerikanske professorer Christopher A. Sims fra New York University og Thomas J. Sargent fra Princeton University. De har øjensynligt gjort et godt stykke arbejde med årsager og effekter i makroøkonomien - må indrømme at jeg kender dem ikke.

Svar og citér
Peter Juel Jensen

Peter Juel Jensen
I redaktionen

Antal indlæg: 878
Medlem siden: d. 03. july 2010
Anders Park Egedal

Anders Park Egedal

Antal indlæg: 328
Medlem siden: d. 02. september 2010
Af Erik Kofoed @ 10 okt. 2011 23:30

PJJ: Det er omvendt - Sargent er fra NYU og Sims er fra Princeton (selvom Sargent vist har en nebengeschæft i NJ...)

Jeg kendte ikke Sims før nu, men Sargent er en kæmpe indenfor makro, som man næsten bør kende til. Han er eksempelvis en af hovedårsagerne til, at førstedelen er Makro C består af at løse modeller med rationelle forventninger.

Tillykke til dem begge!! (Jeg havde ellers sat mine penge på Obama eller Clinton, men Nobelpriskomiteen valgte rent undtagelsesvist at se bort fra en Demokratisk præsident).
Svar og citér
Erik Kofoed

Erik Kofoed

Antal indlæg: 38
Medlem siden: d. 17. february 2011
Af Christian Stassen @ 11 okt. 2011 09:05

Endnu mere praecist: Sims er professor paa Princeton, Sargent ved NYU men er visiting professor paa Princeton.

Sims er 100% bayesianer, saa maaske denne pris faar KU til at indfoere undervisning i Bayesiansk statistik...
Svar og citér
Christian Stassen

Christian Stassen

Antal indlæg: 71
Medlem siden: d. 07. june 2011
Af Anders Munk-Nielsen @ 20 okt. 2011 14:35

@christian, haha fedt, et statistisk paradigmeoprør:) Jeg tror mest problemet er, at der ikke rigtig er nogen (så vidt jeg ved) ved ØI (eller på KU?) som for alvor praktiserer bayesiansk statistik... men ku forestille mig, at der er en mulig phd i det! 

Svar og citér
Anders Munk-Nielsen

Anders Munk-Nielsen

Antal indlæg: 42
Medlem siden: d. 01. june 2011
Af Casper Nordal Jørgensen @ 8 nov. 2011 05:03

@Christian og Anders, FYI er der heller ingen der kender til det i den nordlige del af Californien... Har stenet lidt over det i Hamilton (http://press.princeton.edu/titles/5386.html) men er ikke blevet signifikant klogere..
Der er ikke én, som ligger inde med en kort introduktion?
Svar og citér
Casper Nordal Jørgensen

Casper Nordal Jørgensen

Antal indlæg: 16
Medlem siden: d. 30. may 2011
Af Christian Stassen @ 8 nov. 2011 05:05

Hvis du vil laese en fantastisk bog kan jeg anbefale "Probability Theory: The Logic of Science" af ET Jayden. Den er helt faenomenal, men ikke ligefrem "kort" (omend de foerste kapitler giver dig en ide). En god introduktion til anvendt bayesiansk statistik er Sivia's "data analysis blabla" (kan ikke lige huske titlen

alle andre videnskaber rykker mod bayesianisme, oekonomi er IMO lidt bagud (men der er faktisk mange der kigger paa det, det er bare ikke mainstream).
Svar og citér
Christian Stassen

Christian Stassen

Af Patrick Kofod Mogensen @ 8 nov. 2011 13:03

Jeg ved i sikkert er meget travle begge to (Stassen og Munk), men i er jo altid velkomne til at sende en co-authored artikel ind til Altandetlige.dk (indsendes øverst på siden) om emnet. Tror ikke jeg er den eneste, som er nysgerrig.
Svar og citér
Patrick Kofod Mogensen

Patrick Kofod Mogensen

Antal indlæg: 554
Medlem siden: d. 29. january 2011
Af Anders Munk-Nielsen @ 8 nov. 2011 14:44

:) Det kunne være super spændende, men jeg tror Christian er den virkelige ekspert, han har beskæftiget sig med begge paradigmer (lyder det til), hvor jeg kun har været i vores lille KU kasse og bare sniffet lidt til det andet... men jeg vil gerne tilslutte mig, jeg er også ret nysgerrig efter at vide mere om det!

Svar og citér
Anders Munk-Nielsen

Anders Munk-Nielsen

Af Christian Stassen @ 8 nov. 2011 16:50

Jeg tror heller ikke ligefrem jeg kan siges at vaere kvalificeret - jeg har laest et par boeger og saa leget med det paa et noerde hobby plan.

Hvis jeg skulle anbefale en eneste bog for intellektuelt "noerderi" som ogsaa er brugbart i studier, saa er den bog jeg naevnte ovenfor af Jaynes dog nummer1 - den udleder blandt andet fra en base af boolean algebra hvorfor sandsynligheder skal ligge mellem nul og 1 (eller 1 og uendelige, same thing som han viser). Virker som et "dumt" resultat, men det er faktisk noget saa fundamentalt at man boer taenke over det.

Svar og citér
Christian Stassen

Christian Stassen

Af Anders Munk-Nielsen @ 8 nov. 2011 16:55

Kan det passe det er den, der ligger her: http://www-biba.inrialpes.fr/Jaynes/prob.html?

Svar og citér
Anders Munk-Nielsen

Anders Munk-Nielsen

Af Christian Stassen @ 8 nov. 2011 17:10

ja det tror jeg - jeg synes selvf du skal stoette forfatteren som lagde sit liv (i bogstavelig forstand) i bogen (efter at have forfattet et mindre finansierings notesaet ved jeg hvor haardt det er)
Svar og citér
Christian Stassen

Christian Stassen

Af Patrick Kofod Mogensen @ 10 nov. 2011 01:30

christian stassen sagde:

Jeg tror heller ikke ligefrem jeg kan siges at vaere kvalificeret - jeg har laest et par boeger og saa leget med det paa et noerde hobby plan.

Hvis jeg skulle anbefale en eneste bog for intellektuelt "noerderi" som ogsaa er brugbart i studier, saa er den bog jeg naevnte ovenfor af Jaynes dog nummer1 - den udleder blandt andet fra en base af boolean algebra hvorfor sandsynligheder skal ligge mellem nul og 1 (eller 1 og uendelige, same thing som han viser). Virker som et "dumt" resultat, men det er faktisk noget saa fundamentalt at man boer taenke over det.

Det er jo fair nok, men hvis du (eller andre) får lyst på et tidspunkt, er jeg sikker på der er et publikum. De færreste kender bare en smule til det her på polit, så al form for input er velkomment, og om ikke andet kan det starte lidt debat.

Svar og citér
Patrick Kofod Mogensen

Patrick Kofod Mogensen

Antal indlæg: 554
Medlem siden: d. 29. january 2011