Overlap af finanseringsfag

Svar på indlæg
Af Lasse Krabbe @ 9 mar. 2013 17:17

Mojn

Jeg skal til at vælge valgfag. Studievejledningen kunne ikke svare på mine spørgsmål, men henviste mig hertil. Jeg håber I kan hjælpe.

Jeg ville høre om jeres erfaring, hvordan finansieringsfagene overlapper hinanden. Et godt råd om hvilke fag, der er anbefalingsværdig, siger jeg heller ikke nej tak til. Jeg studerer selv matøk og skal have Finansiering 1 i næste blok. 

Fag som

Fin1, Fin2, FinKont1, FinKont2 vs. Pricing Financial Assets, Investment Theory, International Finance, Fixed Income Derivatives, Financial Markets, Financial Econometrics, Corporate Finance and Incentives osv.

hvilke skal man undgå pga. af pensum overlapper hinanden

Svar og citér
Lasse Krabbe

Lasse Krabbe

Antal indlæg: 7
Medlem siden: d. 09. march 2013
Af Morten Fremmich Andresen @ 9 mar. 2013 19:40

Hej Lasse,
Fin1 og Corporate Finance and Incentives(CF) gennemgår næsten de præcis samme ting (jeg har fulgt Fin1 og holdundervist i CF) - en undtagelse kunne være kapitalstruktur som man ikke gennemgår i Fin1, men som du hurtigt ville kunne læse op. Pensum er naturligvis forskellige, da Fin1 benytter Rolfs noter, mens CF benytter en amr. lærebog, ligesom gennemgangen naturligvis er mere matematikvendt på Fin1.

Hvis du vælger at følge Finkont1 og 2, hvilket jeg varmt kan anbefale, er der ingen grund til at følge Pricing Financial Assets. Sidstnævnte benytter Hull, mens førstnævnte benytter Björk. Hull er underholdende, men går ikke meget i dybden, og efterlader (efter min mening) ikke læseren super operationel. Hull er til gengæld nem at læse selv, så evt. mangler kan du hurtigt selv fylde på.

Investment Theory(IT) er godt - der får du rig lejlighed til at forholde dig til reale optioner. Mit bedste råd vil dog være at vælge faget efter du har haft mindst FinKont1. FinKont1 er nemlig i høj grad et teknikfag, og det har du stor glæde af når du tager IT - så er du dels super godt stillet beregningsmæssigt, men mere vigtigt kan du bruge krudt på at forstå de dybere ideer, frem for at bruge tid på regneriet.

Fixed Income Derivatives(FID) synes jeg selv er det bedste finansieringsfag der er på polit - det er meget direkte anvendeligt efter studiet. Igen vil FinKont1 være godt at have haft først - det gør måske at nogle ‘svære’ ting pludselig ser meget lette ud. Omvendt er det på ingen måde et krav, og FID kan måske omvendt være det som giver dig lyst til at følge FinKont1.

Jeg har ikke haft hverken Financial Markets, Financial Econometrics eller International Finance. Jeg fortryder dog at jeg ikke har haft et empirisk økonometrifag, så skulle jeg vælge om ville jeg tage sådan et. Jeg har læst et par af kapitlerne i bogen til Financial Markets, og efter min bedste overbevisning lapper det ikke over med nogle af de øvrige. International Finance kender jeg slet ikke.

Håber det kunne bruges.

Svar og citér
Morten Fremmich Andresen

Morten Fremmich Andresen

Antal indlæg: 12
Medlem siden: d. 18. april 2011
Af Morten Fremmich Andresen @ 9 mar. 2013 19:45

Fsv. angår Fin2 - indholdet har vist skiftet en del over årene, men de sidste par år (da jeg bl.a. fulgte det) var emnet “Dynamic Portfolio Choice” - så ikke overraskende indeholdt faget en del porteføljeteori. Jeg syntes personligt at faget var rigtig spændende, men det er lidt en blandet landhandel, og jeg følte ikke helt den samme røde tråd, som i FinKont-fagene. Så en anbefaling herfra, men dog ikke prioteret så højt som FinKont-fagene.

Svar og citér
Morten Fremmich Andresen

Morten Fremmich Andresen

Antal indlæg: 12
Medlem siden: d. 18. april 2011
Af Lasse Krabbe @ 9 mar. 2013 20:19

Takker. Det er meget brugbart :-)

Svar og citér
Lasse Krabbe

Lasse Krabbe

Af Frederik Plum Hauschultz @ 10 mar. 2013 17:44

Er der nogen som har erfaringer med de finansieringsfag som man kan tage på den såkaldte eliteuddannelse cand.oecon på CBS? De har både et fag som hedder Corporate Finance og et som hedder Asset Pricing Theory

http://kursuskatalog.cbs.dk/2012-2013/KAN-OE13.aspx
http://kursuskatalog.cbs.dk/2012-2013/KAN-OE12.aspx

Svar og citér
Frederik Plum Hauschultz

Frederik Plum Hauschultz

Antal indlæg: 25
Medlem siden: d. 27. august 2011
Af Mikael Olai Milhøj @ 10 mar. 2013 23:49

Internationalt Finance er et mikrobaseret finansieringsfag med stor fokus på bestemmelse af valutakurser, centralbankernes intervention på valutamarkedet, aggregering af information på markedet mv. I undervisningen inddrages både teoretiske modeller og empiriske undersøgelser, ligesom undervisningen både bygger på tekstbøger og vigtige artikler inden for området. Det ligger i meget naturlig forlængelse af financial markets.

Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Antal indlæg: 156
Medlem siden: d. 06. september 2010
Af Lasse Krabbe @ 13 mar. 2013 20:39

Takker :-)

Svar og citér
Lasse Krabbe

Lasse Krabbe

Af Christian Stassen @ 2 apr. 2013 12:23

Morten's svar rammer tingene ret godt paa hovedet. FinKont1&2 er ikke helt nemt at klare sig godt i (men er dog ok at forstaa pointerne i) da de er meget bevistunge. Andre fag som kan vaere alternativer er matematisk finansierings fagene paa CBS.
Hvis du tager Fin1 (og evt Fin2, men som Morten siger er indholdet lidt random), FinKont1 (og evt FinKont2, men ogsaa lidt random omend bedre end Fin2 tit) og FID staar du ret staerkt. FinKont2 og FID har en smule overlap, men ikke nok til at det boer afskraekke dig.

Du kan eventuelt supplere med IT (inv theory, som er reale optioner, hvilket er en ret generel og ikke saerlig anvendt discipling in the sense at det ikke er nemt at implementere, men ideologisk bruger brugbar i mange ting, isaer i corporate finance), "Credit Derivatives" (eller hvad det nu hedder) paa CBS som efter sigende er rigtig godt (og, vaerende practitioner, kan jeg love dig at indholdet er vigtigt uanset hvad du saa arbejder med senere) og corporate finance theory (et politagtigt corporate finance fag som giver et udemaerket overblik over hovedprolemstillingerne i corp fin, alternativt kan du tage CBS corp fin fag, men polit faget er i mine oejne bedre) er det ogsaa rigtig godt.

Hvis du tager alt dette har du daekket teoretisk mathematical finance samt corporate finance udemaerket.

Saa mangler du "kun" financial economics og financial statistics/econometrics. Sidstnaevnte kan du bare tage polit fagene. Foerstnaevnte er lidt svaerere at sige hvad du skal tage, financial economics er en blanding af mikro, makro og behavioral economics. Fag jeg kan anbefale er: behavioral,  financial markets (mere et mikro fag end et finansierings fag, men udemaerket anyway fra intellektuelt synspunkt omend dog ikke direkte anvendeligt), macro finance (ved ikke om det udbydes mere, det plejede at vaere som sommerskkole, det er et kanon fag da det er ret uortodokst) og international finance (tog det ikke selv, pensum er lidt svaert for mig at finde en roed traad i, men i guess ok). Derudover kan du tage generelle makro/mikro fag (da det er building blocks for financial economics) og eventuelt fag som "economics of banking" og "monetary policy".

Svar og citér
Christian Stassen

Christian Stassen

Antal indlæg: 71
Medlem siden: d. 07. june 2011
Af Christian Stassen @ 2 apr. 2013 12:25

edit: saa lige du er matoek. i saa fald har du nok nemmere ved at sluge beviserne i finkont1/2, saa tag du bare dem. Saa fin1/2, finkont1/2 og eventuelt polits FID er dine building blocks. Derefter kan du gaa nedad i listen efter hvad jeg listede.

ogsaa at anbefale er et internship

Svar og citér
Christian Stassen

Christian Stassen

Af Lasse Krabbe @ 10 apr. 2013 11:04

Tusind tak for alle svarene :-)

Svar og citér
Lasse Krabbe

Lasse Krabbe

Af Lasse Krabbe @ 10 apr. 2013 23:38

Jeg ved ikke, om jeg læser det helt korrekt på valgfagsbeskrivelsen. Faget Corporate Finance Theory bygger videre på Corporate Finance and Incentives med hensyn til kapitalstruktur.

Svar og citér
Lasse Krabbe

Lasse Krabbe

Af Christian Stassen @ 11 apr. 2013 01:34

det behoever du ikke at bekymre dig om. det eneste du behoever at vide om kapital struktur foer du tager corporate finance theory er at de forskellige finansierings former (aktieudstedelse versus obligationsudstedelse) har forskellig prioritet i en bankerot, saa obligationsejere er de foerste der bliver betalt tilbage og dernaest aktieejere. Saa hvis et firma har udstedt for 100kr obligationer, og naar firmaet saa gaar bankerot, saa vil alle pengene i fallitboet gaa til obligations ejerne indtil de 100kr er betalt tilbage og resten til aktieejerne. til gengaeld er det hoejeste obligationsejerne nogensinde kan faa 100+renter, hvorimod aktieejerne faar al profit derefter hvis selskabet ikke gaar bankerot.

Dette skaber en assymetri mellem aktieejere og obligationsejere OG mellem disse to og management, og denne assymetri bliver belyst i corporate finance theory.

Svar og citér
Christian Stassen

Christian Stassen

Af Mikael Olai Milhøj @ 11 apr. 2013 10:21

Det virker som om, at ingen har svaret vedr. international finance. Personligt synes jeg (jeg er ikke finansieringsfyr, men mere makro med noget finansiering ved siden af, hvis jeg har fundet det nødvendigt), at faget er meget godt. En masse omkring mikrostruktur og empiri vedr. FX markederne, f.eks. hvordan information indarbejdes i priser og betydningen af centralbanks intervention. Tilsvarende kan man sige om financial markets, der er et mikrobaseret fag også, hvor man forklarer bid-ask spread, informationsdeling, betydningen af privat information etc. etc. 

Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Antal indlæg: 156
Medlem siden: d. 06. september 2010