Inflation (burde have været: Kursusforum?)

Svar på indlæg
Af Simon Shine @ 7 sep. 2014 14:11

Hej alle

Først min invending, og så mit faglige spørgsmål: Jeg undrer mig over at der ikke findes et kursusforum for de enkelte kurser, enten her på siden eller inde på Absalon. Sådan er det på andre studier, og jeg forestiller mig at man har afskaffet kursussiderne på Absalon af praktiske grunde som jeg ikke kender, men som jeg godt kan acceptere - alligevel synes jeg, det efterlader et tomrum for små spørgsmål som ikke nødvendigvis har fortjent et helt indlæg herinde.

For eksempel vil jeg gerne spørge om følgende:

I ØP A-bogen siges at inflation oftest skyldes en vækst i mængden af penge, og det ene eksempel på væksten af penge som gives (til forelæsning og i bogen) er tryk af sedler. Det er imidlertid også mit indtryk at vores banksystem "trykker penge" ved oprettelsen af lån. Når nu størstedelen af pengene i vores samfund ikke er trykte sedler, hvorfor skaber det så ikke inflation at man låner store mængder penge?

Med venlig hilsen
Simon
PS. Tillægsspørgsmål: Hvis jeg er korrekt i min antagelse omkring hvordan banklån medfører at der eksisterer en større mængde penge (men ikke at de nødvendigvis til sammen er mere værd), gælder det så også for de låneinstitutioner som yder kviklån?
Svar og citér
Simon Shine

Simon Shine

Antal indlæg: 8
Medlem siden: d. 09. august 2014
Af Mikael Olai Milhøj @ 8 sep. 2014 17:00

Hej Simon

Du har ret i, at "bankerne trykker penge", forstået på den måde, at der er en kreditmultiplikator. Når centralbankerne trykker penge, ender de i banksektoren, som kan blive givet til udlån, der kan generere indlån, der kan generere nye udlån osv. Derfor kan centralbanken styre pengemængden ude i samfundet ved enten at trykke flere penge eller ved at trække flere penge ud. Det er "intuitivt" nemmest at forstå, at centralbankerne trykker en masse pengesedler, men det meste foregår jo digitalt nu. Men om du nu betaler med et dankort eller en 100-kr. seddel, betyder jo i den forbindelse ikke så meget for, hvad der faktisk sker. 

Så i sidste ende er det pengemængden, der styrer inflationen. Jo flere penge, der kommer i omløb, jo mindre er de værd. Ligesom det gælder ved en stigning i udbuddet af andre varer i øvrigt. "Inflation is always and everywhere a monetary phenomenon" - Milton Friedman

PS: Alle forelæsere kan oprette et kursusforum på Absalon, hvis de har lyst. Det skal de bare aktivt selv gøre. 

Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Antal indlæg: 158
Medlem siden: d. 06. september 2010
Af Lene Troen Lundgaard @ 8 sep. 2014 17:28

Som tilføjelse til Mikaels glimrende forklaring kan jeg oplyse om at pengemultiplikatoren i hvert fald for to år siden var pensum på ØPB. Det skulle undre mig hvis det ikke stadig er det. 

Svar og citér
Lene Troen Lundgaard

Lene Troen Lundgaard

Antal indlæg: 321
Medlem siden: d. 06. july 2011
Af Jon Egeris Karstoft @ 11 sep. 2014 20:17

Det var det også for ét år siden, dog først henimod slutningen af kurset :) Hvis du er nysgerrig, kan du læse det tilsvarende kapitel i Mankiw, tror det er nummer 19.

Svar og citér
Jon  Egeris Karstoft

Jon Egeris Karstoft

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 12. june 2014