Eftertilmeldingen afskaffet

Svar på indlæg
Af Frederik Plum Hauschultz @ 13 maj 2015 18:40

På samfundsvidenskabeligt fakultet er eftertilmeldingen afskaffet. Det betyder, at når man dukker op til første undervisningstime på et fag og finder ud af, at det ikke lever op til forventningerne er det umuligt at skifte fag.

Jeg kan ikke være den eneste der synes det er totalt åndssvagt. Vi har vist allesammen efterhånden fattet at der skal studeres på fuld tid i hvert semester, men hvorfor skal det implicere at man ikke kan skifte fag når semestret går i gang? Det er en total åbenlys forringelse af studiekvaliteten samtidig med, at det er utrolig svært at få øje på, hvordan det på nogen måde skal have en effekt for færdiggørelsestiden at man bliver tvunget til at tage et fag man ikke gider have i stedet for et andet som er bedre. 

For at være ærlig, så virker det som om der ikke er nogen god forklaring på at det skal være sådan. Studiet er nemlig ikke kommet med nogen forklaring - hvis der var en god en, så havde vi vel nok hørt om det?

Ville være interessant at få nogle folk fra administrationen ud af busken og forklare hvorfor det skal være sådan?

Svar og citér
Frederik Plum Hauschultz

Frederik Plum Hauschultz

Antal indlæg: 25
Medlem siden: d. 27. august 2011
Af Rasmus Larsen @ 14 maj 2015 22:30

Studenterrådet skriver:
Det bærende argument er, at STADS – det administrative system, der håndterer tilmelding til undervisning og eksamen – ikke kan overkomme at studerende melder sig fra kurser i eftertilmeldingsperioden. Argumentet er dog tyndt da DTU regner med at lave en udbygning af STADS så systemet godt kan klare det.
http://srku.dk/2014/06/afskaffelse-af-mulighed-eftertilmelding/

Så ja, der er åbenbart en forklaring, men den er godt nok ringe.

Svar og citér
Rasmus Larsen

Rasmus Larsen

Antal indlæg: 7
Medlem siden: d. 25. august 2011
Af Frederik Plum Hauschultz @ 14 maj 2015 22:49

Jamen selvfølgelig, hvis IT-systemet ikke kan håndtere virkelighedens verden - så må vi jo lave virkeligheden om. Det er da klart! Det er jo nemmere at bede tusindvis af studerende have lortefag (den sikre udgang når folk ikke kan vælge om) end at ansætte en eller anden "monkey" (aka. studentermedhjælper) som kunne gøre det manuelt! 

Svar og citér
Frederik Plum Hauschultz

Frederik Plum Hauschultz

Antal indlæg: 25
Medlem siden: d. 27. august 2011
Af Thomas Motzfeldt @ 17 maj 2015 09:35

Københavns universitet må have en vanvittigt IT-budget, der primært bliver brugt på at få 50 halve løsninger til at kunne snakke sammen. Jeg vil anbefale dem at bruge lukkede facebook-grupper til fagtilmelding og et par excelark til at holde styr på hvilke fag de studerende har haft. Så kan man ansætte 10 studenter til at holde styr på det hele. Besparelsen må være enorm. Jeg har gået på studiet i snart seks år, og jeg har endnu ikke oplevet et semester hvor det hele bare spillede. 

Svar og citér
Thomas Motzfeldt

Thomas Motzfeldt

Antal indlæg: 914
Medlem siden: d. 09. september 2010
Af David Dreyer Lassen @ 17 maj 2015 13:08

Frederik Plum Hauschultz sagde:

På samfundsvidenskabeligt fakultet er eftertilmeldingen afskaffet. Det betyder, at når man dukker op til første undervisningstime på et fag og finder ud af, at det ikke lever op til forventningerne er det umuligt at skifte fag.

...

Ville være interessant at få nogle folk fra administrationen ud af busken og forklare hvorfor det skal være sådan?

Nu er jeg ikke fra administrationen, men lærerrepræsentant i Studienævnet (og skriver på egne vegne). Sagen har været oppe i flere fora, men det er - som der står i tråden - IT-administrative argumenter, der har vundet (selvom jeg faktisk troede man havde fundet en løsning). Det er ikke nogen god løsning, slet ikke, men det sker at det er mere effektivt at studerende tager sagen op end at vi påpeger problemer. Vi kan ikke gøre noget ved det lokalt, beslutningen er taget langt, langt længere oppe, og der er ikke længere rum for lokale pragmatiske løsninger a la de her beskrevne. 

Svar og citér
David Dreyer Lassen

David Dreyer Lassen

Antal indlæg: 4
Medlem siden: d. 17. november 2011