Fra HA-Almen til Polit.

Svar på indlæg
Af Søren Jul-Hansen @ 7 jan. 2016 17:44

Hej Alle!

Jeg er på nuværende tidspunkt i slutningen af 3 semester på HA-Almen på CBS. Det er for nylig gået op for mig at dette i virkeligheden ikke var det rigtige valg for mig, da jeg er langt mere teknisk og matematisk anlagt, og egentlig ikke har den store interesse for organisation, regnskab eller afsætning. (Hvilket udgør 3/4 af kernefagene og endda mit studiejob... Ikke så smart igen :/ )

Mine første to semestre på CBS var jeg glade for, men der var fagene også ret fokuseret omkring ren økonomi. Det sidste halve år er jeg derimod blevet rigtig skoletræt. Mine resultater er sådan set ret gode, men min engagement falder og falder. Dette leder mig også lidt til tanken, at hvis jeg kan få 10 i de fleste af mine eksamener, uden, eller med meget lidt, læsning, så er studiet nok heller ikke det mest seriøse i verden.

Jeg forventer at dog at gennemføre bacheloren, men med 30 ECTS valgfag på 5 semester og mulighed for summerschool. Hvordan kan jeg bedst kvalificere mig til at blive optaget på polit i kandidaten?

Det optimale ville være, at jeg kan gå direkte fra HA-Almen til Polit. Kan dette overhovedet lade sig gøre? Hvis ja. Hvordan? Og hvis ikke. Hvordan kan jeg få mest ud af at bruge 1 år ekstra på min bachelor - kan jeg i så fald ende med både en bachelor fra CBS og en fra KU?

(Jeg har kontaktet studievejledningen for begge studier, men de kunne ikke hjælpe så meget)

På forhånd tak,

Søren.

Svar og citér
Søren Jul-Hansen

Søren Jul-Hansen

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 07. january 2016
Af Rud Faden @ 8 jan. 2016 10:55

Søren Jul-Hansen sagde:

Hej Alle!

Jeg er på nuværende tidspunkt i slutningen af 3 semester på HA-Almen på CBS. Det er for nylig gået op for mig at dette i virkeligheden ikke var det rigtige valg for mig, da jeg er langt mere teknisk og matematisk anlagt, og egentlig ikke har den store interesse for organisation, regnskab eller afsætning. (Hvilket udgør 3/4 af kernefagene og endda mit studiejob... Ikke så smart igen :/ )

Mine første to semestre på CBS var jeg glade for, men der var fagene også ret fokuseret omkring ren økonomi. Det sidste halve år er jeg derimod blevet rigtig skoletræt. Mine resultater er sådan set ret gode, men min engagement falder og falder. Dette leder mig også lidt til tanken, at hvis jeg kan få 10 i de fleste af mine eksamener, uden, eller med meget lidt, læsning, så er studiet nok heller ikke det mest seriøse i verden.

Jeg forventer at dog at gennemføre bacheloren, men med 30 ECTS valgfag på 5 semester og mulighed for summerschool. Hvordan kan jeg bedst kvalificere mig til at blive optaget på polit i kandidaten?

Det optimale ville være, at jeg kan gå direkte fra HA-Almen til Polit. Kan dette overhovedet lade sig gøre? Hvis ja. Hvordan? Og hvis ikke. Hvordan kan jeg få mest ud af at bruge 1 år ekstra på min bachelor - kan jeg i så fald ende med både en bachelor fra CBS og en fra KU?

(Jeg har kontaktet studievejledningen for begge studier, men de kunne ikke hjælpe så meget)

På forhånd tak,

Søren.

Hej Søren.

Jegh tror ikke du kan gå direkte fra HA-Almen til polit. Du skal nok tage nogen ekstra kurser. Især i økonometri. Mit bedste råd er du snakket med studievejledningen på polit og høre hvad for nogen ekstra fag du skal tage for at blive optaget på polit med en HA-Almen. Du kan jo så bruge dine 30 ECTS til f.eks. at tage dine manglende kurser på polit. 

Held og lykke.

Svar og citér
Rud Faden

Rud Faden

Antal indlæg: 59
Medlem siden: d. 18. september 2010
Af Jakob Saugbjerg Kristensen @ 8 jan. 2016 11:54

Hej Søren,

Det lyder som et godt spring. Det kan lade sig gøre at lave skiftet - det har det i hvert fald kunne tidligere, selvom du ikke kan lave det direkte. Så du skal nok bruge dine valgfag på nogle kvalificerende polit-fag.

Det lyder lidt sært at de ikke har kunnet hjælpe dig på studievejledningen, for optagelseskravene står klart og tydeligt på hjemmesiden - endda særlig specificeret ud for folk med HA-almen bachelor i bagagen.

Du kan læse det her: 

http://studier.ku.dk/kandidat/oekonomi/adgangskrav/

Hvis ikke du kan få instituttet til at komme med nogle bud på, hvilke fag du bør have for at blive optaget - hvilket ville være meget mærkeligt - så tror jeg den bedste idé ville være at gå efter:

Microeconomics II, Macroeconomics II, Økonometri I og Econometrics II. I alt 30 ECTS point. Det bliver et hårdt semester, men det svarer ca. til polit'ers 4. semester. 

Svar og citér
Jakob Saugbjerg Kristensen

Jakob Saugbjerg Kristensen

Antal indlæg: 592
Medlem siden: d. 27. may 2011
Af Mikael Olai Milhøj @ 9 jan. 2016 18:48

Hvad med at starte forfra på polit? Du har sikkert haft en række fag, der kan give dig merit, så du kan komme lidt hurtigere frem. Det ville jeg da overveje. 

Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Antal indlæg: 158
Medlem siden: d. 06. september 2010
Af Søren Jul-Hansen @ 11 jan. 2016 12:58

Tusind tak for jeres svar alle tre!

Efter yderligere dialog med studievejledningen, viser det sig at fremdriftsreformen højst sandsynligt gør det umuligt for mig at supplere mig til adgang på kandidaten.

Så i har helt ret i at min bedste mulighed er at starte forfra efter 4 semester. Tror i det er muligt at få merit for et helt år med følgende fag bestået:

Statistik 15 ECTS.

Organisationsanalyse 15 ECTS

Managerial Economics 15 ECTS

Mikroøkonomi 7,5 ECTS

Makroøkonomi 7,5 ECTS

Finansiering 15 ECTS

Økonomistyring 7,5 ECTS

Afsætningsøkonomi 15 ECTS

Strategi 7,5 ECTS

Eksternt regnskab 7,5 ECTS

Erhvervsjura 7,5 ECTS

På forhånd tak!

Svar og citér
Søren Jul-Hansen

Søren Jul-Hansen

Antal indlæg: 2
Medlem siden: d. 07. january 2016
Af Mikael Olai Milhøj @ 11 jan. 2016 12:59

Hej Søren,

Mit gæt er, at du ikke kan få for et helt år, men du kan nok nå en hel del. Jeg tror dog, det er lettest, hvis du taler med studievejledningen. Jeg tror, der er andre end dig, der har lavet det skifte.

Held og lykke med det! 

Svar og citér
Mikael Olai Milhøj

Mikael Olai Milhøj

Antal indlæg: 158
Medlem siden: d. 06. september 2010
Af Rasmus Damgaard Olsen @ 12 jan. 2016 11:44

Hej Søren,

Du vil formentlig få merit svarende til følgende fag:

Økonomiske principper A og B samt Erhvervsøkonomi på økonomi-bachelordelen.

Desuden er der 3 valgfag på økonomibacheloren som du pga reformen vil få tvangsoverført merit fra nogle valgfrie fag fra dit CBS studie. 

Jeg ved ikke om du vil kunne få merit for dit statistik fag. 

Så sammenlagt vil du nok kunne få merit for 50 ETCS points, altså næsten et helt år. 

Hvis du besøger studievejledningen kan de hjælpe dig med at lægge en studieplan. Du kan nok godt forkorte din studietid lidt, så du ikke skal bruge 3 år, men måske 2½. 

Svar og citér
Rasmus Damgaard Olsen

Rasmus Damgaard Olsen

Antal indlæg: 1
Medlem siden: d. 21. march 2014
Af Maike Schafer @ 19 jan. 2016 00:16

Hej Søren. 

Min veninde blev færdiggjorde sin bachelor i HA(almen) sidste sommer (2015). Så vidt jeg kan forstå har hun brugt det sidste semester på at læse tre fag på polit (Mikro II, Makro II og Økonometri II). Hun er blevet optaget på kandidaten nu her, med krav om at hun tager fagene Mikro III og Makro III på et tidspunkt i løbet af det første år. 

En anden ven har en 4-årig bachelor fra udlandet, og blev bedt om at supplere med Økonometri I og Økonometri II. Dette har han gjort det seneste semester og er blevet optaget på kandidaten med start til februar (og skal også tage Mikro III og Makro III). 

Så jeg tror simpelthen ikke at studievejledningen har ret i, at man ikke kan supplere sig til at komme ind på kandidaten med fremdriftsreformen. Mine to venner har jo netop brugt det seneste semester på dette (hvor reformen som bekendt gælder for alle studerende) og er kommet ind på kandidaten her til februar. Dertil, så bliver reformen muligvis ændret fra efteråret.. 

Ang. løsningen med to bachelorgrader, så havde jeg selv en bachelor fra CBS, dog i Business, Language and Culture (dvs. meget mindre matematisk) da jeg startede på polit (i 2013). Jeg har fået merit for netop de fag som Rasmus nævner (Økonomiske Principper A&B, Erhvervsøkonomi og valgfag). Jeg har derfor kun brugt 2,5 år på min anden bachelor (med lidt mindre end 30 ECTS point et par semestre). Jeg vil dog tro at du godt kan få merit for dine statistik fag (idet min veninde blot var nødt til at supplere med Økonometri II). Du vil derfor muligvis kunne tage polit-bacheloren på 2 år. Men her vil jeg anbefale dig at snakke med studievejledningen, idet fagene på polit gerne skal tages i en bestemt rækkefølge, hvilket til tider ikke helt er logistisk muligt (jeg har haft problemer med overlappende forelæsninger når jeg har taget fag der burde ligge på forskellige semestre samtidigt). Ved denne løsning skal du også være opmærksom på, at du ikke har mulighed for at tage valgfag på bacheloren, men du har rig mulighed for at vælge fag på kandidaten, så det synes jeg personligt ikke har været et problem. 

Du er velkommen til at kontakte mig hvis du har spørgsmål til ovenstående. Jeg baksede selv med problemstillingen allerede i slutningen af mit 2. semester på CBS, da jeg følte at det ikke var det rigtige for mig. Jeg har været rigtig glad for mit skifte, men er også glad for den erfaring jeg har fået med fra CBS. 

Mvh. Maike

Svar og citér
Maike Schafer

Maike Schafer

Antal indlæg: 3
Medlem siden: d. 24. august 2013