Med Bain & Company til introdag på polit

Rasmus Dohmann

Bain & Company afholdte i introdagene en case-dag med fem forskellige workshops for de nye polit-studerende. Altandetlige.dk har været ude og høre nærmere.

Altandetlige.dk har talt med Freja Egebæk Haarbo og Julie Kathrine Treu, der begge er politter og hhv. Associate Junior Consultant og Associate Consultant i Bain & Company, om dagens indhold og livet som konsulent. 

Hvorfor afholder Bain & Company sådan en dag som i introdagene?

Vi vil gerne være med til at skabe et bedre indblik i, hvad management consulting går ud på, hvorfor det er en interessant karrierevej for en polit samt skabe et større kendskab til Bain & Company i Norden. Da ruskoordineringen tilbage i foråret spurgte, om vi havde lyst til at arrangere en dag med det formål at øge sammenhold og udfordre både faglige og sociale kundskaber i et nyt ”introdags-koncept”, var vi slet ikke i tvivl.

Vores opfattelse er, at en del nye politter drømmer om at arbejde i den offentlige eller finansielle sektor, og få er klar over, at man også kan få en karriere som management konsulent. Derudover vil vi også gerne fortælle om de spændende muligheder for internships (praktikophold) og deltidsstillinger, hvor studenter arbejder på lige fod med fuldtidskonsulenter på kundeprojekter.

Hvad har dagen handlet om?

Dagen bestod af to oplæg og fem mindre workshops. Det første oplæg bød på en præsentation af Bain i Norden med Managing Partner Hans Henrik Beck med fokus på, hvad management consulting går ud på. Det andet oplæg handlede om vores (Freja og Julie Kathrine) vej fra polit-studiet til konsulent hos Bain med særligt fokus på, hvilke overvejelser vi har gjort os undervejs og hvorfor vi er endt her.

To af de workshops de studerende deltog i handlede dels om dagligdagen som konsulent og dels om konsulentbranchen som en ”people business”. De resterende tre workshops tog udgangspunkt i et stykke arbejde vi i Bain (forhenværende QVARTZ) har lavet i samarbejde med Dansk Energi i forbindelse med Klimapartnerskabet for energi- og forsyningssektoren.

Omdrejningspunktet i de workshops af mere ”faglig” karakter var, hvordan energi- og forsyningssektoren kan bidrage til at løse klimaudfordringen og bidrage til at nå målet om, at Danmark skal have reduceret udledningen af drivhusgasser med 70% inden 2030. Formålet med disse workshops var at give de nye politter et indblik i nogle af de værktøjer, man som konsulent anvender hver dag (bl.a. struktureret problemløsning, analysearbejde og struktureret kommunikation), som man også sagtens kan bruge i løbet af studietiden.

Hvad fik jer til at vælge dagens case?

Da vi i foråret havde første dialog med ruskoordineringen om, hvordan dagen skulle se ud, blev vi enige om, at casen skulle være aktuel og spændende for så mange af de nye studerende som muligt – uanset baggrund og faglig interesse. Samtidig ønskede vi at give et indblik i, hvordan økonomisk videnskab anvendes i praksis. Vi syntes, at en case om klimaet passede perfekt til de kriterier, men det skal ikke være en hemmelighed, at vi også overvejede en corona-relateret case.

Kan konsulenttilgangen bruges i andre kontekster end på jobbet som konsulent?

Mange af de værktøjer vi arbejder med som konsulenter, kan anvendes bredt – også undervejs i polit-studiet; f.eks. en struktureret tilgang til komplekse problemstillinger og efterfølgende præsentation af løsningen.

Hvorfor er politter gode i konsulentbranchen?

Som polit-studerende tilegner man sig en analytisk værktøjskasse og udvikler evnen til at konkretisere problemstillinger ud fra meget information samt på en logisk og struktureret måde at bryde disse komplekse problemstillinger ned, og det er ofte sådan, vi arbejder som konsulent. Selvfølgelig har vi ikke (nødvendigvis) samme forretningsforståelse som f.eks. CBS-studerende, men på polit-studiet lærer man at tilegne sig meget viden på kort tid, så det kommer man hurtigt efter.

Hvad er det mest spændende ved at være konsulent?

Den store variation i arbejdsopgaverne, den dynamiske hverdag, det høje tempo, den daglige interaktion med kunder, det dybdegående kendskab man får til mange forskellige industrier samt det faktum, at vores opgave er at løse problemer, giver jobbet utrolig stor mening.

Dét, at man aldrig helt ved, hvad det næste projekt byder på – hverken af opgave, team eller lokation – gør, at man altid er udfordret, men også under konstant udvikling både personligt og professionelt. Men først og fremmest er det bedste ved jobbet de intelligente og søde mennesker, man arbejder så tæt sammen med.

Hvordan adskiller Bain & Company sig fra de andre store konsulenthuse?

Hos Bain & Company er vores fælles ambition at sætte nye standarder for strategi og rådgivning i Norden. Ved at kombinere vores stærke nordiske rødder og lokale viden om det nordiske marked med Bains globale netværk og vidensbank kan vi levere ”next practice consulting” og give vores kunder det bedste fra begge verdener. Også når det kommer til kultur, er vi drevet af en stærk iværksætterånd og vilje til at skabe vedvarende resultater og relationer. Det udmønter sig i vores evne til konstant at udfordre status quo og som team få andre til at lykkes – hvad enten det er kunder eller kolleger.


0 kommentarer


Tak for din kommentar!
Skriv venligst en kommentar der er længere end 5 tegn

Skriv en kommentar

Log ind for at kommentere - eller opret en bruger