En helt ny slags fag på CSS

Faget
”Interdisciplinær problemløsning: Cases fra det grønlandske arbejdsmarked” er det meget lidt mundrette navn på det nye fag på CSS, der til foråret udbydes i samarbejde mellem psykologi, statskundskab og økonomi. Faget er rettet mod kandidatstuderende fra alle tre institutter, som som skal arbejde med cases fra den "virkelige verden" i interdisciplinære grupper. Disse cases leveres af forskellige arbejdspladser i Grønland. Sideløbende med gruppearbejdet vil de studerende modtage undervisning og oplæg omkring de tre discipliners teorier og metoder, interdisciplinært casearbejde og Grønland. Ved semesterets slutning skal grupperne præsentere deres arbejde for de grønlandske arbejdspladser.

Initiativtagere til faget
Nikolaj Harmon fra Økonomisk Institut, Ann-Louise Holten fra Institut for Psykologi og Ulrik Pram Gad fra Institut for Statskundskab står bag det nye fag. De mødte hinanden i forbindelse med et undervisningskursus på CSS, og det gik hurtigt op for dem hvor få muligheder der er for at prøve at arbejde interdisciplinært i løbet af studierne på CSS. ”I hvert fald halvdelen af vores færdige kandidater ender i job hvor de dagligt skal samarbejde med kollegaer med en anden faglig baggrund end dem selv.” forklarer Nikolaj Harmon, “Alligevel giver vi dem næsten ingen mulighed for at lære hvordan man arbejder på tværs af fag. Det synes vi var problematisk.”

Underviserne designede derfor et fag, som kunne rette op på problemet. Det var vigtigt fra start, at de studerende skulle arbejde med virkelige cases fra organisationer i den virkelige verden. ”I løbet af studiet bliver man ofte kun sat til at løse opgaver som umiddelbart passer ind i en teori eller metode man har lært. Men på arbejdsmarkedet er det sjældent den slags opgaver står over for.” siger Ann-Louise Holten ”Her skal man oftest først selv finde ud af hvordan man får sin faglighed i spil. Det element ville vi gerne have med i vores fag for at ruste de studerende bedre til arbejdsmarkedet.”

Hvorfor Grønland?
Personerne bag manglede blot at beslutte hvilke emneområder faget skulle fokusere på. At valget faldt på det grønlandske arbejdsmarked skyldes blandt andet at de tre fag, psykologi, økonomi og statskundskab, her supplerer hinanden særligt godt. ”Fokusset på arbejdsmarkedet og især på arbejdspladsernes rekruttering og fastholdes var oplagt givet Nikolaj og Ann-Louise’s baggrunde inden for henholdsvis Arbejdsmarkedsøkonomi og Organisationspsykologi.” forklarer Ulrik Pram Gad ”At fokusere på Grønland var så min ide dels fordi de politiske forhold på Grønland sætter statskundskabernes faglighed i spil og dels fordi der er nogle særligt interessante udfordringer med rekruttering og fastholdelse på det grønlandske arbejdsmarked.”

Feltrejse til Grønland
Et aspekt ved faget som mange nok vil bide mærke i når de læser kursusbeskrivelsen er, at den nævner en feltrejse til Grønland hvor de studerende skal indsamle data og mødes med personer som er relevant for deres case. ”Vi synes det var oplagt med en feltrejse til Grønland, men den bliver ikke obligatorisk, for det er vigtigt at alle studerende skal kunne følge vores fag, og vi er endnu ikke sikre på hvor stor en del af rejseomkostningerne vi kan få dækket.” siger Nikolaj Harmon ”Vi har dog søgt en del penge og regner med i hvert fald at kunne sende en studerende af sted fra hver gruppe.”

Informationsmøder
På spørgsmålet om hvorvidt et så anderledes fag kan tiltrække nok tilmeldinger fra de karakterbevidste studerende på CSS er de tre undervisere ikke i tvivl. ”Jeg tror det er et kursus, som vil interessere mange. Jeg oplever at vores studerende er enormt engagerede og har masser af mod på nye udfordringer.” forsikrer Ann-Louise Holten ”I øvrigt holder vi jo netop to informationsmøder sådan at folk der vil vide mere kan komme og få information og stille os spørgsmål.” Informationsmøderne bliver holdt d. 19. november i CSS 26.2.21 og d. 27. november i CSS 26.3.24, begge dage 15.00 til 16.30. Prodekan for uddannelse Birgitte Sloth er da også overbevist om, at der er plads til faget i en ellers matematisk præget økonomiuddannelse. Hun siger at økonomi: "... er en uddannelsen med en tung og omfattende kernefaglighed der introduceres grundigt fra starten. Interdisciplinær problemløsning udvander ikke denne kernefaglighed, men kan gøre det muligt at udnytte kernekompetencerne bedre."

Interdisciplinaritet
”Interdisciplinær problemløsning: Cases fra det grønlandske arbejdsmarked” er det seneste eksempel på samfundsvidenskabelig fakultets øgede fokus på interdisciplinaritet. Andre eksempler inkluderer faget ”The Psychology of Choice” som Carsten S. Nielsen  og Alexander Sebald har udbudt de seneste to forårssemestre og den nye Master i Global Development som Økonomisk Institut udbyder sammen med Antropologi. Dette fokus stammer blandt andet fra fakultet, og ”Interdisciplinær problemløsning: Cases fra det grønlandske arbejdsmarked” er da også blevet udviklet med funding fra en særlig seed pulje for interdisciplinaritet på det Samfundsvidenskabelige Fakultet. Birgitte Sloth støtter op om udviklingen. På spørgsmålet om vi kan forvente flere lignende tiltag svarer hun: ”Sikkert. Det håber jeg. Grænserne mellem discipliner må jo ikke udvikle sig til barrierer der forhindrer at relevant viden inddrages eller begrænser den faglig udvikling.”

Kursusbeskrivelsen findes her.


Informationsmøder 


D. 19. november i CSS 26.2.21 fra kl. 15-16. 

D. 27. november i CSS 26.3.24 fra kl. 15-16.


Partnervirksomheder

Stort tak til alle virksomheder i ALT ANDET LIGEs partnerprogram. Hør mere om programmet, skriv til partner@altandetlige.dk